Hej alla!
Vi har handlat upp en byggentreprenör till att bygga vårt hus på löpande räkning. Dom har gett oss ett pris på 1.930.000 med garage och då räknat högt menar dom.
Bostadshuset är ett 2-plan på 180 kvm, Garage 48kvm. Ska tillägga att vi inga underentreprenörer ingår utan priset är för platta och snickeriarbeten.
Dom räknar med en byggtid på 6 månader med en tim kostnad på 580kr/h, 2 man. Det är här jag hakar upp mig.. 580x2x8x5x4x6=1.113.600kr + ersättning för resor =50.000kr.
Vi har då kvar ca 760.000 och bara fönstren går på 250.000.
Vad tror ni, vad kostar egentligen panel, isolering, innerdörrar etc. Räcker pengarna? I min värld är detta inte att räkna högt iallafall..

Ska tillägga att priset höjts från 470-580kr/h för snickarna sedan de räknade på detta. Och där är nästa fråga, ganska saftig höjning nu i vår. Vad får snickarna i löneökning av detta?
 
Vill tillägga också att i priset ingår arbete till och med gipsning invändigt. Inga golv, lister eller foder samt kapitalvaror och inredningar som kök etc.
 
Hemmakatten
Har man förtroende för hantverkarna blir huset både billigare och bättre med löpande räkning. Vi byggde vårt lösvirkeshus med massor med olika hantverkare helt på löpande räkning. Men, som sagts, det kräver att det finns ett ömsesidigt förtroende.

Er offert tycker jag låter rimlig. Sedan tillkommer x antal hundra tusen kronor (700'-1000'? ) för badrum, kök, tak, vvs, elektriker, målare, plåtslagare mm).
 
Redigerat:
Precis vi har vvs på 400.000, mark på 200.000 el på 190.000 sedan tillkommande material på 350.000-400.000 (kök, golv osv).
Tak och plåtslageri ingår i byggentreprenörens pris.
 
Hemmakatten
VVS för 400' låter mycket. Vad ingår där? Egen brunn och avloppslösning? FTX-ventilation, värmepump eller annan lösning?
 
Jag tror att du räknar för många timmar på 6 månader. Dels är det inte säkert att de tänker jobba precis varje dag med ditt bygge. De kan ha andra småjobb som sticks in.

Dels räknar man ofta lite shablonmässigt att ett år är 1600 arbetstimmar, när man räknar bort semester, röda dagar osv. Dvs. 800h på ditt projekt. Du har räknat 960h.

Om de skall gjuta plattan så går det bort en del arbetstid. Det arbetas ofta inte hela 8h dagar vid arbetet med plattan, många korta och halvkorta moment. Dels vill de säkert låta plattan härda i några dagar eller någon vecka efter gjutningen.
 
Löpande räkning med uppgifter om hur mycket de räknar med blir ju lite som fast pris. Nu när du har fått en uppskattning så kan du protestera om summan avviker 15% från vad de sagt.
mvh Findus
 
I vvs ingår borrad vattenbrynet, jordvärme anläggning, golvvärme båda plan.
Nä iof kanske de inte kommer att vara på plats varje dag. Men tycker ni att detta är något man bör påpeka för byggarn för att göra han "medveten"?
 
Bor du i Kronoberg är tycker jag att 580 kr i timman låter jättemycket. Vi anlitar en prima snickare i Lund/Malmö-regionen för under 500 kr/h. Kronoberg brukar väl ligga lägre. Det verkar nästan som att de har mycket att göra just nu och prisar ut sig. Vi har ju ingen inflation.
 
Ja , saftiga timpriser oavsett landskap! PRUTA!
 
Mm misstänker att byggarn försöker få ut hela summan de lämnat.
 
T
Nu skriver du inte hur lång tid som gått från att de räknade på jobbet till att de ändrade timpriset men en ökning på 23% på priset utan inflation är ju inte OK.

Någon eller ett par tior kanske kan vara rimligt om det gått en längre tid(men knappt det) men inte över 100-lappen I TIMMEN. På de 960 timmar du räknar på är det 110X960 = 105 600.

Jag tycker att du ska be att få veta varför du ska acceptera den höjningen och sen att de redovisar hur materialpriserna ska täckas av "resten".

Bäst är naturligtvis om du kan hitta (minst) en annan byggare som vill räkna på det och ge dig ett alternativ.
 
Fick pris i höstas/vintras i oktober/november någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.