E
Hej!

Har precis gått och blivit husägare och på tomten står det ett litet hus. Detta hus har min sambo som ambition att ställa iordning till någon typ utav ateljé eller gäststuga. Däremot är huset väldigt risigt skick. Panelen har torkat isär och stora glipor finns mellan panelbrädorna där spånisoleringen syns.

Vad är eran bedömning av denna panel? Är det någonting man kan åtgärda eller är det ny panel som gäller?. Och isåfall hur?
Det vore tråkigt att spöna om den då den förmodligen stått där i över 50 år och har en viss charm.
20160529_121650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160529_121703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160529_121658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
20160529_121735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160529_121711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
20160529_121740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160529_121726.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Projekt med stor pontetial som någon snack-mäklare skulle sagt. Om stomme och reglar är torra å fina är den värd kärlek. Det går ju utan stora problem att spika på ny panel utvändigt. Inred rummen/rummet som gästrum tex i samma stil som var p den gamla tiden. Enkelt och fint. Leta tex loppismöbler, virke och byggmaterial på blocket osv.
 
E
Ja det hade kunna bli trevligt. Stommen är torr och fin så det är inga problem. Däremot är min fundering om det går att rädda panelen? . Av mer sentimentala skäl än ekonomiska
 
Om den bara är torr och ta bort det som är ruttet går det bra att sätta ny panel ovanpå. Vet inte om det på någon smart och snygt sätt går att använda den gamla och täta sprickorna :(
 
Ser ut att vara ett jättebra projekt till din sambo...låt din sambo stå för både tänkandet, planerandet och framför allt genomförandet så ska du se att ni båda kommer bli nöjda :)
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
E
Hahaha, härligt med lite stöd. Då låter det som att det krävs ny panel för att få någon ordning alltså.
 
Ja jag skulle säga det.
Helst vill jag riva bort de gamla bräderna för att få bort alla rötsvampsfrön innan jag spikar på nya bräder men i det där fallet håller väl bräderna kvar spånisoleringen så då är du nästan tvungen att låta dem vara och spika nya utanpå.
 
C
heimlaga skrev:
Helst vill jag riva bort de gamla bräderna för att få bort alla rötsvampsfrön innan jag spikar på nya bräder men i det där fallet håller väl bräderna kvar spånisoleringen så då är du nästan tvungen att låta dem vara och spika nya utanpå.
Du tror inte det finns någon risk för "rötsvampsfrön" i spånisoleringen då? :D
 
På renoveringar har jag ju märkt att virke som var halvruttet och blev inklätt och upptorkat i samband med någon tidigare renovering brukar drabbas av någon insekt som äter upp allting. Virket blir som knäckebröd och då man slår en gång med hammaren i det blir allting till fint mjöl som luktar unket och rinner ut eller yr omkring.
Sånt där är ju bara till förtret för framtida renoverare och husägare så när det är möjligt med en rimlig kostnad och/eller arbetsinsats vill jag ta bort allt ruttet virke.
Sånt där lindrigt rötangripet virke brukar man säga att har "råtafröj" det vill säga rötfrö i sig. Ett frö som småningom fördärvar virket i samarbete med insekterna.
Sporer finns överallt....... men det är en annan sak än virke som har "råtafröj" i sig.
 
C
Jo det är sant. Insekterna har ju uppenbarligen redan flyttat in. Inget jätteproblem kanske om man tar det för vad det är. Jag tänkte mer att det inte är så stor mening att spara panelen för just spånisoleringens skull. Bara ca. hälften kvar av bilderna att döma.
 
Är den inte rutten undertill eller läcker upptill kan du alltid göra vid den till en ringa kostnad.

Spånisoleringen har säkert gjort sitt, så som cpalm skriver kan man nog lika gärna ta bort panelen.
Man kan köpa ny kutterspån i bal ganska billigt och det är så hårt pressat att det räcker till stor volym när man packar upp den. Finns hos lantbruksaffärer som djurströ. På med ny panel, skrapa och måla dörrar, fönster, så har du en fin kåk många år framöver. Det gamla spånet kan du kompostera och lägga på landet som jordförbättring. Panelen kan bli sålådor.

Charmen sitter oftast i det slitna men tänk på att huset då också är i en snabbare nedbrytningsprocess så bättre att göra vid den nu, charmen är där igenom om 20-30 år :)

Kan bjuda på två inspirationsbilder, hade en bod i liknande förfall med rutten syll, rutten panel och dålig isolering. Bytte hela fönsterväggen, renoverade begagnade fönster, ny syll, ny panel runt om och en grön slamfärg. Kostnad kanske 6000 kr och några veckors semesterjobb i trädets skugga.

Före
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Frågan är ju om det är spånisolering eller sönderfallen panel som syns mellan brädorna.. :)
Jag skulle nog ta väck panelen, och passa på att slänga i lite ny isolering när man ändå är igång, det är inte så dyrt, och den nya panelen kan man ju alltid få i samma stuk ( fast fräschare ) som den gamla. Ny panel behöver du ju i vilket fall, oavsett om du sätter den utanpå den gamla eller istället för den gamla. Ersätter du panelen så slipper du tänka på fönstersmygar och annat. Dvs. att fönstren hamnar "längre in" i väggen osv..
 
Håller med om att det är fin patina i panelen, och att mkt av charmen sitter där. Om den är frisk (ej rutten/mjuk) så går den sannolikt att bevara i detta fina skick, med rödtjära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.