Jag behöver ha någon slags installation, tex i centralen, där jag jag kan få en signal (exvis en röd lampa) om någon belysning i annan del av huset står på. Signallampan skall sitta på ett tredje ställe. Det är 3 grupper som skall bevakas.
Installationen kan naturligtvis känna av om annat står och belastar. Vad heter komponenterna?

Har nämligen 900W lysrör i källaren som jag upptäckte hade stått på en hel helg. Dumt.
 
Har ingen aning om det finns eller om det finns vad det skulle heta men själv skulle jag nog försöka koppla på en vanlig lampa på belysningen och montera på "signal stället". Där kan man ju sätta en glimlampa om man inte vill att det ska lysa för mycket.
 
Varför inte en rörelsedetektor som själv slår av/på lyset när du är i rummet?
 
Jag skulle sätta en strömtransformator och lite elektronik (för att känna av rätt nivå), men det är ju jag det, jag bygger ju själv vad jag behöver.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Jag skulle sätta en strömtransformator och lite elektronik (för att känna av rätt nivå), men det är ju jag det, jag bygger ju själv vad jag behöver.

Prototypen
Strömtransformator, så heter det!
Tackar!
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Har nämligen 900W lysrör i källaren...
:surprised: :surprised:
Ljusterapi ??
 
Studio eller atelje?
 
Johan Gunverth skrev:
Strömtransformator, så heter det!
Tackar!
Tänk på att det inte är ofarligt att hålla på med strömtransformatorer!
Bryter man kretsen när den sitter runt en ledare som för ström kan den explodera!
Det beror på att om mätkretsen blir bruten uppstår ett oändligt motstånd, och enligt ohms lag så kommer spänningen i lindningen att stiga till i princip oändligheten.
Men det är ju inte isoleringen gjord för utan du får överslag i strömtransformatorn istället med alla dom fenomen som följer med detta!

I ett ställverk t.ex. leder det ofta till en trefasig kortslutning direkt över samlingsskenorna (oftast sitter strömtrafosarna där)!
 
Mikael_L skrev:
 :surprised:   :surprised:
Ljusterapi ??
8st 2x58W-armaturer i en verkstad/garage på 55m[sup]2[/sup]. Det är arbetsutrymme där det skall målas, snickras och bilmekas.
 
Jag kör med en dekare som styr en kontaktor till belysningen. Dekaren klarar inte att själv bryta så mycket kapacitiv last, därav kontaktorn.

Justera in dekaren på en 15-20 minuters stilleståndstid innan den släcker.

Sedan behöver man inte famla efter strömbrytaren, eller fundera på om man släckte eller inte.
 
En vanlig timer, typ den man har på kaffebryggaren på jobbet kanske också kan vara en lösning? Då begränsar du i alla fall tiden som lampan är på. Fast det kanske är trist om den slår av medan du faktiskt använder lampan....

Jag har funderat på en sådan lösning på strykjärnet för att slippa oroa mig för att det står på för länge.

/pinebar
 
pinebar skrev:
En vanlig timer, typ den man har på kaffebryggaren på jobbet kanske också kan vara en lösning? Då begränsar du i alla fall tiden som lampan är på.  Fast det kanske är trist om den slår av medan du faktiskt använder lampan....

Jag har funderat på en sådan lösning på strykjärnet för att slippa oroa mig för att det står på för länge.

/pinebar
Jag har satt en dubbel Eljo Trend-ram med ett uttag och en lysrörs-PIR på 2300VA för strykjärnet. Funkar tyvärr så bra att jag lagt mig till med olater att slarva med strykjärnet. PIR:en stänger alltså av strykjärnet efter 2 minuter om ingen befinner sig i rummet. Mycket smidigt.

http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_katalog.asp?FUNC=detail&GroupID=780&ProdID=9689

Tack för all tips, men det blir strömstransformatorlösningen.
 
bax skrev:
Jag kör med en dekare som styr en kontaktor till belysningen. Dekaren klarar inte att själv bryta så mycket kapacitiv last, därav kontaktorn.

Justera in dekaren på en 15-20 minuters stilleståndstid innan den släcker.

Sedan behöver man inte famla efter strömbrytaren, eller fundera på om man släckte eller inte.
Obs Induktiv last, ej kapacitiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.