Hej,

Vår kamin och skorsten sjunger på sista versen uppe i stugan. Dels har rökdansaren åkt ner, så det kommer ner fukt och röret har börjat rosta. Sedan har armen till spjället gått av, så man kan inte reglera luftflödet längre. Står i max öppet läge hela tiden.

Vi letar efter en kamin som är fristående, Man ska kunna se elden från mer än en sida och den ska fakiskt värma hyffsat också. Vi använder den mycket under de kalla månaderna.

Har ni några tips på hemsidor med prisvärda lösningar?

Mvh

Stefan
 
Tack för länken.
Inga andra förslag?

Mvh
Stefan
 
Och en annan fråga. Krävs det behörighet för att installera systemet? Eller kan tex vanliga snickare göra det? Tänkte göra bytet av kamin/skorsten medans vi byter tak. Verkar ju vara ett bra tillfälle!

I skorstenen jag har nu sitter spjället i själva röret . Men det rörret är 40år gammalt. Hur är det nu? Sitter spjället i kaminen eller i röret?

Mvh
Stefan
 
www.kaminexperten.se finns ju också.
Angående installationen av kamin/skorsten så skulle jag tänka som så att snickaren utan vidare fixar det där men en kamininstallatör har nog snyggare lösningar om det blir något special (vilket det tenderar att bli) eftersom han/hon jobbar dagligen med det. Dessutom så brukar de vara rätt service-minded och samköra med snickaren eller om de sköter det helt själva.
 
Jag handlade en HWAM 3420 med Schiedel skorsten och montage på:

http://kaminovarme.se/?lang=sv

Inte direkt nedre prissegmentet jag jag är SJUKT helnöjd. Kaminen brinner bra, vackra flammor och värmer i princip min övervåning på 110 kvm om dörrarna är öppna, vedsnål är den också. I köket/matplatsen på dryga 25 kvm har jag lätt 25 grader efter ett par timmars eldning och i sovrummen längst bort drygt 20. Så den lär kunna värma ditt fritidshus.

Termostatstyrda automatspjäll är en finess du inte kommer att ångra. Även Aduro har detta. Och skippa spjäll på rökröret och sätt på en huv i stället. Inga problem att tända i an välisolerad kvalitetskamin.

Luckan är välvd men det blir givetvis inte samma insyn som med glas på sidorna. Köper du HWAM tycker jag du skall titta på deras datorstyrda IHS autopilot som blåser in primär-, sekundär- och tertiärluft med fläkt och kommunicerar trådlöst med fjärrkontrollen/innetermostaten.

Alltså, HWAM är inget lågprisfabrikat men jag tycker min kamin är ytterst prisvärd. Finns även mindre och större effekt på andar kaminer i HWAMs sortiment.
 
Anders_Nilsson skrev:
Jag handlade en HWAM 3420 med Schiedel skorsten och montage på:

[länk]

Inte direkt nedre prissegmentet jag jag är SJUKT helnöjd. Kaminen brinner bra, vackra flammor och värmer i princip min övervåning på 110 kvm om dörrarna är öppna, vedsnål är den också. I köket/matplatsen på dryga 25 kvm har jag lätt 25 grader efter ett par timmars eldning och i sovrummen längst bort drygt 20. Så den lär kunna värma ditt fritidshus.

Termostatstyrda automatspjäll är en finess du inte kommer att ångra. Även Aduro har detta. Och skippa spjäll på rökröret och sätt på en huv i stället. Inga problem att tända i an välisolerad kvalitetskamin.

Luckan är välvd men det blir givetvis inte samma insyn som med glas på sidorna. Köper du HWAM tycker jag du skall titta på deras datorstyrda IHS autopilot som blåser in primär-, sekundär- och tertiärluft med fläkt och kommunicerar trådlöst med fjärrkontrollen/innetermostaten.

Alltså, HWAM är inget lågprisfabrikat men jag tycker min kamin är ytterst prisvärd. Finns även mindre och större effekt på andar kaminer i HWAMs sortiment.
Nyfiken på om du fortfarande är nöjd nu när du haft dem någon tid.... Det är svårt att hitta recensioner på nätet... antingen är alla supernöjda eller så är det så dåligt så ingen vågar berätta om det??? ;-) Ditt intryck velat ju vara bra...
 
Hyr ut huset sedan ett år tillbaka, familjen som bott en vinter sa samma sak när jag besökte dom - SJUKT mycket värme när man drar på fullt. Dom eldar lite vad dom kommer over men sager också att blir bara lite aska kvar vilket tyder på ren förbränning.
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
Nu har jag också kört med en HWAM (med IHS autopilot) en vinter. Efter lite inkörningsproblem har det blivit toppen! Vi är grymt nöjda! Lite aska, bra värme... Bra helt enkelt!
 
Underbart att höra att du blev nöjd! Som du ser gäller den gamla sanningen att man får vad man betalar för. Köp kvalitet och du gråter när du betalar, köp skräp och du gråter varje gång du använder den!

Hälsade på hyresgästerna för ett tag sedan och dom är fortfarande nöjda. Dom eldar i kaminen om dom kommer över ved för att spara el till bergvärmepumpen, säger en del om hur lättskött den är och hur bra värme det blir. Vintern 13-14 som jag refererade till i mitt första inlägg hade CTC 265:an lagt av och enda värmen var vår Mitsubishi FH35 och kaminen. Hade också en nyförlöst fru hemma som inte var på bästa humör när det blev kallt men hon klagade inte en enda gång så länge jag bar in ved. 2 IKEA-kassar om dagen gick det åt med vår kamin klarade uppgiften galant.

Skulle köpt en likadan igen. Jag fick ett demoex utan IHS (går ej att eftermonter utan måste monteras på fabrik) men priset var så bra att jag slog till.
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.