Jag har rivningsgrop på tomten som kommunen har beslutat om att jag måste sätta upp ett stängsel runt om. De har utfärdat ett vite på ett hiskeligt belopp.
De menar att jag senast 01 juni måste ha fått upp stängslet.
Jag har överklagat beslutet till länsstyrelsen.

1. Frågan är då, måste jag sätta upp stängslet senast den 01 juni, eller kan jag vänta tills länsstyrelsen sagt sitt ?

2. Går det att överklaga länsstyrelsens beslut i någon högre instans ?
 
1. Normalt sett är det så att om kommunen märker att du inte åtgärdat det som åtgärdas skall på den angivna tidpunkten så ansöker kommunen hos domstol om att vite ska utfärdas. Vitesföreläggandet måste först ha vunnit laga kraft för att man ska kunna ansöka om utfärdande. Men har du något case eller är det så att kommunen har fog för sitt föreläggande? Om de har rätt så är det kanske lika bra att sätta upp ett stängsel. Det är inte särskilt dyrt.

2. Ja, det finns flera instanser. LSTs beslut överklagas till Mark och MIljödomstolen.
 
Jag tror att ett vitesföreläggande kan överklagas, och att man normalt inte måste följa kravet i föreläggandet förrän det vunnit laga kraft. Men de kan även formulera föreläggandet så att åtgärden måste vidtas även om föreläggandet överklagas.

Vitesföreläggande kan överklagas inom förvaltningsrätten, normalt är det länstyrelse, mark o miljödomstolen, mark o miljöverdomstolen. Varje beslut skall innehålla information om nästa möjliga överklagandeinstans.

Om det inte är mark o milödomstolarna, så är det kammarrätt, regeringsrätt.

Man måste söka prövningstillstånd för att få upp målet på högsta nivån.

Även senare om kommunen begär att vitet skall betalas, så är det ett beslut som överklagas samma väg. I praktiken är det inte svårt att förhala ett vitesärende 8 - 10 år.

Nu låter det iofs. som ett rimligt krav att en rivningsgrop skall skyddas, är det inte enklare att fixa ett staket?
 
Redigerat:
O
Tja... varför bråka om ett staket runt om gropen? och framförallt, varför vill du inte bygga staketet?
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Det är ju en sak om du ev. kan slippa vitet genom att överklaga. MEN syftet med staketet är ju att undvika olyckor, och om någon ramlar ned i din grop så kan du bli skadeståndsskyldig, eftersom då prövas din skyldighet att ha staket i efterhand. Den skadeståndsskydligheten har då inte så mycket med det överklagade vitet att göra.

Och det skulle nog inte kännas så bra om det faktiskt inträffar en olycka.
 
Hemmakatten
Din grop måste vara riktigt stor om du fått ett sådant föreläggande.

Vi hade också en grop efter schaktning och sprängning. Det enda kommunen påpekade var att vi skulle ha en skylt "Byggarbetsplats, tillträde förbjudet" vid infarten. Resten av tomten (13' kvm) var/är inhägnad med vanligt "får-stängsel".

Som andra skriver, det vore förfärligt om någon ramlade ner och gjorde sig illa.
 
Grejen är den att gropen ska bort, så fort jag hinner, men just nu är jag jäkligt upptagen med diverse.
Vore bra om man slapp hela strulet med stängslet.

dom har inte vad jag vet ansökt än, men jag har fått ett tjänsteutlåtande typ "ansökan om begäran av påföljder och ingripanden..."
 
Ingen som vet mera exakt vad som gäller ?
Jag har fått ett meddelande från kommunen om ett beslut taget av dom om vitesföreläggande när ett staket ska vara uppe. Jag har överklagat det till länsstyrelsen.
Staket är fö ganska dyrt att hyra. 8 x 3 m kostar 100 kr/dygn, så det drar iväg fort.
 
D
BB427 skrev:
Staket är fö ganska dyrt att hyra. 8 x 3 m kostar 100 kr/dygn, så det drar iväg fort.
Jo, men du skulle ju åtgärda gropen så fort du hinner, så det blir väl inte så länge... :rolleyes:

Eller uttryckt i klarspråk. Du kan ju inte ena inlägget säga att staketet är onödigt för gropen skall ändå bort så snart i nästa inlägg säga att det snabbt drar iväg med dygnshyran... Kan du inte köpa ett billigt staket på blocket och sälja det när du är klar då? Kanske mindre förlust/kostnad än att hyra?
 
Redigerat av moderator:
Jag TROR att du inte kan ådömas vite förrän du undlåtit att sätta upp staketet, och belutet vunnit laga kraft. Men helt säker är jag inte. Å andra sidan så ändras inte datum för vitesvillkoret med ny frist, bara för att du överklagar. Utan om du förlorar överklagandet så tror jag att staketet skall stå där samma dag som domen (om det alltså drar över villkorsdagen).

Men om vi bara håller oss till det ekonomiska, du är ansvarig för säkerheten vid gropen oavsett vilka krav kommunen ställer på dig. Så OM det sker en olycka där i eftermiddag, så blir du ansvarig, vilket kan innebära både miljonskadestånd och fängelse. Om man efter en olycka gör samma bedömning som kommunen gjort nu, så spelar det ingen roll att du fortfarande har tid på dig i vitesärenset, staketet skulle stått där från första dag.

Vilka detaljkrav som gäller för vitet är alltså rätt ointressant, det intressanta är om gropen faktiskt utgör en fara.
 
O
Det går inte att bygga ett staket själv? Utan att det kostar skjortan? Eller är det bara snålhet?
Med tanke på att du fått ett föreläggande så känns det som att det är en relativt djup grop.
 
Slå ner blandade reglar och skruva fast nät eller spillvirke så har du ett billigt staket
 
Det intressanta här är juridiken runt vitesföreläggande från kommunen. Struntsamma om det är en grop, skrotbilar, häckar eller vad som helst.
De menar att det måste vara ett 2 m högt stängsel.

Ingen här bland forumets 100 000 + medlemmar som vet säkert ?
 
DIY_freak skrev:
Jo, men du skulle ju åtgärda gropen så fort du hinner, så det blir väl inte så länge... :rolleyes:

Eller uttryckt i klarspråk. Du kan ju inte ena inlägget säga att staketet är onödigt för gropen skall ändå bort så snart i nästa inlägg säga att det snabbt drar iväg med dygnshyran... Kan du inte köpa ett billigt staket på blocket och sälja det när du är klar då? Kanske mindre förlust/kostnad än att hyra?
Det är en ide jag ska kolla på. Jag troddee jag skulle bli någorlunda klar iveckan, men det hat strulat och jävlats med allting, vilket gjort att det har dragits ut på tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.