Fick god hjälp av Electroluxaren förra sommaren då dm slutade värma.Demonterade maskinen och lödde där det släppt sannolkt vid relä till element,funkade resten av sommaren och hösten men paj i julas igen.Nu plockat fram kortet och det har släppt på ett ställe igen på baksidan vid reläet.Ska löda igen idag,ok att löda in en snutt koppartråd för att "förstärka" lödbanan?Var finns och vad kostar ett nytt kort titl denna 16 år gamla maskin,kan såklart söka själv men om någon vet tacksam för svar!
 
Har du någon bild på kortet? Om kopparbanan sitter kvar på kortet som den skall skulle jag bara löda om det. Har kopparbanan lossnat går det att få funktionen genom att löda in en bit tråd, men det blir inte starkare av det.

När jag försökte köpa en reservdel till min 15 år gamla electroluxdiskmaskin fick jag svaret att den var för gammal och reservdelen jag ville ha inte längre lagerfördes. Hoppas du har större tur än så, men jag misstänker att det kan vara ett ekonomiskt alternativ att i stället köpa en begagnad diskmaskin på blocket.

http://shop.electrolux.se/index.html
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Du kan utan problem förstärka kopparbanan med några kardeler från en kopparkabel. Den manövern har jag tillämpat ett antal ggr.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
13330924_10208536576404501_486643209686200185_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till vä i bild ser man bruten bana o sot på locket.
 
Tycker det liknar en kallödning. Vad har du för lödpenna och vilken effekt har den? Eg. Ska lödpennor ligga på minst 40 watt för att det ska gå att göra bra lödningar. Gärna temperaturstyrda saker.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Det ser ut som att det skulle vara värt ett försök. Jag antar att det är samma lödning som du var på förra gången. Det går att förstärka med en bit koppartråd, men viktigast är att du lyckas smälta det ordentligt och låter det vara helt stilla medan det kallnar. Det är även viktigt att inte värma för länge då det kan innebära att banan lossnar. Du måste alltså ha en lödpenna med hög effekt för att inte värma för mycket även om det inte känns intuitivt.
 
Lödpistol denna gång och löddes faktiskt av min sambo förra gången som jobbat på Ericsson just med rep av underkända kretskort.
 
Har hittat site med resdelar o ska söka så snart jag läst typskylten om pris kring 1000 kan det vara värt ssk som jag har en ny maskin i källaren hemma att flytta till stugan i förlängningen,då får den repade byggas om till motordelstvätt a la Jims mek hörna!
 
Lödde nyss o satte ihop den värmer!Glad som en 7-åring åt en Elsa klänning!Bara det håller en tid men Arb insats mindre än 30 min så helt ok.
 
  • Gilla
Kaffekoppen100
  • Laddar…
Samma visa på min verkar det som. Måste vara glapp, för lite då och då kommer värmen...däremot torkar den inte på slutet längre.

Hur får man fram kretskortet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.