Mikael_L
elmont skrev:
Företagen debitering baseras ju på vad som kunden är villig att (ibland under protest) betala och inte på vad elektrikern har i lön.
Fast om elektrikerna hade säg 20' i lön, skulle inte timpenningarna sjunka såsom en konkurrensfördel jämfört med andra firmor?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Sedan förstår jag inte problemet med kass materiel. Tar det längre tid att montera får kunden betala fler timmar så enkelt är det. Och går kundens materiel sönder är det väl kundens problem? Du täcker väl bara garantin på det du sålt? Dvs du tar bara garantin på kundens dåliga materiel om det är ditt arbete som är fel?
Mja, jag vill inte helhjärtat hålla med.
Jag anser att man som hantverkare direkt mot kund måste sälja en "helhetsupplevelse".

I detta ingår det vanligt hyfs och trevlighet som att kunna kommunicera, komma i tid eller meddela sig, att inte skita ner eller uppföra sig ohyfsat etc. Dvs helt vanligt folkvett, typ, som tyvärr inte alla besitter så fort de hamnar i sin yrkesroll. Dessa elektriker ska skickas till nybyggen och andra entreprenader där deras uppförande inte gör samma skada.

Sen ingår det att göra ett tillräckligt snyggt och bra och lagom snabbt jobb, dvs välja rätt avvägning mellan dessa parametrar, och gärna kolla med kunden (alt läsa av kunden) vad som är rätt nivå. Ex en del vill ha perfekt resultat och tiden för jobbet är mindre viktig.
Och i kundens helhetsupplevelse ingår det att det ska kännas att elektrikern engagerar sig för kundens problem, flaggar för dåliga lösningar och har egna bra förslag.
I detta ingår det även materialval. Kunden har dock alltid rätt, så står kunden på sig att använda något dåligt material som inte är rent olagligt att använda eller ger alltför katastrofalt resultat så får man nog acceptera detta i lång utsträckning. Men dock inte till vilket pris som helst.

För jobbet blir ju dock klart en dag, men kundens upplevelse slutar inte samma sekund.
Dennes bekanta kanske kommer och har synpunkter på fulhet, saker kanske går sönder och det kommer att förknippas med "elektrikern som var här".


Har man förutom en installation även sålt en bra helhetsupplevelse så betyder det att man har en trogen och nöjd kund, och troligen några nya kunder inom en framtid.

Men någonstans får man nog dra gränsen för vad man monterar för saker, och hur, för att inte hamna i läget att man säljer dåliga upplevelser, hur bra man än försökt göra det.


Själv har jag högt i tak i vad jag monterar som kunden tillhandahåller, men visst finns det någon gräns för mig.
 
  • Gilla
Anders243 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja det där beror väl på. En kille som jag samåkte några dagar med till ett jobb var på sitt andra år som elektriker då och sa en gång i bilen att om max två år ska han ha minst 32' i månaden. Han bytte arbetsgivare ett tag efteråt och jag kan tänka mig att han kan ha lyckats med sitt mål, relativt driven som han är.
Men det beror naturligtvis väldigt mycket på vilken ort man arbetar.
Det har jag knappt efter 10 år i yrket. Kommer du bort från storstäderna så sjunker lönerna snabbt. Har du inte jobbat dina 4 år efter lärlingstid så är fackets minimumlön ungefär vad man ligger på. Beror helt på vilket företag man jobbar på med.
 
Lite högt påslag på materialet kanske, kan dero på olika saker, långt till el affär, omöjligt att i förväg exakt beräkna mängd/typ material osv. Timpenningen tyder på att han inte har en registrerad firma utan kommer att "glömma" betala skatt, 350kr - skatt,sosavg , miljö/trängselavg. revisor,bil,försäkr, kontor,el ,tel, kläder, verktyg, förbrukning osv.. Vänta ett tag kan du köpa ut hans konkursbo billigt.
 
Mikael_L, nej det tror jag inte men däremot skulle det nog leda till att än flera "elektriker" bytte yrke och man skulle troligen få dom minst kvalificerade kvar.
Jag är övertygad om att lägre timmkostnad bara ytterst marginellt påverkar utbudet av kunder och skulle alla sänka sin debitering skulle det vara nästan exakt lika mycket jobb men på en olönsammare nivå. Ett tydligt exempel är väl ROT som fick till effekt att timpriserna steg rätt kraftigt.
 
