Henke2 skrev:
Ja, ibland och för vissa är det kanske bästa lösningen. Problemet jag känner är bara att jag har ju inga garantier på att en HQ inte fastnar på samma ställen som Worx gör.

Grannar med HQ vittnar om att man inte kan lämna dem länge utan de behöver en knuff. Sen har de som sagt innan fördelar på vissa plan och nackdelar på andra. Men utan att testa själv på just min tomt så vet man ju inte.


Jag hade en Husqvarna 220 där jag bodde innan. Den kanske fastnade 2 gånger i månaden. Min Worx fastnar 2 gånger per dag, alltid i samband med hemgång. Sedan tycker jag nog att Worx klipper bättre och är smidigare. Husqvarna är outstanding på att ta sig tillbaka till laddstationen och det är ju en viktig del. Tydligen har deras patent på den tekniken inte gått ut än. Bara att erkänna, Snålheten bedrog visheten.
 
durken63 skrev:
Jag hade en Husqvarna 220 där jag bodde innan. Den kanske fastnade 2 gånger i månaden. Min Worx fastnar 2 gånger per dag, alltid i samband med hemgång. Sedan tycker jag nog att Worx klipper bättre och är smidigare. Husqvarna är outstanding på att ta sig tillbaka till laddstationen och det är ju en viktig del. Tydligen har deras patent på den tekniken inte gått ut än. Bara att erkänna, Snålheten bedrog visheten.
Lustigt hur många har helt olika problemblider. Mina problem har jag nästan alltid kunnat härleda. Men ibland blir man tokig. Hemgång är något den alltid lyckats med. Utom om den kört fast, men då skyller jag mig själv som sprött ut jord i håligheter och trampat för dåligt.

HQ skulle ha lånemaskiner man fick testa en vecka ;-)
 
durken63 skrev:
Har haft min WG796E.1 i 6 veckor. Den orkar nästan aldrig tillbaka till laddstationen. jag är nu inne på min 3:e mjukvara (1,98). Nu går den "bara i 85 min istället för 100 min. Men nu stannar den och påstår att den är utanför området när den är på väg till laddstationen. Idag fick den dessutom för sig att försöka backa in i laddstationen. Bakhjulen spann till strömmen tog slut. Jag ger snart upp och skaffar en Husqvarna i stället.
Eller en Robomow
 
Fick litet problem nu efter senaste utökningen av slingan. Verkar ha blivit för tajta avstånd till fasta föremål alt för skarpa hörn i slingan så det blev litet bakläxa på senaste grejerna hos svärmor... kanske borde varit mer noga.

Fattar precis vad som hänt. Roboten kan klara några gånger att bråka sig förbi en dum passage men efter för många gånger så blir det för mycket grävspår, den kommer inte förbi längre. Slösar upp den lilla ström den har kvar på hindret istället för att kunna återvända till laddning som normalt och blir därför stående urladdad innan den hunnit tillbaka.

Svärmor rev upp och lade om litet slinga provisoriskt och nu funkar återvändandet till laddstation. Ska kolla upp detta mer noga i helgen och säkra en provisorisk lagning av slingan som hon behövde göra i all hast... klipparen svängde oturligt nog förbi och klippte av begränsningsslingan med hon höll på och fifflade.. en väninnna kom på besök och distraherade :-D
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nu har min nya maskin varit inte på verkstad i snart veckor, riktigt j..dra dåligt, har inte haft någon nytta av roboten över huvudet taget, riktigt trött på skiten, begär snart pengarna tillbaka, skulle gå fort sa dom när det är en ny maskin😡😡😡😡😡
 
Ni som kollat riktigt ordentligt på detta med uppdateringar av mjukvara till modell WG796 från typ våren 2015: vad är det man ska ha för att minimera trubbel? Enda jag kan bidra med är att jag inte bytt den mjukvara den levererades med såvitt jag minns, är ju så att om allt funkar så vill man inte ingripa.

Ska kolla vad det är för version i svärmors robot och återkommer om det. Den verkar ha funkat utan bekymmer hittills, de småproblem jag just rapporterade om beror på mitt eget slarv i förläggningen av utökningen av begränsningsslingan förra helgen såvitt jag förstår... som vanligt ont om tid och man vill bara bli klar så fort som möjligt.
 
Mailade jag med om hitta-hem-problemet så att de vet att det är flera som har problem. Här är mitt mail:
Hej!
Följer landroid-2015-tråden på byggahus.se och vill bara meddela att här har ni en maskin till med samma problem att hitta tillbaka till laddstationen efter uppgradering från 1.58 till 1.97.

Klipparen följer tråden tills den rätt vad det är stannar och meddelar att den är utanför arbetsområde, sen står den där tills batteriet dör. Så kan den göra mitt på en raksträcka på väg hem.
Detta verkar endast ske när den ska hem och ladda i slutet av en klippning.
Om man däremot trycker på "hem och ladda knappen" mitt i ett program så följer den slingan fint hem till laddaren. I alla fall de gånger jag testat.

Har ca 200 m. slinga. Worx orginal-kabel, Inga öar, inga skarvar. Inga snäva vinklar, inga lutningar.
Bytte hela slingan i helgen för att vara säker på att det inte var en dålig skarv, men ändå samma problem.

