Hej, ska köpa mig en sticksåg för privat bruk och den kommer inte användas så ofta. Vill dock ha hyffsad kvalitet. Äger redan en blå bosch skruvdragare 18v med lithiumbatterier sen 3-4 år. Är riktigt nöjd med denna och tänker att det kanske hade varit smidigt att köpa en sticksåg utan batterier som kan använda samma batteriackar som jag redan har till skruvdragaren.

Är ju bra pris på denna från UK. Någon som kan rekommendera denna? Verkar dock inte ha lasersikte men det kanske inte heller är nödvändigt?

Jag har behov utav att kunna såga i trä, plåt & aluminium

http://www.powertoolworld.co.uk/bosch-gst-18v-li-li-ion-jigsaw-body-only

Finns ju en annan variant också fast med annan typ av grepp.
 
Redigerat:
Skulle alla dagar i veckan köpt limpmodell istället, handväskan är ju otroligt bökig om man tex ska såga underifrån.
 
Du kan inte tänka dig en med sladd? Om den nu inte ska användas så ofta. Isf är deras GST 90 E väldigt prisvärd, 995 kr på Bauhaus just nu. Är riktigt nöjd med min maskin.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Även jag säger en 230V såg och inga problem med en blå Bosch.
 
GST 90 som nämns ovan säljs för ca tusenlappen av flera handlare, hos vissa ingår ett bigpack sågblad.
 
Är inte batteridrift smidigt?
 
Redigerat:
Robertr81 skrev:
Är intr batteridrift smidigt?
Jo. Men det har många nackdelar också.
 
Robertr81 skrev:
Är intr batteridrift smidigt?
Jo, det kan det vara beroende av batterisystem.
Själv kombinerar jag 230V och batteri utifrån hus jag använder dem. Vissa 230V maskiner är 30 år och fungerar bra fortfarande, andra batterimaskiner har jag redan skrotat ut beroende av batterierna är slut.
 
Bosch har ju ett system där batterierna fungerar mellan olika enheter. Kan man inte köpa nya batterier ist för att skrota hela maskinen?

Går tom att byta cellerna ganska lätt i ett batteri. Även byta gamla NiMH mot lithiumceller. (Kräver dock ny skyddskrets samt lithiumladdare)

För mig handlar det mest om hobbyverksamhet men förstår fördelen med 230v. Men som någon ovan skrev så kanske jag ska välja modellen med "limpa" ist
 
Redigerat:
Som flera redan rått dig, satsa på limpmodellen istället, även om den är dyrare. :)
 
Upplever att batteridrivna sticksågar drar ganska mycket batteri. Man får byta ofta.

GST 90 har ganska sladdrig bladinfästning. Boschs riktiga proffsmaskiner har en betydligt stadigare variant som bygger på att man skruvar åt bladet uppifrån med maskinens främre handtag.
 
Någon specifik modell?
Kan tänka mig gå upp i pris då jag inte köper sticksågar så ofta :) inga fantasipriser för lite hobbymeck bara. Men uppåt 2000 iaf
 
Redigerat:
GST 85 PE tror jag det är jag har provat. Betydligt bättre än min GST 90. Men det verkar ju inte finnas någon med motsvarande utseende i sortimentet längre...
 
GST160CE har en dubbelrulle som styr bladet, bör vara top of the line.
Limpmodell som förmodligen inte gör dig besviken! :)

Kolla in ebay.de eller idealo.de för bra priser, många skickar till Sverige för 'kaffepengar' :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.