D09
Laddade ner en app som visar grader

Började uppe vid vägen. Stegade mig ner och mätte var ca 10 meter.

Hur gör man för att få en graf på hur vägen stiger?

Måste man räkna ut formel för graden per 10 meter och plussa på?


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade denna 🤔
 
D09
Då är snittet på min väg 18%

Brantaste lutningen runt 27-28 %
 
D09
Om snittet är 18% på 100 meter.

Betyder det en stigning med 18 meter då? 😁😁
 
tommib
Det känns som att du betraktar problemet baklänges. Förstår jag dig rätt så är du ute efter en graf som visar vägens relativa höjd, stämmer det?

Om vi betraktar varje vägsegment som en rätvinklig triangel, där vinkeln på vägen är konstant mellan punkterna Pn och Pn+1 så blir den sträckan hypotenusan i triangeln. För att få höjdskillnaden mellan punkten Pn och Pn+1 så använder du formeln 10*Sin A där A är din uppmätta vinkel (om det är vinkeln från horisontalplanet, men det ser det ut att vara på siffrorna). Detta förutsätter att sträckan Pn -> Pn+1 är 10 m.

När du har alla höjdskillnaderna så lägger du in dem i ditt kalkylblad så att du får en rad med avstånd och en rad med höjdskillnad från start, dvs höjden i rutan är den framräknade höjden + alla tidigare höjder. Därefter genererar du bara ett vanligt linjediagram med avståndet som X-axel och höjdskillnaden som Y-axel.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
tommib
Snittet är ointressant. Det som är intressant är den absoluta vinkeln mellan start och mål.

En stigning på 18% är 18m höjdskillnad på 100m.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
tommib
Snittet är ointressant. Det som är intressant är den absoluta vinkeln mellan start och mål.

En stigning på 18% är 18m höjdskillnad på 100m.

Här är en bra länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trigonometri
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hur fungerar mätningen i appen och vad är det du mäter var 10:e meter?
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Precis. Man måste veta vilken vinkel som mäts. Kan du ta en bild med en annan telefon på när du mäter?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ni är grymma :)

Tycker min graf ser för brant ut.. Funderar på om det har med "skalan" (30) på höjden att göra med tillsammans med den vågräta ( 110 ) 😁🤔

Appen heter Protractor ( gratis )

Skickar med två mätningar :)
 
D09
mr_bygg skrev:
Hur fungerar mätningen i appen och vad är det du mäter var 10:e meter?
Lägger mobilen mot vägen och läser av graderna i appen :)
 
D09
mr_bygg skrev:
Mäter den lutningen i grader i varje enskild punkt och hur utför du mätningen?
Borde använda en lång regel men nu tittade jag bara efter den jämnaste ytan kring mätpunkten och körde ner mobilen i gruset

Det är en iPhone 6+ så den motsvarar nog en 2 meters regel 😇

Japp. Appen visar grader
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hmm, jag är skeptisk till att du kan få ut någon större noggrannhet utifrån mätningarna, men den klarar säkert av att grovt visa en lutning.
 
D09
mr_bygg skrev:
Hmm, jag är skeptisk till att du kan få ut någon större noggrannhet utifrån mätningarna.
Nä, någon exakt mätning blir det inte :)

Ville bara ha ett hum :)
 
Jag tror du får en bättre mätning om du gör så att du börjat t.ex.längst ner i backen, använder en GPS app och noterar höjden över havet. Sedan går du 10 meter upp i backen och noterar höjden där, osv.

Då har du mätt, så att säga, höjden på den motstående kateten, och 10 meter är längden på hypotenusan. Med hjälp av dessa kan du räkna ut vinkeln på 10 meters sträckan genom att ta inversfunktionen för sinus (kallas arcsin eller sin^-1) för höjden/sträckan (motstående katet/hypotenusan)

Om du t.ex. mäter 1,3 meter höjdskillnad på 10 meter, så slå 1,3 delat med 10 och tryck sedan på knappen arcsin på miniräknaren, så får du vinkeln.

Om du vill ha "snittvinkeln" så är det bara att mäta höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkten.

Vill du ha pocenten, den som räknas ;) är det inte bara att dela höjden med sträckan så som sagts tidigare, eftersom sträckan här är hypotenusan. Då kan du istället använda Pythagoras sats och slå höjden / roten ur ( sträckan i kvadrat - höjden i kvadrat)
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.