Är det fler som har tokiga erfarenheter av bygglovsavdelningen på Uppsala kommun?

Vi ska till och bygga i Uppsala kommun och en kollega har byggt här i år men i ett annat område.
Det roliga/konstiga är att vi har lite olika krav på oss från bygglovskontoret. Vi bygger båda utanför detaljplanerat område.

Vi får göra utstakning själva, det fick inte kollegan göra.
De hade inga krav på färg på fasaden, vi måste ha faluröd nyans.
De hade krav på att garageporten INTE fick vara vit. Vår garageport har de inte brytt sig om färgen på.

Det finns fler exempel än så att dra men det får vänta till tidningarna. :)

Ett par frågor till;
Är det någon som byggt nytt i egen regi och som har sluppit färdigställandeskyddet?
Är det någon mer än oss som fått som krav att göra en markundersökning?

//Micke
 
Vissa handläggare tar sig friheter. Finns nog inget av det du beskriver som hade hållt för en granskning.
 
Dom olika svaren kan också bero på att detaljplanerna är olika utformade.
 
larsbj skrev:
Dom olika svaren kan också bero på att detaljplanerna är olika utformade.
När det står att båda är utanför detaljplanerat område?
 
Hojte skrev:
När det står att båda är utanför detaljplanerat område?
Missade det
 
Hej Micke! Jag tror att färdigställande skyddet som du frågar om slopats för självbyggare. Likaså byggfelsförsäkring. Alltså när man saknar huvudentreprenör. Därmed har livet blivit lite enklare. Hanteras i samband med startbeskedet. Men byggnadsnämnden ställer krav på färdigställande ändå. Är dom det minsta tveksamma ställer dom en massa frågor och begär handlingar på exempelvis utförande och konstruktion av grund, tak o avlopp. Tills dess får man beskedet att handlingar saknas. Man får bara startbesked när allt är okay. Så det kan bli en låång väntan. Men det behövs inget formellt färdigställandeskydd. En liten tröst. MVH PerOF
 
Enligt 1§ Lagen om färdigställandeskydd så behövs färdigställandeskydd om man anlitar näringsidkare för byggnationen av huset. Vissa saker kan man eller får man inte göra själv, som gjutning av grunden (svårt men inte omöjligt) VVS och el. El kan det finnas undantag för men i något skede måste jag anlita hantverkare ändå. Men jag har skrivit en inlaga till byggnadsnämnden där jag motiverar varför jag vill slippa färdigställandeskyddet så vi får se vad det tycker.

Markundersökning då någon?
Nu tog jag ut en lokal gubbe som konstaterade att det är pinnmo i backen, men vi får se vad kommunen anser om "intyget". :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.