Hej!

Har köpt en liten vinkyl där kompressorn låter. Jag har isolerat med ljuddämpningsmaterial i skåpet där den står men den låter fortfarande för högt.
Så nu funderar jag på att klä själva kompressorn med ljudisoleringsmaterial, kanske med sån här bitumenmatta som används till bilar.

Det jag funderar på är om det kan vara skadligt för kompressorn, alltså att man försämrar kylningen och att den blir för varm? :confused:
 
Redan då jag läste rubriken tänkte jag "den kommer att bli överhettad"
Kylkompressorer är så snålt dimensionerad att den tål nog inte att (värme)isoleras.
För visst tittade du på priset när du köpte och då har säkert tillverkaren också snålat.

Protte
 
Nja, jag tittade nog mer på formatet än priset, den passade precis in i ett 20cm skåp från IKEA. :) Var väl inte speciellt billig, fast vad vet jag. En sån här är det.
Så kompressorn behöver kylning då, det räcker inte med kylningen som sker i kondensorn?
 
A
Det är gasen som kondenseras till vätska i kondensorn. häpp, ingen kylning mao.
Kylningen av denna typ av kompressor (skallformad svart) sker med hjälp av returgasen (det som blir över från insidan). Men isolerar man kompressorn så räcker inte detta.
Så byt till en annan vinkyl.
 
Din vinkyl har en ljudnivå på 40 dB (A), det är inte så otroligt mycket, ungefär som de flesta bättre kylar eller frysar - de minst bullrande kylar/frysar ligger på runt 38 - 39 dB(A). Det kanske är något irriterande ljud ellerferkvens däremot som stör mer.

Jag har själv ljudisolerat bakom min kyl och frys med dämpmator från biltema. Anledningen var att minska buller till bakomvarande rum.
Du måste ha tillträckligt med ventilation, så linda absolut inte in själva komressorn med isolering.
Förslag: Lägg vinflaskorna i kylskåpet, eller ställ vinkylen i källaren, klädkammaren eller var du nu har plats. Utnyttja det smala köksskåpet till något annat (rumstempererat rödvin?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.