Hej,

har ett klassiskt Västerbottenshus med röd faluröd tror jag det är. En slamfärg i alla fall. Börjar bli dags att måla det. Vilken typ av förarbete behöver jag göra innan jag kan slabba på lite nytt rött?

Mvh
Svenne
 
För det första så slabbar man inte på slamfärg!

Den ska strykas ut tunt, med betoning på tunt annars krackelerar den och flagar i förtid.
Tunna ut med 10-15% vatten i första strykningen för bättre inträngning.

Borsta av gammal färg ju mer du borstar ju bättre, det finns piasavaborstar i stål inte mycket som slår det i effektivitet/lättarbetat överlägset det bästa verktyget jag testat
(Har 11 hus med slamfärg så jag har testat...)
https://www.google.se/imgres?imgurl...frMAhWIIJoKHSwCA1gQMwgeKAIwAg&iact=mrc&uact=8
 
Y
Vad vore nackdelen med att hårdtvätta med högtryckstvätten ifall man har tid att låta det torka?
 
Tack för snabba svar. Låter enkelt, betydligt enklare än vad jag ser en del grannar måste hålla på med och skrapa och dona.

Ska ta och införskaffa en lämplig stålborste. Bra tips från TropAnders och Real7. Tack!

Sen ska jag "slabba" på tunt med färg :D
 
Y
Såg en film nu där en färgansvarig på skansen säger att man helst ska ha mässingsborste då stål kan repa virket.
Funderar lite på rund mässingsborste på vinkelslipen.
 
Det räcker med en sådan här:
700964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spädning är inte nödvändig vid ommålning om det inte är rejält varmt. Som TorpAnders skriver skall det vara ett väl inarbetat lagom tunt skikt, med betoning på arbetat. Det kommer att droppa rejält, så täck marken nedanför. Om du har oljefärg på foder; måla dessa först och skrapa bort ev. spill på gammal rödfärg. Den nya rödfärg fäster inte på på oljefärg.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Såg en film nu där en färgansvarig på skansen säger att man helst ska ha mässingsborste då stål kan repa virket.
Funderar lite på rund mässingsborste på vinkelslipen.
Pratar vi lagård och hönshus så är ev repor inget problem, på boningshuset med kanske både finare och nyare panel så tar man inte i så hårt och så är det inget problem det heller.
Men lägger man på lite tyngd så räcker det med två tre drag per bräda för att det ska blir rent!

Vinkelslip tycker jag du ska ha till annat,, i mina ögon helt galet val för att borsta slamfärg köp du den borsten jag länkar till så blir du mer än nöjd många många ommålningar framöver.
Jula varianten ser ut att ha för korta borst och kvalitetsmässigt brukar deras grejer inte hålla måttet heller.

En vanlig piasava fungerar men du får borsta fasiken så mycket mer och med stora ytor så tär det på armar och kropp.

Nu är jag lite pedantisk och vill ha rent innan jag målar, en del målar över delvis gammal färg men det håller klart sämre och flagar lättare efter ett par år har jag sett.
 
TorpAnders skrev:
...
Nu är jag lite pedantisk och vill ha rent innan jag målar, en del målar över delvis gammal färg men det håller klart sämre och flagar lättare efter ett par år har jag sett.
Då förstår jag. Jag brukar bara borsta bort det lösa som dammar. Två, kanske tre tag och så är jag nöjd. Gammalt svartmögel som kan dyka upp kommer lika snabbt igen oavsett om det är trärent med antimögelbehandling eller bara övermålat. Det gäller att inte stå och titta på huset väldigt nära, så är svartmöblet inga problem. :D

Samtidigt är slamfärgen helt homogen, så det finns egentligen inget som heter gammalt eller nytt färgskikt. De binder samman till en nytt skikt varje gång man målar. Som fin lera.
 
  • Gilla
TheOddOne2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.