Hej , jag bor i en bostadsrätt från -65.
Grannens hantverkare borrade igenom mitt tak (betong) då de renoverar i lägenheten ovanför min. De säger att de ska spackla med våtrumsspackel och blaska på litet färg på skadan. Taket är inte målat sedan 20 år tillbaka vad kan jag kräva att de ska göra ? Med tanke på takets ålder så kommer det ju att bli rejäla färgskiftningar och badrummet ska renoveras i höst. Vad är rimligt att begära? Att de målar och slipar hela taket eller? Vad är lämpligt att de lagar taket med? Hålet är ca.8x8cm med sprickor.

Alltid tacksam för att moderskeppet (Byggahus,forummedlemmar) finns att fråga.
Tack på förhand :D
 
Det är vanligt att man går igenom valven i äldre hus, när man ska byta golvbrunn i badrummet. Ofta är det bara lite tunn puts kvar under den gamla brunnen. Troligen detta som har hänt här.
De ska ju gjuta på våningen ovanför. Då brukar man sätta en skiva för hålet och ett stämp, för att hindra att det rinner ner. Sen får man spackla och måla. För bra resultat får hela taket målas om, men i ditt fall ska du ju ändå renovera om några månader, så då är det ju inte hela världen med lite färgskillnader för tillfället.
 
Tusen tack för svar De har gjutit igen ovanifrån men utan att sätta en stämp hos mig. Hur de har fixat detta har jag ingen aning om. vi har väntat på åtgärd i 4 veckor nu.
 
Det är inte helt ovanligt. Hände regelbundet i vårt hus på Söder byggt 1970. Till slut skrev föreningen in i reglerna för badrumsrenovering att man måste sätta en stämp på våningen under när man bilar loss golvbrunnen.
 
Hände för mig.
 
  • Ett tak där gipsen delvis har lossnat och hänger ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.