Müssli skrev:
Har du koll på vad en firmabil, lokal, företagsförsäkring, sjukförsäkring, pensionspar, skatter på både vinst och lön, verktyg, löpande utbildningar, revisor m.m. kostar? Uppenbarligen inte.
Men ska de kostnaderna verkligen täckas av materialpåslag?

(Och sen är ju frågan vad du lägger dina 30% materialpåslag på, ditt inköpspris efter alla rabatter och kickback eller?)
 
Det finns inget som talar om vad som ska "betala" vad utan det avgör varje företagare själv.
Och "kickback" i elgrossist sammanhang är försumbara det handlar om en eller annan % när man har handlat för x antal miljoner, så det är nått dom flesta "småskuttare" knappt når.
 
Nerre skrev:
Men ska de kostnaderna verkligen täckas av materialpåslag?

(Och sen är ju frågan vad du lägger dina 30% materialpåslag på, ditt inköpspris efter alla rabatter och kickback eller?)
Jag lägger inte 30% rakt av på mitt inköp, det var bara en trolig medeluppskattning. Hade jag haft 30% på inköp hade jag inte jagat priser, då hade jag bett om ett sämre rabattbrev för att tjäna mer.
Jag brukar hålla koll på elbutik.se och liknande ställen och lägga mig lite över. Om jag gör stora inköp (väldigt sällan) kan jag t.o.m. matcha deras priser.
Någon kickback har jag inte, troligtvis handlar jag för lite för det.

Jag säger inte att mina kostnader ska täckas av mitt påslag. Just nu fungerar mina påslag bra, annars hade jag haft andra påslag. Tror du jag håller på att driva eget för att tjäna alla andra? Hade inte du försökt maximera din förtjänst om du kunde? Troligtvis gör du det redan, oavsett om du är anställd eller egen. Jag har aldrig hört talas om någon som inte försöker tjäna så mycket som möjligt på det de gör. Jag kan inte fatta varför det skulle vara så fult eller fel...

Nu har vi kommit väldigt långt från TS ursprungsfråga men om ingen förstod det så tycker jag den offerten är helt uppåt väggarna för dyr.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Poängen är att man företagarna behöver lära sig se det ur kundens synvinkel, inte sin egen.

Kunden ser vad det går att köra prylarna till för pris. Skillnaden mellan det priset och det pris du tar är vad kunden "ser" som materialpåslag. Sen om det är så dina siffror ser ut internt ser inte kunden.

Om du anser att du behöver köpa från grossist för att få garantier, så lägg då istället på en post på offerten som gäller för "garantiåtangande för materiel".

Om du anser att det tar tid för dig att köpa in materialet, lägg det som en separat post på offerten också. Så får kunden välja om de vill köpa in materialet själva eller låta dig göra jobbet.

Din vinst på jobbet ska inte bli större bara för att du köper in materialet, det ska bli billigare och/eller enklare för kund om du köper in materialet. Det ska inte spela nån roll för dig om du sköter materialinköpen eller om kunden gör det, så länge det är samma produkter som köps in. Om kunden vill köpa in produkter som du tycker tar längre tid att montera så är det ju bara att räkna upp timmarna.


Jag hade antagligen inte försök maximera min vinst, eftersom jag har för dåligt samvete när jag känner jag "lurar" folk. Jag är alldeles för blygsam när det gäller att ta betalt. (De gånger jag har hjälp folk med nåt så betalar de alltid mer än jag begär.) Jag hade antagligen gått i konkurs efter ett halvår.

Just därför jobbar jag som anställd och låter chefen sköta det där med priser. (Nu är jag inte elektriker, men ändå.) Antagligen har jag också lägre lön än mina kollegor just eftersom jag är dålig på det här med att "sälja", därför är jag med i facket så de kan sköta mina löneförhandlingar.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli skrev:
Jag lägger inte 30% rakt av på mitt inköp, det var bara en trolig medeluppskattning. Hade jag haft 30% på inköp hade jag inte jagat priser, då hade jag bett om ett sämre rabattbrev för att tjäna mer.
Jag brukar hålla koll på elbutik.se och liknande ställen och lägga mig lite över. Om jag gör stora inköp (väldigt sällan) kan jag t.o.m. matcha deras priser.
Någon kickback har jag inte, troligtvis handlar jag för lite för det.

