Hur avgör jag bäst kvaliteten på trä? Kärnvirke, kan man få tag på det idag? Jag ställde nio frågor om trä till Tomas Nilsson, professor emeritus i trävetenskap.

Du kan läsa artikeln här: Nio frågor om trä till en riktig träexpert
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Men hva med fasaden? Användar man oxå NTR der? Jag har forsökt läsa mig litt upp på ämnet men märker att jag blandar i hop olika saker. Kan man lägga färg på NTR? (jag har det för mig att man inte ska det)

Äller frågat på annat sätt: Vilka alternativ har jag ifall jag inte vil måla mitt (fremtidige) hus? (jag vät jag är lat :) )

(føles litt fel att plåga en expert med så dumma frågor... det kanske finns et bra FAQ någonstans?)
 
Hur skyddas trall mot solens nedbrytande UV-strålar? Min >20 år gamla altan är betydligt hårdare ansatt där solen legat på än de brädor som varit skyddade staket. Jag har tvättat och oljat altanen nästan varje år under de 15 år jag har vårdat den. Skyddar vissa oljor eller behandlingar bättre mot UV-strålning?
 
  • Gilla
Angermannus svea
  • Laddar…
Svar till 9Rune5: Det är onödigt att använda tryckimpregnerat virke till fasader. Luftad granpanel håller länge omålad eller målad med färg som släpper igenom fukt, t.ex. Falu rödfärg. Några behandlar med järnvitriol för att få snabbare grånad. Man kan nog måla på NTR-virke, men jag det finns olika impregneringsmedel. Vet inte vilken färg som passar till vad. På mitt gamla torp köpte jag tryckt virke av den gamla, nu förbjudna sorten med koppar, krom och arsenik. Jag använde virket till vindbrädor på taket. Målade med vit alkydoljefärg. Färgen sitter fast otroligt bra ännu efter ca 20 år! Några byggare har nu börjat använda Kebony som fasadvirke. Kebony är beständigt och anses vara miljöanpassat.
 
  • Gilla
9Rune5
  • Laddar…
Där ser du Marlen takutsprång de e grejer de ;)

Gysingegubben föreslog att jag skulle låta fasaden stå omålad ett år och oxidera.
Sen måla med linoljefärg. Vad tror du om det? :)

Jag vågade inte prova det. Däremot sprejade jag lite med bensaltensid innan sista skiktet linoljefärg. Ingen påväxt nånstans än så länge.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.