Hej,

Jag hittade denna spridarvagn i garaget och tänkte använda den för att gödsla gräsmattan.

Är det någon särskild typ av gödsel jag ska använda om jag vill använda spridarvagnen?

Med vänlig hälsning,

Peter
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blå korn, Algotim gräsgödsel. Bör vara i kul form så att säga. Har en likadan själv
 
Du anpassar mängden utifrån kornstorlek med den orange spak. Var försiktig när du ska minska så det inte sitter fast gödsel i spridaren då spaken är lite smäckig, bäst är att minska med tom spridare.
Spridaren är en Gardena och fungerar till det mesta som finns på marknaden.
Har själv en sådan men har övergått till gammaldags handspridning efter lite träning.
Finns lite användarhandböcker här http://www.gardena.com/se/support/product-support/instructions-manuals/?q=430&types=O
 
  • Gilla
ArvidNilsson
  • Laddar…
Köp en murbrukshink att ha konstgödningen i, sprid sen för hand.... Mycket lättare och inget att bli irriterad över....
 
  • Gilla
Moribusken och 1 till
  • Laddar…
Det där är en bra vagn från Gardena. Jag har en själv och den fungerar utmärkt. Det går MYCKET fortare med vagn än med hink när man ska gödsla en gräsmatta. Det blir mycket jämnare gödslat dessutom.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Eld skrev:
Det där är en bra vagn från Gardena. Jag har en själv och den fungerar utmärkt. Det går MYCKET fortare med vagn än med hink när man ska gödsla en gräsmatta. Det blir mycket jämnare gödslat dessutom.

Jämnare kan jag hålla med om, men med lite träning går det ok att få det jämnt...
Men snabbare??? Nääää... vagnen är väl bara 50 cm eller så, blir ett jäkla rännande fram och tillbaka på gräsmattan...
 
Om man vill att det ska gå snabbt kör man väl lämpligen med en sån här går attans fort men jag vet inte hur jämnt spritter blir.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fiskbuggaren skrev:
Om man vill att det ska gå snabbt kör man väl lämpligen med en sån här går attans fort men jag vet inte hur jämnt spritter blir.
[bild]
Jag tycker den sprider jämnt, man slipper randig gräsmatta. Den är lite svår att sikta med, så stroller kombi är inte att rekommendera.
 
fiskbuggaren skrev:
Om man vill att det ska gå snabbt kör man väl lämpligen med en sån här går attans fort men jag vet inte hur jämnt spritter blir.
[bild]
Har B&D´s version av denna sedan par år tillbaka, helt suverän är den. Gödar min gräsmatta på under 20 min och aldrig tendens till randig gräsmatta.
 
Jag instämmer i att handspridaren är helt fenomenal. Det går otroligt snabbt att sprida och resultatet blir mycket jämt.
Enda nackdelen är att den är ganska tung att hålla i samt att man inte ser vidare cool ut.

Jag kör Granngårdens handspridare.

Den gamla spridarvagnen har sedan länge förpassats till en dammig vrå i garaget. Resultatet blev alltid randigt och ojämt.
 
Finns "cirkulärspridare" på t.ex Biltema med hjul också så blir det inte så tungt. Dock inget jag föredrar (har provat liknande vagn) då det är svårare att komma åt på de allra minsta ytorna, t.ex mellan buskar.
 
Handspridare alla dagar i veckan. Går oerhört mycket snabbare att gå över gräsmattan med handspridare än en "stroller" vilket också gör att man på samma tidsåtgång kan gå över gräsmattan flera gånger än om man kör med vagn. Eftersom man kan sprida gödsel flera gånger på samma tidsåtgång jämfört med en dylik vagn så behöver man heller inte använda dyra långtidsverkande gödningar utan kan gå på ofta med billigare, mer direktverkande dito i låg koncentration vilket även ger den mekaniska handspridaren en oslagbar ekonomi.

Själv går jag över mina ca 1000kvm på kanske 10-15 minuter med en 69kr handspridare. Köpte först gardenas vagn men den gick tamejfasen inte att få till att sprida ut lagom mycket. Antingen får man inte ut någonting, eller så drar man ut årsförbrukningen på några meter...
 
  • Gilla
str2der och 1 till
  • Laddar…
T
Väcker den här tråden. Fortfarande nöjda med era handspridare så här fem år senare? Går själv i valet och kvalet vad jag ska köpa. Hade snöat in på Algomins centrifugalspridare som har hjul innan jag hittade flera trådar här som talar varmt om handspridare. Får man inte fylla på en jädrans massa gånger om man har en gräsmatta på +500 m2? Kanske ett mindre problem förvisso. :) Väljer mellan någon av dessa:

https://www.bauhaus.se/spridare-algomin-20l
https://www.bauhaus.se/spridare-substral-handygreen
https://www.gardenstore.se/spridare-wolf-garten-we-b-power-spreader

Tacksam för era svar!
 
T Tobbe_G skrev:
Väcker den här tråden. Fortfarande nöjda med era handspridare så här fem år senare? Går själv i valet och kvalet vad jag ska köpa. Hade snöat in på Algomins centrifugalspridare som har hjul innan jag hittade flera trådar här som talar varmt om handspridare. Får man inte fylla på en jädrans massa gånger om man har en gräsmatta på +500 m2? Kanske ett mindre problem förvisso. :) Väljer mellan någon av dessa:

[länk]
[länk]
[länk]

Tacksam för era svar!
Jag har wolfspridaren. Brytaren har givit upp av någon anledning så när man stoppat i batterierna kör den tills man tar ut dem igen och eftersom batteriluckan sitter på undersidan är det bökigt när maskinen inte är tom.

Bortsett från den ”lilla” petitessen gör den sin grej och om tomten är sådan att man på ett naturligt sätt passerar för påfyllnad gör det mig inte så mycket att behöva fylla på några gånger. Men har du jättestora ytor är det väl ändå rimligt med en bogserad efter klipparen istället.
 
T Tobbe_G skrev:
[länk]
Jag har den här och den kärvade ihop av dammet i gödsla efter första eller andra året. Den funkar fortfarande men veven sitter som locket på en syltburk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.