Som rubriken beskriver så har vi fått fel färg på fönster samt altandörrar vid husleverans. Vi har beställt dessa med färgkod 0500-N (ren vit) men har nu upptäckt att vi fått 0502-Y (Stockholmsvit).

Eftersom vi inte har kunnat se färgkoden då allt är färdigmonterat från fabrik samt att huset endast är grundmålat har vi inte uppmärksammat att de kommer att se gulaktiga efter målning förrän nu. Grejen är den att de har hunnit sätta foder och målat invändigt så det är ingen "mindre justering".

Totalt rör det sig om 28 fönster plus två altandörrar som är felaktiga och vi har ställt frågan till husleverantören hur vi löser detta men misstänker att de kommer att försöka kompensera oss istället för att byta ut alla fönster.
Hur skulle ni resonera i detta läge, stå på er eller ta en kompensation, och vad är då en acceptabel kompensation?
 
S
hur har ni upptäckt detta ?
färgskillnad på foder eller?
 
Vi upptäckte det i samband med att de bytte ut ett annat fönster och såg färgkodad på det som de tagit bort. När vi sedan tagit med oss färgprover ser man en tydlig skillnad. Har dock inte haft möjlighet att gå in kontrollera detta (totalentreprenad där vi inte har någon nyckel).
 
0502-Y är Tidaholmsvit. Inte Stockholmsvit. Och det är ju standarden de använder till dörrar fönster och lister.
Och har ni betalat för specialfönster (som förmodligen är dyrare) och fått standardfönster så bör ni ju få tillbaka mellanskillnaden minst.
 
BirgitS
Nenza skrev:
Som rubriken beskriver så har vi fått fel färg på fönster samt altandörrar vid husleverans. Vi har beställt dessa med färgkod 0500-N (ren vit) men har nu upptäckt att vi fått 0502-Y (Stockholmsvit).
0500-N är inte rent vit utan något gråtonad, 5:an står för 5% svärta.

Mattias_Eson skrev:
0502-Y är Tidaholmsvit. Inte Stockholmsvit. Och det är ju standarden de använder till dörrar fönster och lister.
Många anser då att det är stockholmsvitt:
Stockholmsvitt är ett begrepp som tar syfte på en vit kulör med viss inbrytning av gult och/eller grått. Någon enighet om kategoriseringen av kulören enligt NCS-systemet föreligger inte, och försiktighet bör därför iakttas vid användning av uttrycket i fackmässiga sammanhang men en av de vanligare använda koderna är S 0502-Y
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmsvitt

Tidaholmsvit verkar inte vara ett vanligt begrepp med tanke på hur få sidor som kommer fram när man googlar på det.
 
Det är efter riktnummret 0502
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Först och främst ska ni kompenseras för mellanskillnaden på kostnaden för att få fönster och dörrar i NCS S 0500-N. Jag hade dock aldrig accepterat att ha kvar 0502-Y som kulör. Det skär ju sig mot alla kulörer som inte är brutna mot gult. Så jag personligen hade nog krävt att de bytte ut alla fönster. Alternativet är rejäl kompensering utöver kostnaden ovan.
 
K
Jag tycker att du ska kräva att få en målare som målar om i den färg du beställt.
 
S 0502-Y är alldeles för mycket gult i. Förstår att ni specialbeställde. Antagligen gick det av bara farten på fabrik.

(PS. NCS med och utan "S" är inte samma recept i alla kulörer)
 
falkn skrev:
Först och främst ska ni kompenseras för mellanskillnaden på kostnaden för att få fönster och dörrar i NCS S 0500-N. Jag hade dock aldrig accepterat att ha kvar 0502-Y som kulör. Det skär ju sig mot alla kulörer som inte är brutna mot gult. Så jag personligen hade nog krävt att de bytte ut alla fönster. Alternativet är rejäl kompensering utöver kostnaden ovan.
Ja det är precis det vi inte vill, att det skall skära sig och se gula ut. Vi har däremot inte betalat extra för att få 0500-N eftersom det är en standardfärg. Kommer att stå på oss rätt bra eftersom det är de som har tabbat sig så några 10.000 kommer vi inte att ta, men lägger de på en nolla så är det ju en annan sak. Frågan är bara vad som är rimligt att begära, innebär ju en hel del omkostnad om de skulle byta ut dem.
 
Ring en målerifirma, begär offert på vad det kostar att måla om fönstren.....det är ju lagom kompensation och antagligen billigare för din husleverantör än att beställa nya fönster och montera om.
 
MathiasS skrev:
Ring en målerifirma, begär offert på vad det kostar att måla om fönstren.....det är ju lagom kompensation och antagligen billigare för din husleverantör än att beställa nya fönster och montera om.
Blir det lika bra som om de vore målade direkt från fabrik?
 
Kallebo skrev:
Jag tycker att du ska kräva att få en målare som målar om i den färg du beställt.
Jag skulle aldrig gå med på att få fabrikslackade fönster målade (med pensel etc) för att åtgärda detta problem. Risken är ju att en stor del av "ny-känslan" försvinner om en målare kommer och kladdar ner fönster och karmar.

Tyvärr har jag inget annat råd än att försöka få fönstren utbytta, även om det är en stor kostnad för den som gjort fel.
(Jag har själv surt betalt extra för NCS S0500N i mitt hus, och skulle aldrig gå med på att få S0502Y på något som syns så tydligt som fönster, foder och lister, i alla fall inte om övriga rum och väggar är målat i S0500N - så att behålla dem är väl inget val heller?)
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Nenza skrev:
Blir det lika bra som om de vore målade direkt från fabrik?
Ja det tror jag. Mer färg är bra.
 
Anders243 skrev:
Jag skulle aldrig gå med på att få fabrikslackade fönster målade (med pensel etc) för att åtgärda detta problem. Risken är ju att en stor del av "ny-känslan" försvinner om en målare kommer och kladdar ner fönster och karmar.
Ja vi har betalt extra för att få innerdörrar, trapp, väggar och lister (platsmålade) i S0500N och då blir det ju ännu påtagligare att de är "gula". Målning har vi övervägt men risken är ju att det inte kommer att se bra ut, om de inte lackar dem förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.