Hej

Jag har köpt hus där jag har en bastu. Har aldrig haft bastu förr.

Bastun är 5,27m3 stor och jag har ett aggregat som är på 4,5kw. Som jag förstått det hela så borde det räcka. I bastun så kommer jag upp i ca 75-80 grader och då sitter termometern på motsatta sidan aggregatet och ca 30 cm ner från taket. Jag har två lavar och när jag sitter längst upp så uppfattar jag inte det speciellt varmt och på första laven där jag har fötterna är det kallt.

I ett annat inlägg här så skrev jag om avsaknaden av isolering i taket. Jag har taket ca 8-10cm mellanrum och sedan ligger det bastuplast. Känns fel. Borde det inte vara taket i bastun, bastuplast, isolering?

2016-05-28 15.31.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ventilationen för taket så kommer det massor med varmluft, känns som det är all varmluft som bara åker ut direkt och därför blir det inte varmt nere i bastun.

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Vad tror ni?

Tack på förhand.
 
Kan du delvis stänga ventilationshålet under bastandet? Går det att isolera taket i efterhand ? Var sitter tilluften?
 
Till luften är nog den luft som kommer in under dörren. Sedan har jag inne i bastun även ett hål så luften kan gå ut. Den brukar jag dock stänga helt. Ovan tak (som bilden visar) den kan man inte stänga.
Kanske är det möjligt att tilläggsisolera genom takventilen men det kommer inte bli lätt.
 
Mikael_L
Lite isolering bör det nog vara i alla väggar och tak. Annars blir det nog tufft att få upp tempen ordentligt, och samtidigt väldigt varmt i rummet utanför.

Det kan också vara för kraftig ventilation. Man har en ventil nere vid golv, ofta nära aggregatet och en högt uppe, så blir det självdrag av temperaturskillnaden. Men det får inte blir för kraftig luftström så det kyler ut bastun.
Det är populärt att ha en draglucka över ventil i taket, som man drar igen till en liten öppning under badandet, och öppnar helt efter badet för att så snabbt som möjligt torka upp bastun.

Jag har sett din andra tråd.
Jag har helt klart för mig att ev plast/folie i väggarna ska vara närmast bastuutrymmet, och isolering bakom denna. Men om det måste vara någon folie/plast vet jag inte.
Jag har aldrig byggt en bastu, eller fördjupat mig i konstruktionen av en.
 
75-80 grader är fullt tillräckligt. När du slänger vatten på stenarna så ska det bli rejält hett om öronen om du sitter på översta laven! Ventilationen kan man dra ner ordentligt under själva bastandet och öppna när man badat klart. Att du har dålig isolering har ingen betydelse i sammanhanget (annat än möjligen ekonomiskt) eftersom du får upp tillräcklig temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.