Hej

Vart köper jag bäst och billigast knivar till min Gardena R160 ?

www.robotklipparknivar.se/ har ju 9st för 95kr och de hävdar att deras är lite tjockare och av aluminium.

www.gplshop.se har 9st original för 115kr

Någon som testat de förstnämnda eller vad köper ni knivar från ?

/M
 
Piratknivar av aluminium eller rostfritt är ingen bra idé, knivar ska vara gjorda av stål som rostar bort om de mot förmodan hamnar i gräsmattan.
Orginalknivarna är de bästa enligt mig, jag har testat en del olika under de två senaste säsongerna.
 
Är GPL de som erbjuder original billigast då eller finns det någon mer butik på nätet ?
 
Jag har de senaste 4 åren använt knivar av rostfritt stål som jag köpt i diverse nätbutiker och de är alldeles utmärkta.

Lägre pris som gör att man byter oftare och alltid har skarpa blad i klipparen.

Har aldrig varit med om att något blad gått sönder, har iofs inga ytliga rötter i gräsmattan utan bara en och annan plastleksak ibland.

Även Husqvarna sålde tidigare knivar i rostfritt stål, vill minnas att de kostade 270 kr för 9 knivar.

Har man köpt en klippare för 15000 kr kanske man är beredd att satsa en hundring och bilda sig en egen uppfattning?

Jag kör vidare med rostfria nätknivar i klipparen. Ska snart hämta min Automower som efter fem säsonger nu varit inne på service och batteribyte för första gången.
 
Okej. Vart köper jag original billigast ?
GPL är inte original tydligen.
 
mortimer skrev:
GPL är inte original tydligen.
De är återförsäljare för Automower och borde sälja original. Varför tror du att det inte är original?
 
Köpte vändbara knivar av gpl förra året. De var inte orginal och inte speciellt bra då de fort blev slöa.
 
Har provat vändbara knivar men tycker det är bättre med den vanliga modellen. Ibland var inte bladen helt rena när de skulle vändas och att rengöra vassa blad var bara besvärligt. Jag kör vidare med de enkla bladen i rostfritt stål även denna säsong.
 
MrSmith skrev:
De är återförsäljare för Automower och borde sälja original. Varför tror du att det inte är original?
Ställde frågan till de och fick det svaret av de
 
Orginalknivar till HQ/Gardena för 10:-/st inkl. frakt

http://www.ebay.com/itm/231017708147?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Motsvarande kniv ej orginal för 8.-/st inkl. frakt

http://www.ebay.com/itm/331020491157?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Det finns både billigare och dyrare alternativ både orginal och ej orginal samt knivar/tillbehör till andra fabrikat.

Jag har handlat flera gånger av den här säljaren och är mycket nöjd, stort sortiment och låga priser.
 
Är det nån som provat titanknivar?
 
Ja och är inte nöjd.

Har provat i två omgångar. Senast blandade jag så att jag hade två vanliga knivar och en så kallad titankniv (de har bara ett tunt överdrag av titan. De vanliga var till och med skarpare efter att ha klippt samma gräs samma tid samtidigt.

Inte värt pengarna.

Kolla uppe till höger på titankniven ... verkar mjukare än de vanliga.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har samma erfarenhet av de vändbara knivarna. Dessutom blir tjocka blad fortare slöa. Tacka vet jag tunna HQ orginalknivar.
 
Använder inte knivar längre med två hål. När man vänder på bladet, byter hål förskruven, är inte bladet rent som ska klippa. Detta syns på bilden i inlägg #13. Och då är man nere på halva tiden för dessa blad till dubbla kostnaden.

Jag rekommenderar knivarna från http://www.robotklipparknivar.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.