Hej alla fixarvänner!

Jag har en liten sommarstuga där jag skulle vilja ta upp ett nytt fönster på en av väggarna. Det sitter ett mindre fönster där nu, men jag skulle vilja sätta in ett lite större fönster än det som sitter där nu. Dessutom skulle jag vilja sätta in ett till.

Det är en enkel trästuga med knappt någon isolering, så det borde nog inte vara något bekymmer. Hoppas jag.

Nuvarande fönster är 148 cm på längden och 92 cm på höjden. Skulle vilja sätta in två stycken fönster med dimensionen 148 på längden och 116 på höjden. Jag har nu mätt från fodrets innerkarmar.

Mina funderingar:

1. Är det en stor operation eller relativit görligt?

2. Vad tror ni det handlar om för kostnader att anlita en duktig hantverkare för att ordna detta? Det är enkla tvåglasfönster. Inget avancerat. Tacksam för er input här, då jag inte vet vad som är "rätt" nivå för den här typen av jobb. Man vill ju inte bli lurad. :(

Trevlig helg alla!

Mattias
 
C
Tolkar jag dig rätt att det nya fönstret kommer att bli 2 x 148 = ~300 cm brett? Det är ju i så fall inte "lite större". Det är sannolikt inte helt problemfritt att ta upp ett 3 meter brett hål i väggen.
 
Tjenare! Tack för svar. Ja, det stämmer, Men det kommer att bli lite vägg emellan fönstren trots allt, så det blir lite bäring där. Är det storleken på "hålet" som du bedömer är bekymret? Då kanske det ordnas av att det är lite bäring emellan?

Vad tror du om kostnad?
 
C
Utan att veta mer om hur väggen är konstruerad, i vilken mån den är lastbärande och hur fönsterna hamnar i förhållande till ev. bärande reglar i väggen är det nog omöjligt att säga något konkret.

En fönsternisch involverar alltid någon form av avväxling och ju bredare hål desto mer kraft blir det som skall avväxlas. Att du kommer att ha ett väggparti mellan fönsterna som kan hysa en bärande stolpe är naturligtvis en detalj som avservärt förenklar det hela. Men med tanke på måtten är det nog ändå risk för att det blir en stor operation.
 
  • Gilla
Mattias1457
  • Laddar…
Tack för svar! Lägger med en bild på väggen. Har även funderat på att ta upp en dörr där till vänster om fönstret. Det är nämligen en altan utanför och det vore trevligt att kunna gå direkt ut på den. Vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag, som snickare, ser inga konstigheter, eller svårigheter. Särskilt inte om man får sätta en bärande del mellan nya fönstrena. Gissningsvis två arbetsdagar, totalt sett, om inga underliggande överraskningar visar sig.
 
  • Gilla
Mattias1457
  • Laddar…
Aha, låter hoppingivande! Vad tror du att det handlar om i kostnad, grovt räknat? (förstår att det är något svårbedömt...)
 
Mattias1457 skrev:
Aha, låter hoppingivande! Vad tror du att det handlar om i kostnad, grovt räknat? (förstår att det är något svårbedömt...)
Grovt räknat 5-6000 kr efter rot, i arbete.
Högt räknat en 1000-lapp i material exkl. fönster.
 
  • Gilla
ingenmansland och 1 till
  • Laddar…
Stort tack! Då har jag ett riktmärke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.