Hej,

Vi planerar sätta in ugn och induktionshäll i ett och samma bänkskåp enligt följande :

metod-maximera-bankskap-for-ugn-med-lada-vit__0273205_PE411627_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet med detta är att IKEA kräver då en bänkskiva som är 38 mm hög. Detta beror på att man måste tillgodose en viss luftventilation mellan ugn och häll. Alternativet från IKEAS sida är att ta bort nedre lådan och flytta ner ugnen vilket inte är ett alternativ för oss. Att köpa en 40 mm granitskiva istället för 30 mm kostar ca 3 000 extra per kvm vilket vi gärna undviker.

IKEA säger att från ugnen upp till hällen är det 5 cm och sen plus 3,8 cm(bänkskiva) så totalt blir det 8,8 cm. De säger också att ingen av deras ugnar har urholkning i toppen för induktionshällen(vilket vissa tillverkare verkar ha?).

Vi har pratat med Electrolux som säljer de vitvaror vi sett ut på IKEA och de har ingen induktionshäll som är mindre än 5.1 cm hög och de är troligen inte ensamma.

Ett alternativ är att spela på marginalerna. Vi har valt ut följande ugn och häll från IKEA :

HÄLL > SMAKLIG (B/D/H) : 59x52x5,1 cm
UGN > MIRAKULÖS(B/D/H) : 59,4/56,7/58,9 cm

Tittar vi igenom samtliga produkter inom ugn och häll så kan vi se att de största måtten är :

HÄLL > HÖGKLASSIG(B/D/H) : 78x52x5,8 cm
HÄLL > TREVLIG(B/D/H) : 58x51x5,6 cm
UGN > BEJUBLAD(B/D/H) : 59,5x56,4x59,5 cm

Vi får då 11 mm tillgodo mellan produkterna som vi valt

(5,6 + 59,5 = 65,1 cm) - (5,1 + 58,9 = 64 cm) = 1,1 cm

Detta bör betyda att vi kan välja en skiva som är 11 mm mindre d.v.s 2.7 cm.

Så enligt uträkningarna så bör det gå att lägga in 30 mm skiva utan att modifiera något, låter det rimligt? IKEA säger såklart att alla deras produkter är anpassade runt de 3.8 cm så de enheter som är mindre kräver mer luftflöde?
 
Vi har 30mm Granit och vår Siemenshäll sticker inte ner i lådan under. Har besticklåda direkt under, funkar kalas.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hällar från Bosch/Siemens byggde mindre på djupet när jag sonderade marknaden för ett drygt år sen. Har själv en bänkskiva på 30mm och ugn under hällen. Ugnen är från Smeg och hällen från Siemens.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Christoffer L och 2 till
  • Laddar…
Anledningen till att de inte rekommenderar den lösningen är för att tillverkaren kräver ett visst antal kubikcentimeters ventilation mellan induktionshäll och inbyggnadsugn. Det ytterligare probelemt med SMAKLIG blir att den kan inte ens sättas i 2,8 cm skiva utan ung under eftersom "hullingarna" på sidorna som ska hålla fast den sitter så långt ner att de inte får grepp helt.

Som du räknat ut är det fysiskt möjligt att sätta det som du vill. Det blir ca 1,1-1,3 cm mellan hällens underside till ugnens top. Svårt för elektriken att få plats helt, men går säkert. Dock kommer du genom att göra det bortse från tillverkarens anvisningar, och därmed avsäga dig garantin på hällen.

Det vore bättre att använda IKEAs uppbyggnadskit för bänkskivor http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30274625/?query=302-746-25 tillsammans med en dekorlist. för att höja bänkskivan. Då kommer det att bli mer mellanrum mellan hällens undersida och ugnen. De är 1,8 cm tjocka.

Annars kan ni ju alltid följa deras alternativ och sätta en 10 cm front över respektive under ugnen och förlora förvaringen, eller avsäga er garantin på era nya fina vitvaror.

Hoppas detta hjälper dig! :)
 
Snowjim hur gjorde du tillslut? Är i exakt samma sits nu jag... fast har häll 5.1cm och ugn 59.5cm
Så här ännu lite tightare...Men kan ju byta ugnen i så fall.

