Hej
Har precis flyttat in i ett BRAHUS. ´Har för mig att Familjehus bygger lösvirke vilket inte BRAHUS gör. Det är en viss skillnad. Jag tycker inte att det går att jämför olika hus med olika byggnadkoncept, (Lösvirke, väggblock, modul)

Jag är än så länge mycket nöjd med BRAHUS som husleverantör.
BRAHUS levererade huspaketet, ordnade entreprenörer som jag godkände eller fixade egna
Jag beställde huset stommonterat och med färdig utsida för att sedan själv kunna göra resten.

Nu är det bara tomt och garage kvar...

Gicke
 
Gicke skrev:
Hej
Har precis flyttat in i ett BRAHUS. ´Har för mig att Familjehus bygger lösvirke vilket inte BRAHUS gör. Det är en viss skillnad. Jag tycker inte att det går att jämför olika hus med olika byggnadkoncept, (Lösvirke, väggblock, modul)

Jag är än så länge mycket nöjd med BRAHUS som husleverantör.
BRAHUS levererade huspaketet, ordnade entreprenörer som jag godkände eller fixade egna
Jag beställde huset stommonterat och med färdig utsida för att sedan själv kunna göra resten.

Nu är det bara tomt och garage kvar...

Gicke

Hej Gicke, hur många månader motsvarade erat eget arbete, något ni nu i efterhand skulle gjort annorlunda (lagt ut på entreprenad, eller vice versa?) ? Skall själv bygga på ett liknande vis, så det är alltid kul med lite referenser/erfarenhet.
 
Gicke skrev:
Jag tycker inte att det går att jämför olika hus med olika byggnadkoncept, (Lösvirke, väggblock, modul)
Jag blir lite nyfiken... Att modulhus har fördelar som väldans kort byggtid etc, det kopplar jag. Men på vilket sätt menar du att det inte går att jämföra storblockbyggda hus med lösvirkes?

Avslöja gärna vilka priser du fått... ;)
 
Ber om ursäkt att svar dröjt, inflyttning tar tid.

Jag tyckte inte att det gick att jämföra de olika byggnadsätten utifrån möjligheten att spela ut företagen mot varann. det var enklare när man hade liknande siffror att spela med tex, hussatsen kontra stomresningen, kontra tiden för byggnation, etc

I mitt fall har vi hela tiden behövt vänta ut "torkningen" av plattan för att kunna gå vidare med golv etc. Hade jag varit förutseende och hade haft tid skulle jag låtit göra grunden och sedan efter ca 100 dagar ha fått huset stommonterat. Då hade man kunna göra en hel del direkt, klinker, parkett etc.

Erfarenheter, När jag beställde stommonterat trodde jag att jag visste allt vad snickarna gör efter stommonteringen.

Jag tänkte inte på att jag skulle sätta ihop all ventilation
Alla rör, frånluftsdon etc mätas kapas sättas ihop etc
Sätta luftspalt i ryggåstak med öppning ned till entren blir mycket högt.
Sätta ångspärren och läkta är bökigt liksom spackling och slipning.
Vi hade dock gipsskivorna monterade på ytterväggarna från fabrik vilket gjorde att man kunde koncentera sig på annat.

När jag skulle sätta innertaken vitlaserad träpanel funderade jag på vilket håll jag ville ha panelen, men det fick jag snabbt glömma. det gick bara att sätta åt ett håll för jag hade glömt att komplettera med reglar mellan takbjälkarna. Nu blev det bra ändå.

Tidsåtgång? Jag hade stor hjälp av ett antal 5-6 släktingar på sambons sida som lagt 30- 40 timmar vardera samt svärfar som hade tid att vara där lika ofta som jag själv. I slutet på juni kunde jag börja med mitt åtagande vad gällde huset. Jag har fram till idag från juni tagit 9 veckors semester, arbetat i stort sett varje helg samt ca 3 kvälllar i veckan efter jobbet.
I och med att jag är byggherre var jag tvungen att hålla koll på allt och alla.

Skall försöka ordna en sida med mina erfarenheter
Ber om ursäkt för ett lite långt inlägg
Mvh
Gicke
 
Reply till jani

Jag skulle ha byggt ett garage där jag skulle haft alla prylar under byggtiden. har du lejt bort all montering slipper du se eller flytta alla prylar, men jag har säker flyttat runt alla gippsskivor, innertakspanel, isoleringen etc 10-15 ggr.

Jag hade velat veta att tfn och antenn kontakter inte ingår i eljobbet utan kostar extra ca 5000:-

Jag lejde bort montering av trapp med räcken. Blir så fult om man inte är hundra på hur mann gör
Taklisterna höll på att gå mig på nerverna tills jag kom på hur man skulle såga dem.
Jag lejde bort elen, vvs, skorsten, kakel o klinker, markjobb, sprängning och grunden. samt stommontering med färdig utsida.

Stommontering med färdig utsida, balkong ej farstukvist
80.000


Mvh
Gicke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.