Jag säger inte att mina kostnader ska täckas av mitt påslag. Just nu fungerar mina påslag bra, annars hade jag haft andra påslag. Tror du jag håller på att driva eget för att tjäna alla andra? Hade inte du försökt maximera din förtjänst om du kunde? Troligtvis gör du det redan, oavsett om du är anställd eller egen. Jag har aldrig hört talas om någon som inte försöker tjäna så mycket som möjligt på det de gör. Jag kan inte fatta varför det skulle vara så fult eller fel...

Nu har vi kommit väldigt långt från TS ursprungsfråga men om ingen förstod det så tycker jag den offerten är helt uppåt väggarna för dyr.
Pss som jag tror att du är väl över medel när det gäller utförande, yrkesstolthet osv ligger du analogt långt från att försöka maximera din förtjänst inga konstigheter i vad du beskriver snarare ett i dagens läge lite för "ärligt" sätt, låt oss hoppas att det är en bestående lyckad väg.
 
Nerre skrev:
Jag hade antagligen inte försök maximera min vinst, eftersom jag har för dåligt samvete när jag känner jag "lurar" folk. Jag är alldeles för blygsam när det gäller att ta betalt. (De gånger jag har hjälp folk med nåt så betalar de alltid mer än jag begär.) Jag hade antagligen gått i konkurs efter ett halvår.
Där har du den stora skillnaden mellan dig och mig. Jag "klarar av" att som du beskriver det lura folk, därför kan jag driva ett företag. I mina ögon lurar jag dock ingen.
 
Att maximera vinsten är inte att lura folk utan en grundförutsättning för att ett företag ska kunna fungera. Att hålla på och flytta över vinsten mellan olika poster (i det här fallet materialpåslag) för att försöka lura kunden att det blir billigare än det blir i verkligheten är däremot att oärligt och omoraliskt.

På en fri marknad utan idiotiska regleringar så hålls konkurrensen på någorlunda nivå, så där brukar rötäggen rensas bort. När det gäller olika hantverkarbranscher finns massor av olika regleringar och bestämmelser som deras respektive intresseorganisationer lobbat fram genom naiva politiker för att hålla bort konkurrensen och hålla priserna uppe. Då får skitstövlarna hållas och fortsätta med lura folk.
 
Ska man gå med vinst så måste man lägga på en vinstmarginal, och det är det jag menar med att man "lurar" kunden. Man säger att det är dyrare än det är, för annars tjänar man inte på det.

Problemet blir ju när kunden själv kan köpa grejerna billigare från annat håll.

Det är därför man behöver vara tydlig med varför man tar mer betalt. Argument som "det måste väl kunden fatta att det kostar för mig att åka och hämta grejerna" håller inte. Kunden fattar inte det, det är ditt ansvar som näringsidkare att förklara det för kunden. Kunden är lekman, det är inte du. Du är proffs, bete dig som det. Att vara dryg mot kunderna är inte professionellt.
 
Och vart handlar man i övrigt och får förklarat för sig hur stora påslagen är och varför ???
 
Finnjävel: Jag kan bara svara för mig själv men jag nämner aldrig listpris för kunderna. Listpriserna är ett skämt som skapats för att vi företagare ska få så hög rabatt som möjligt av grossisterna. "Vi ger dig 60% rabatt, du får bara 40% av ***", så kan det låta. Helt vansinnigt om du frågar mig. Jag skickar en faktura på vad t. ex. ett vägguttag kostar, inga procentsatser eller annat.

Nerre: Jag tror nog väldigt få kunder tror att jag tar samma betalt för mina uttag som jag ger för dem. Exemplet med att jag åker och handlar grejer på kundens tid stämmer väldigt sällan, jag vet inte varför det exemplet dyker upp hela tiden. Jag brukar beställa det jag behöver dagen innan och har med det när jag kommer fram. Om kunden sen vill ha andra eller mer grejer tar jag givetvis betalt för tiden det tar att åka och hämta, om inte kunden själv vill åka iväg.
Att jag skulle vara dryg mot mina kunder tänker jag inte ens kommentera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.