Det är väl så att med en ny installation så är det lite högre frekvens av driftstörningar inledningsvis, alla måndagsexemplar av fiberswitchar och sånt behöver "sållas bort" initialt.

I vårt nät brann dessutom elvärmen i ett av skåpen upp (vilket gjorde att hälften av strömförsörjningarna i skåpet förstördes). Det tog dem nåt dygn att få fram reservdelar där, de hade inte tillräckligt många i lager.

Enligt Nagios så hade vi i fjol 99,28% upptid i alla fall, det är inte direkt dåligt med tanke på hur lite man betalar.
 
D
Nerre skrev:
Enligt Nagios så hade vi i fjol 99,28% upptid i alla fall, det är inte direkt dåligt med tanke på hur lite man betalar.
Tja, är 99,28% uptime egentligen så bra? Betyder inte det att nätet har varit nere 63 timmar på ett år eller i snitt ca 1 timme och kvart per vecka? Nu kan man ju tänka sig att det fördelar sig på 5 tillfällen på 12 timmar styck istället, men vet inte riktigt vilket som skulle vara värst...

Så är 99.28% uptime en bra siffra?
 
DIY_freak skrev:
Så är 99.28% uptime en bra siffra?
Det vill jag påstå att det är. Företag får sällan bättre än 99% i standardlänkar. För att få bättre tillgänglighet krävs vanligtvis dubbla länkar som går i skilda fiberdiken hela vägen samt dubbla CPE routrar med BGP routing.

I tillgänglighetssiffror inkluderas inte servicefönster vilket jag misstänker att Nerre har gjort. Ett servicefönster är tid där operatörerna kan utföra service på nätet.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Har man som privatperson behov av 100% uptid?
Om man har det så kan man skaffa en enkel konsumentrouter som öven klarar mobilt bredband så svänger den över om ens fiberanslutning går ned.
 
D
Hade jag vetat att up-timen var så dålig så hade jag definitivt skaffat en router med 3G-backup. Det är inte det att jag inte kan vara utan surf i någon timma, men jag tycker det är för dålig tillförlighet för telefonen.

Under de ca 4 månader som jag hade Telia ADSL innan jag fick fibern så hade jag ingen nedtid alls, som jag märkte. Med fibern har jag redan haft 2 på en dryg månad. Ren tillfällighet förhoppningsvis...
 
DIY_freak skrev:
Tja, är 99,28% uptime egentligen så bra? Betyder inte det att nätet har varit nere 63 timmar på ett år eller i snitt ca 1 timme och kvart per vecka? Nu kan man ju tänka sig att det fördelar sig på 5 tillfällen på 12 timmar styck istället, men vet inte riktigt vilket som skulle vara värst...
Det räcker med att det blir fel fredag kväll så dröjer det till måndag morgon innan de fått tag på reservdelar. Jag tror faktiskt att det var en sån händelse som står för största delen av vår nertid. Reparatör var på plats redan lördag morgon, men det fanns inte reservdelar så det räckte att fixa alla trasiga switcharna.

Det blir inte samma typ av fel med fibernät som det blir med ADSL.

Med ADSL så är det bara DSLAM, kabel och modem mellan dig och "internet".

Med fiber så sitter det flera switchar längs vägen.

De flesta som har problem med ADSL har sporadiska problem på grund av dåliga kablar. Förbindelsen går upp och ner som en jojo. Alternativt buggiga ADSL-modem som behöver startas om regelbundet.
 
D
Oavsett anledningen så tycker jag det är anmärkningsvärt om ADSL skulle vara driftssäkrare än fibern. När jag har läst om fiber tidigare så har jag ju läst om er som inte har haft något fel på 5 år och liknande... Så tänkte ju att 3G-backup i ett sådant läge knappast behövs. Dessutom kostar ju 3G lite pengar, speciellt om den ansluts automatiskt som backup och man inte kan stoppa "onödig" trafik medan man kör på backup-linjen. Hade man kunnat prioritera bort trafik så enbart det viktiga gick när man körde på backup hade man ju kunnat skaffa ett Tele2 data-on-demand kort och haft t.ex. 10 Gb som aldrig löper ut...
 
DIY_freak skrev:
Oavsett anledningen så tycker jag det är anmärkningsvärt om ADSL skulle vara driftssäkrare än fibern..
Man skulle dock kunna invända att underlaget för din slutsats är aningen magert. :)
 
D
TowaTei skrev:
Man skulle dock kunna invända att underlaget för din slutsats är aningen magert. :)
Ja, och det har jag ju redan sagt...

DIY_freak skrev:
Under de ca 4 månader som jag hade Telia ADSL innan jag fick fibern så hade jag ingen nedtid alls, som jag märkte. Med fibern har jag redan haft 2 på en dryg månad. Ren tillfällighet förhoppningsvis...
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
När vi hade ADSL så låg tillgänligheten kanske inte så mycket lägre, tror den låg på 98-99%. Men frekvensen vad det besvärliga. Varje gång det regnade så gick förbindelsen ner (modemet började blinka att det tappat kontakten) kanske 6-7 gånger i timme. I två minuter ungefär. Vi hann aldrig felanmäla innan förbindelsen var tillbaka. Det var därför jag började köra nätverksövervakning hemma, för att kunna lägga fram siffror och påvisa att vi hade en icke fungerande förbindelse.

Jag kunde alltså sitta i mitt arbetsrum (som saknar fönster) och konstatera "Jaha, nu har det börjat regna ute."

Men sen kom erbjudande om fiber, så jag släppte planerna på att stångas med Telia.

Nu har vi alltså haft avbrott en helg typ, istället för oanvändbart internet varenda kväll i tre veckors tid. Det funkar liksom inte särskilt bra att kolla på streamat när länken går ner var tioende minut, det är besvärligt t.o.m. med vanligt surfande eller att betala räkningar i internetbanken.
 
Redigerat:
Fiberaccesser är vanligtvis övervakade vilket ger operatörerna bra återkoppling om ett område har problem och kan då felsöka.

ADSL och kabeltv-problem brukar vara okända tills kunderna felanmäler.
 
arneri68 skrev:
Fiberaccesser är vanligtvis övervakade vilket ger operatörerna bra återkoppling om ett område har problem och kan då felsöka.

ADSL och kabeltv-problem brukar vara okända tills kunderna felanmäler.
Man har övervakning på dslammarna, larm går ofta till samma övervakning det syns direkt när något händer.
 
engs
Nerre skrev:
Varje gång det regnade så gick förbindelsen ner (modemet började blinka att det tappat kontakten) kanske 6-7 gånger i timme. I två minuter ungefär.
Har likartat fenomen hemma, inte lika frekvent men med längre avbrott. Vid kraftiga regn så går inte sällan ADSLn ner ett tag. Men fibern ligger utanför husgrunden, bara en fråga om att den ska in i huset nu.
 
Som konsument är det svårt att avgöra om felet har med fibern att göra, om något sätts ur spel i transportnätet så kan det påverka både ADSL och Fiber / LAN kunder i samma område, om man har ett modem som sätts ur spel vid förändrad väderlek så låter det som ett ytterst lokalt problem.
 
Andy78 skrev:
Man har övervakning på dslammarna, larm går ofta till samma övervakning det syns direkt när något händer.
....samma sak gäller typiskt settopboxarna till kabeltv. Men, för båda teknologierna gäller att även om man samlar in driftsinformation så måste någon titta på den för att kunna reagera....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.