Mvh Anders
 
Hej,

Nu var det ett bra tag sen men vi lyckades på något vis montera ugnen något lägre utan att det ställde till problem för underlådan. Detta gav oss några mm mer än vad vi räknat på vilket ska vara tillräckligt. Vi kontrollerade med flera tillverkare(även de som tillverkar IKEAS). IKEAS instruktion är baserad på en sammanställning av samtliga produkter i deras sortiment och är tänkt att vara så tydlig som möjligt. Om man som vi väljer häll och ugn som tar mindre utrymme så ska det rent teoretiskt inte vara några problem. Rent tekniskt är det möjligt att vi avsäger oss garantin med denna montering men jag tvivlar starkt på att de skulle peka på det. De gånger de kommit ut och åtgärdat garanti ärenden så har reparatörer kommit direkt från tillverkaren, d.v.s Electrolux.

Såhär ser det ut :

REkMBWX.jpg

Jag vill dock göra dig uppmärksam på deras induktionshällar. När vi beställde hällen så var jag tydlig med att jag ville kunna köra samtliga plattor på POWER SAMTIDIGT och de sa då att det klarar denna hällen. När vi började använda hällen riktigt, d.v.s vi körde flera plattor på höga temperaturer(inte enbart P) så stegade plattor ner rejält av sig själv i effekt. Först tänkte vi att det hade med elen att göra, man kan tydligen koppla på 2 vis där ena ger lägre effekt. Elektrikerna var dock säkra på att kopplingen skulle räcka till. Så vi gick då vidare till IKEA som då förklarar att hällen har en total MAX W, troligen 3200 w, når man den så stegar den ner och detta kan inträffa när man kör flera plattor på hög effekt samtidigt(det behöver alltså inte vara P).

Det är möjligt att alla hällar fungerar så här men det kan vara bra att känna till.
 
Ok tack så mycket för din förklaring. Jag resonerade åxå så . Min häll är 5.1 och den tjockaste på ikea är 5.8 då har jag ju 7mm tillgodo där och sen om jag sätter ugnen 3mm längre ner så har jag ju uppfyllt dom 10mm som bänkskivan utgör.
Hur många mm har du fram på spisen upp till bänkskivan?

Mvh Anders
 
A abel48 skrev:
Ok tack så mycket för din förklaring. Jag resonerade åxå så . Min häll är 5.1 och den tjockaste på ikea är 5.8 då har jag ju 7mm tillgodo där och sen om jag sätter ugnen 3mm längre ner så har jag ju uppfyllt dom 10mm som bänkskivan utgör.
Hur många mm har du fram på spisen upp till bänkskivan?

Mvh Anders
Precis så,

Vi har 9 mm upp till stenen.
 
Hej. Racksam om någon vill lägga upp bild. Vet kntecriktigt hur vi ska göra. Vill knte ha lpda mellan häll och spis och kntecheller behöva lyfta upp allt. Hälsningar Charlotte
 
Funkar här sen nästan ett år tillbaka.
Satte ugnen lite mera ner så de blev ventilation springa. Svart inbyggnadsugn med öppen ventilationsöppning upptill och en handduk hängande på handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
C Charlotte Edvinsson skrev:
Hej. Racksam om någon vill lägga upp bild. Vet kntecriktigt hur vi ska göra. Vill knte ha lpda mellan häll och spis och kntecheller behöva lyfta upp allt. Hälsningar Charlotte
Välkommen till forumet!

Ditt inlägg är lite svårläst. Vad är det du inte vill ha mellan häll och spis (ugn?)?
Vad är det för häll, ugn och stomme du har?
 
A abel48 skrev:
Funkar här sen nästan ett år tillbaka.
Satte ugnen lite mera ner så de blev ventilation springa. [bild]
Hej igen. Men hur fungerar det med luckan under, behöver den inte sänkas i såfall eller där finns tillräckligt med utrymme?
 
Ja det funkar utan problem. Går ju ev att justera lådfronten lite upp o ner om de skulle behövas.
 
Hej igen. Men osäker på om vi kan justera lådfronten då den ska gå i linje med resten av lådfronterna i köket...
 
Vid ugnen är inte linjering så viktig då ugnen har annan profil och ändå bryter av det ögat uppfattar.
Men det är ju individuellt hur man prioriterar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.