Jag har ett par överfalsade innerdörrar med tappbärande gångjärn i min lägenhet. Jag skulle gärna vilja byta dessa och har därför läst på en del om hur man går tillväga. På länken nedan och en del andra ställen påstår man dock att överfalsade dörrar inte kan bytas om man inte byter själva karmen. Det tycker jag låter en smula märkligt då dörrarnas fals inte ser ut att ha någon praktisk funktion över huvud taget?

http://www.swedoor.se/media/567973/b..._sjalv_low.pdf

Jag förstår att det skapas ett fult utrymme om jag byter mina överfalsade dörrar till moderna dörrar utan fals, men bör jag inte kunna dölja det utrymmet om jag monterar nya dörrfoder? :confused:

Tacksam för hjälp!
 
BirgitS
Det verkar vara fel på länken.
 
Det är inte så svårt att även byta karmen till innerdörrarna.
Måste dörrarna bytas? Går det inte att fixa till de befintliga dörrarna?
 
Jag tror inte att det är särskilt svårt att byta dörrarnas karmar, men det resulterar i att jag även måste riva kakel och måla om mm vilket jag vill undvika. Dörrarna är i uselt skick så dom vill jag byta.
 
Om du inte vill byta kramar så är nog det bästa att beställa dörrar på ett snickeri.
 
S
Du kan också lämna in dörrarna till ett snickeri som lägger på en tunn skiva på vardera sidan och sen sprutmålar dem. Det blir mycket billigare än att beställa nya specialdörrar.
 
sinuslinus skrev:
Du kan också lämna in dörrarna till ett snickeri som lägger på en tunn skiva på vardera sidan och sen sprutmålar dem. Det blir mycket billigare än att beställa nya specialdörrar.
Det är såklart också en lösning, men det billigaste måste väl ändå vara att köpa nya (vanliga) dörrar, mellangångjärn och nya foder?
 
Redigerat:
1212455554 skrev:
Det är såklart också en lösning, men det billigaste måste väl ändå vara att köpa nya (vanliga) dörrar, mellangångjärn och nya foder?
Om du inte byter karmar, behöver du väl inte nya foder?
 
Jag måste inte byta foder men bör göra det av den estetiska anledningen tänker jag. När jag byter till nya dörrar uppstår det ett utrymme mellan dörrens foder och dörren då det fanns en fals på mina tidigare dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.