Innan uppgradering fungerade allt som det skulle, dock var jag tvungen att uppgradera pga. att maskinen stannade hemma ibland istället för att gå ut och klippa på angiven tidpunkt.

Modell: 791.e1
Sn: 30154104 15112501 0293

Ger snart upp hoppet om maskinen, då det inte går en dag utan att man får bära den till laddaren över en oklippt gräsmatta när man kommer hem från jobbet...

Ska man reklamera maskinen eller är detta något ni tror går att lösa?

Vänliga hälsningar,
David Svensson
Kvicksund
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Eftersom "min" (svärmors) anläggning funkat så klockrent hela förra säsongen med - som jag uppfattar det - medföljande mjukvara så har jag svårt att tänka mig att vi inte kan återställa perfekt funktion i detta fall, nu efter att ha utökat slingan med litet inkörningsproblem på det.

Kommer inte att uppgradera denna mjukvara utan anledning kan jag säga. Kanske kan det snarare vara aktuellt att gå tillbaka i mjukvaruversion för en del, det är litet så jag tolkar bekymmer som det berättas om.

Men jag vet alldeles för litet om detta för att ge råd. Enda jag kan göra är att säga vad det är för mjukvaruversion som funkar bra i den hårdvaruversion svärmor har... i den mån dessa uppgifter går att få fram.

Hennes robot har verkligen funkat klanderfritt och då vore det verkligen skoj om detta kunde replikeras.
 
Redigerat:
Har haft min WG791E.1 i två veckor snart, den hade 1.58 när jag fick den och körde en vecka med den och den hittade alltid tillbaka till laddstationen men följde aldrig slingan till min zon 2 men förmodligen kan det ha berott på att den hade för kort rak kabel efter laddstationen så den tappade bort sig innan den började följa.

Uppgraderade till 1.98 i förrgår och då stod den mitt en rak sträcka av slingan med tomt batteri när jag kom hem igår.

Flyttade laddaren så det blev drygt två meter rak kabel efter den och rundade till något hörn på slingan och nedgraderade till 1.97 som jag fick av en användare här, då började den följa slingan mot min 2a zon.

Efter måltidsuppehåll så uppgraderade jag till 2.01 som jag hade fått av supporten, men på 5 försök så följde den inte slingan en enda gång utan började bara klippa direkt.

Så nu kör jag 1.97 och håller tummarna... :)
 
Finns 2.01 ute officiellt för nedladdning eller fick du en beta av supporten?
 
UGL skrev:
Finns 2.01 ute officiellt för nedladdning eller fick du en beta av supporten?
Hej, det var nog en beta, fick den på mail av supporten.
 
Som nybliven Worxägare undrar man ju hur många det är som har problem typ, hemgång, zonklippning eller stannar kvar i laddstationen. Av de användarrecensioner jag läst på nätet är ju en majoritet positiva.

Nu är det troligen så att det bara är de som har problem som skriver här. Därför vore det intressant att få veta hur många det är som inte har några problem eller väldigt få problem med sin Worx och vilken modell.

Tyvärr verkar det som om Worx inte testar ny programvara ordentligt innan den offentliggörs utan lägger ut ny bara för att visa att man jobbar med problemet och sedan låter oss kunder testa programvaran åt dem. Det är iallafall känslan man får när man läser här.
 
Nedan min konversation med supporten:

Hej,

köpte för ett par veckor sedan en Worx Landroid WG790E.1, när jag fick hem den hade den programvara 1.79 om jag inte minns fel, har nu uppdaterat till 1.98 och min maskin har börjat bete sig underligt, snurrar runt på slingan titt som tätt, hittar inte hem till laddning längre utan avviker och letar efter slingan på nytt vilket medför att batteriet blir tomt. Är det något känt fel på nya programvaran då den inte gjorde något av detta med tidigare version?

Tacksam för er återkoppling

Vänliga Hälsningar


Landroidservice HP SCHOU
12:30 (21 timmar sedan)

till mig
Hej
Kan du ha korsat gränskabeln någonstans kanske till någon ö i gräsmattan eller bakom laddstationen då maskinen blivit lite känsligare med den nya mjukvaran

Mvh
Serviceavdelningen/Service Department
cid:image001.jpg@01CFDBCD.130420D0
HPV SCHOU AB
Åsvägen 2 E
SE-281 37 HÄSSLEHOLM - SWEDEN
Tlf. + 46 451 381 980 - Fax. +46 451 414 00


Fra: Andreas Behnke
Sendt: 26. maj 2016 10:03
Til: Landroidservice HP SCHOU
Emne: Programvara1,98


Andreas Behnke
16:15 (17 timmar sedan)

till Landroidservice
Hej,

Har nu gått över hela kabeln och den ser helt perfekt ut, finns det något sätt man kan nedgradera till lägre programvara eller kommer det någon fix inom en snar framtid?

Mvh Andreas Behnke

--
Skickat från appen myMail för Android

torsdag, 26 maj 2016, 00:30em +02:00 från Landroidservice HP SCHOU
 
Behnke skrev:
Worx Landroid WG790E.1, när jag fick hem den hade den programvara 1.79 om jag inte minns fel, har nu uppdaterat till 1.98
Provade du orginalprogramvaran innan du uppdaterade eller uppdaterade du direkt?
Om du provade orginalprogramvaran hur funkade den isåfall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.