Hej
Dags för pannbyte.

Som rubriken lyder så söker jag info om denna panna
Finns lite bilder på denna model om hur den ser ut invändigt både konvektionsdel, sotningsmöjlighet
samt vart primärluften kommer in.(övertändningsproblem?)

Är det någon som har en likadan panna som vet, eller en
annan atmos model som ser likadan ut?, och även om det är
några vanliga eldningsproblem med denna model?
 
Ingen här som har en sådan panna som kan berätta lite mer hur det är att elda med.

Pratat med Atmos , men skulle gärna vilja prata med någon som har en själv.

Har hittat pannan i polen för 35,tusen, Atmos sverige tar 75,tusen, Lite för stor skillnad i pris tycker jag.
 
Hej, jag installerade en sådan panna i dec -15. Köpte den i Finland tillsammans med en isolerad tank på 5 m3, laddomat, shuntautomatik... Gav knappt 40 kkr för pannan och bra pris på frakt.
Har upplevt att sekundärförbränningen har slocknat. Detta beror på att jag har haft ganska spinkel bokved, från 3-10 cm spillbitar från sågverk. Så förgasningen blev för kraftig. Lösningen är att lägga in lite mindre ved i två omgångar. Rekommenderar att ha större ved alltså.
På det stora hela är vi helt sjukt nöjda över pannan. (ska bara ordna grövre ved) Bra flås i den, få grejer som kan gå sönder. Det är väl bara den sugande fläkten som skulle kunna stryka med, men det är oerhört lätt att byta.
Man skrapar vedutrymmet och konvektionsdelen enkelt och sedan kör man med en fyrkantig borste i en lucka bak på toppen vid rökröret och sedan tar man ut i botten rakt under. Tar väl 15 min ungefär. Har gjort det i samband med utaskning en gång i veckan till varannan Vecka lite beroende på.
Du har en draglucka bak som suger in luft till både primär och sekundär. Man justerar förhållandet mellan dem genom att släppa in mer eller mindre luft till primär. Så sekundärluften ställer man inte på ett eget spjäll utan den får vad som blir över helt enkelt. Dragluckan i sig fungerar som ett huvudspjäll som regleras av vattentemperaturen från pannan. Primärluften kommer in bak uppe till höger om man tittar in i vedutrymmet och sekundärluften kommer in genom flera mindre hål i kanalen mellan primär och sekundärkammaren.
Återförsäljaren i Finland är Hemeltron.fi och personen som jag hade kontakt med hette Arvi Kruusing . Inte något vidare att prata svenska men i skrift gick det perfekt. Grejerna kom när det var utlovat och inget klödd!
Är det något mer du undrar över är det bara att fråga

DSC_0638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hnurre och 2 till
  • Laddar…
Hej, Barrdahl. Kul att höra att den fungerar bra. Jasså det är en termostat baktill, det är inge problem med gaspuffar om den stänger helt?? Fast det ska det väl inte göra någon gång under eldningen.
Vad har du för höjd på skorsten och dimension`?

Frågor
Hur stort värmer du?
Hur länge räcker tanken?
Har ni kollat vad den har för rökgaser?
fyller du tanken på 1 ilägg?
 
Är styrningen ombygg på denna? tänkte på hur uppstart med håll tid?
 
Hej,

Termostaten är en sån här s0011_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad har du för höjd på skorsten och dimension`?

Säkert inte mer än 6 m vertikal höjd, har faktiskt inte mätt den. Först en nästan horisontell liggare på 30 grader 2,5 m lång och sedan ca 5+ meter vertikal. Har för mig att den är något i stil med 110x200... Den är murad och glidgjuten. Inte helt optimalt men jag ville tvunget anvænda den gamla skorstenen.
Rekommendationen från mig är nog att ha lite längre pipa för min klarar inte av att hålla självdraget utan fläkten måste gå. I mitt fall ska jag satsa på en ordentlig UPS i tillfälle av strömbortfall.



Frågor
Hur stort värmer du?

Gammalt hus på 150 m2 med 3 meter i tak, helt oisolerat, murat med massivt tegel ca 30 cm tjocka väggar.

Hur länge räcker tanken?

När det var som kallast i skåne var också den tiden då systemet inte var injusterat, hade dålig (skiktining i tanken) så jag gissar att det blir lite missvisande men då höll tanken bara 24-36 h och runt nollan höll den 36-48h

Har ni kollat vad den har för rökgaser?

Noop, har ingen aning vad som finns i rökgaserna. Tänker att det blir ju varmt och ser bra ut :)

fyller du tanken på 1 ilägg?

Ja och nej, beror på hur långt ner jag kört tanken. Dessutom har jag ju haft den där spinkla bokveden som ställt till det lite för mig så jag har bara lagt in 1/2-2/3 annars slocknar lågan pga den kraftiga förgasningen.
Men om tanken är på 35 grader så fyller jag den på ett inlägg* (plus bra tändbrasa).
Om tanken är på 20 grader rakt igenom så tar den lite mer ved men inte mycket, uppskattningsvis 1/3 inlägg utöver föregående exempel.

*ett inlägg är 2/3 för mig

Jag har inte byggt om någonting med styrningen. Laddpaketet är ansluten till pannan där cikulationspumpen får sin strömförsyning. Det är en termostat i pannan som startar pumpen.

Vad kan man bygga på, tänkte du?

Är faktiskt inte riktigt med på noterna på din sista fråga?

/Markus
 
Pratade med Atmos sverige, och dom bygger om denna panna när det gäller styrningen på någe vis så det ska underlätta vid uppstart. vet inte riktigt hur han mena, men vinsten blev att man behöver inte gå dit en extra gång tror jag. Sedan sätter dom även dit en tryckande fläkt, för att det inte ska bli någe problem med lite fuktigare ved antar jag .

Men jag hade tänkt köpa från Polen, för panna kostar typ 35000kr mindre där. Enda skillnaden är att den inte är ombygg på det sättet som gör i sverige, men skulle det vara någe problem så kan jag pilla en heldel för 35000kr.

På Atmos rekommenderade dom mig 7kbm tank, tyckte det lät väldigt stort, Men kanske är bra med tanke på att jag bor i den andra delen av landet =D där vi ibland har det riktigt kallt. Men d är oftast korta stunder. Sedan alltsom mest är det kring 10 minus..

Har ni installerat det själv? hur stor expansionstank har ni för 5kbm tank?

Visst kör ni över kulver eller?
 
Alltså, det är inte något unikt med den ombyggnationen som Atmos sverige utför... Det är helt enkelt bara en timer som monteras på rökgastermostaten, se själv på www.asutimer.com .

Jag ser inte fördel i en tryckande fläkt i tillägg. För det första ska man oavsett inte elda med fuktig ved och framför allt inte tända med den och för det andra så är det, enligt mig, tillräckligt bra med krut i pannan som den är. Men vill man turboladda den för 40 000 kr genom att köpa den genom den svenska förhandlaren så är ju valet fritt :)

Jag har inte installerat den själv, skulle nog tagit för lång tid och jag fick den installerad i december så årstiden var inte på min sida. Fort skulle det gå! :)

I ett slutet expansionskärl, ska den utgöra minst 10% av den totala volymen så i mitt fall blev det en 600 liters, har ju lite volym i systemet också. Den och alla rörbitar, ventiler och rörskålsisolering var det enda som inhandlades i sverige då det inte lönade sig att beställa det från finland.

Ja jag har en kulvert från sent 70-tal för matningen in till huset. Pannrummet är i en avskild gårdsbyggnad.

Fördelen med att beställa från finland var att jag fick mycket bra service och all kommunikation var på svenska.

/Markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.