Hej,

jag sonderar marknaden inför första husköpet och har hittat ett stort hus som är nyrenoverat. De som renoverat det har aldrig flyttat in i det så det finns ingen faktisk uppgift på boendekostnaden, men energideklarationen säger att huset är klass E med 73 kWh/m2 och år. Protokollet anger också att det är en luft/vattenpump som sköter värmen för 28000kWh per år. Det verkar ju rimligt för huset är 390 kvadrat.

Är detta bra eller dåligt? Vad kan man göra för att få ner förbrukningen? Jag vill inte köpa ett hus som visar sig kosta skjortan att bo i även utan banklån.
 
C
pilotski skrev:
Är detta bra eller dåligt?
Att den angivna förbrukningen stämmer ihop med energiprestandan är föga förvånande. Anledningen är helt enkelt att de räknat ut prestandan på precis samma sätt som du själv - man tittar på historisk årsförbrukning och delar med ytan. Skalan är sedan A-G, där C motsvarar ett hus som uppfyller gällande nybyggnadsnormer. E innebär att förbrukningen ligger mellan 135 - 180 % av "normhusets" förbrukning. Se: http://www.boverket.se/sv/byggande/...ngen-med-energiklasser/energiklasser-fran-ag/

Bra eller dåligt jämfört med vad man kan förvänta sig hänger sedan till väldigt stor del på husets ålder. Klass E är bra för ett gammalt hus, men naturligtvis uselt för ett nybyggt hus. Om du vill bedöma rimligheten i siffrorna och få tips på förbättringar är Energimyndighetens kalkyl ett bra verktyg: http://energikalkylen.energimyndigheten.se/

Sen kan man få ta energideklarationen med en nypa salt eftersom det kan ha rådit avvikande omständigheter under perioden man plockat fram förbrukningssiffror för. Har de haft 17 eller 25 grader inne? Har huset varit bebott och uppvärmt under hela perioden? Har man vid renoveringen gjort förbättringar som inte avspeglas i siffrorna. Osv. Saker som kan påverka väldigt mycket. Om siffrorna verkar orimliga finns det helt klart anledning att komplettera med egna efterforskningar.
 
Ett hus som är 390 kvadrat får du nog räkna med kostar skjortan både i drift och underhåll. 28 000 kWh i uppvärmning av så stor yta får nog anses vara lågt.
 
  • Gilla
distin73
  • Laddar…
peternicklas
mlkjhr skrev:
Ett hus som är 390 kvadrat får du nog räkna med kostar skjortan både i drift och underhåll. 28 000 kWh i uppvärmning av så stor yta får nog anses vara lågt.
Jag tycker det låter väldigt högt.
Har själv 340 kvm som värms med en Luft/vatten, 4500 kWh senaste året.
 
peternicklas skrev:
Jag tycker det låter väldigt högt.
Har själv 340 kvm som värms med en Luft/vatten, 4500 kWh senaste året.
Grattis till det! I skåne då? Knappast i norrbotten väl!
 
peternicklas
mlkjhr skrev:
Grattis till det! I skåne då? Knappast i norrbotten väl!
Nu är det i Skåne som TS kommer ifrån. Förmodar att huset även ligger där.
 
peternicklas skrev:
Nu är det i Skåne som TS kommer ifrån. Förmodar att huset även ligger där.
Missade det, ja då kanske 28 000 kan kännas lite högt.
 
O
Den beräknade förbrukningen jag fick när jag installerade luft/vatten i mitt hus, byggt -59 så ingen extra isolering här inte... var 7200Kwh. huset är på 2 våningar och 104kvm... (Jag bor i Stockholm)
Så huruvida 28000 är mycket eller lite det är svart att avgöra.... Men en energideklaration anser jag vara en papperstiger. Eftersom man inte vet hur säljaren har bott... Precis som skrevs tidigare... en del kanske tycker det är perfekt å ha 17grader inomhus och duschar 1 gång i veckan... dessutom är bara 2 personer...
 
Det ligger inga bud på huset än så länge, eventuellt kanske vi kan få ner priset. Vilka investeringar kan man i så fall göra för att minska förbrukningen? Extra-isolera vinden t ex. Huset är ju nyrenoverat så jag vet inte i övrigt. Om man installerar FTX-ventilation, sänker man uppvärmningskostnaden då? Idag är det självdrag med mekanisk frånluft i badrum.
 
Fairlane
FTX sänker inte uppvärmningskostnaden i någon större utsträckning. Däremot får du fräsch luft i huset jämfört med självdrag. Isolering kan vara en väg att få ner energiförbrukningen, men man bör fundera igenom hur. Det finns ett och annat hus där man isolerat och tätat huset, utan att tänka på ventilationen. Självdrag och täta hus = ingen ventilation att tala om. Visst får man lägre energiförbrukning, men också sämre inomhusmiljö och risk för mögel etc.
 
Fairlane skrev:
Visst får man lägre energiförbrukning, men också sämre inomhusmiljö och risk för mögel etc.
Eller som en besiktningsman sa till mig när vi letade hus; "Det du tjänar i driftskostnader kommer du få igen som underhållskostnader" apropå tilläggsisolering i gamla hus. Jag tycker nog att om man ligger väl under 100 kwh/m2 per år på gamla hus så får man vara nöjd.

För övrigt tycker jag dessa energideklarationer är humbug. Det beror ju oerhört mycket på om det bott 1 gammal person som haft 17 grader inne och knappt förbrukat varmvatten, eller om det bott en barnfamilj med 3 tonåringar i huset (hur särskiljer man förresten varmvatten från uppvärming?).
 
Redigerat:
pilotski skrev:
Det ligger inga bud på huset än så länge, eventuellt kanske vi kan få ner priset. Vilka investeringar kan man i så fall göra för att minska förbrukningen? Extra-isolera vinden t ex. Huset är ju nyrenoverat så jag vet inte i övrigt. Om man installerar FTX-ventilation, sänker man uppvärmningskostnaden då? Idag är det självdrag med mekanisk frånluft i badrum.
I ett gammalt hus med luftvärmepump finns i princip inga ekonomiskt försvarbara investeringar man kan göra för att minska förbrukningen ytterligare.
 
O
Ett argument med energideklarationen är väl att man ska kunna få råd om hur man minskar energiförbrukningen...
Som skrivits ovan, luft/luft värmepump sen börjar det bli svårt att göra några större besparingar utan att byta ut värmesystemet.
Nä... Om man vill ha tips å råd på hur man kan spara energi så finns internet :)
 
Energideklarationen var kanske en god ide men känns oftast onödig då en kalkon oftast kan räkna ut samma sak som deklareras själv :(
 
O
Jonatan79 skrev:
Energideklarationen var kanske en god ide men känns oftast onödig då en kalkon oftast kan räkna ut samma sak som deklareras själv :(
Kalkonen blir säkert billigare åxå... Gör den ett dåligt jobb så gör den sig bra på middagsbordet :p
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.