Så börjar huset närma sig att bli klart och slutsamråd är bokat till den 8/6. Jag är inte orolig för att vi ska uppfylla de formella kraven för slutbesked såsom att vi uppfyller alla krav i bygglovet, kontrollplanen och startbeskedet. Vi vet också att det i sådant fall blir ett interimistiskt slutbesked då vi ska inreda övervåningen och göra en utbyggnad och detta är också utrett med kommunens bygglovshandläggare.

Frågan är bara vad som egentligen kan hindra ett slutbesked? Att en list saknas förstår jag går igenom utan problem och att vi inte får slutbesked om vi saknar kök förstår jag också. Frågan är bara var gränsen går? Jag misstänker t ex att en provisorisk yttertrappa kan vara ok så länge den inte är direkt farlig? Hela tomten är inte utgrävd ännu och frågan är om det också är ok? Om rörmokaren inte hinner koppla in vatten/avlopp till köksön med häll - får man då ett slutbesked men med anmärkning?

Har googlat en hel del men hittar inga riktiga svar så jag hoppas på era erfarenheter.

/Krille
 
Av de exempel du tar upp tror jag vatten i köket är en av de viktigare. Om du inet har någon vask med vatten i köket så tror jag inte att du anses kunna bo där.

En provisorisk yttertrappa kan nog också vara tveksamt, men det beror givetvis på. Om vi pratar om ett eller två trappsteg, så skall det ju rätt mycket till för att den slutliga trappan skulle kunna bli farlig. men har du en lite större trappa med ex. >1m höjd, så kan jag tänka mig att de vill säkerställa att den slutliga trappan blir korrekt med rätt höjd på räcke, inte klätterbart räcke osv.
 
Jag strävade efter minsta möjliga nivå för att bli av med kommunen och kom tillsammans med min KA fram till att det som måste finnas är vad som behövs för att klara Mat, Hygien och Hälsa.

Vatten, avlopp, ventilation, värme, möjlighet till matlagning och nånstans att sova. måste vara på plats. Det får inte finnas bar isolering men ytskikt behöver inte vara klara

Dock så rörde sig detta om ett fritidshus utan tillgänglighetskrav så vad som gäller för din trapp vet jag inte men jag kan tänka mig att de har en massa karv på den som med allt annat.

Prata först med din KA och sedan med kommunen. Detta är något som borde varit uppe redan på det tekniska samrådet.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag ska träffa KA nästa vecka för att diskutera vidare men som sagt verkar det variera mycket från kommun till kommun. Yttertrappan är bara 2 steg hög så den borde då inte vara något problem - känns ju onödigt att lägga tid på en riktigt bra yttertrappa när vi ändå ska bygga en veranda på framsida i juli. Nu håller vi bara tummarna för att rörmokaren inte blir sjuk nästa vecka för då blir det tufft....

/Krille
 
Spika ihop två eller tre lastpallar så har du trappan klar, standardlösning på många byggen när altan eller veranda kommer i efterhand. Trä som trä....Man tagar vad man haver så att säga. Tror inte kommunen gnäller på att du har en lastpall som trappa, det är ju inne att ha som soffbord så varför inte trappa utomhus?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jo den obligatoriska lastpallstrappan finns där sedan tidigare :) Medicinskåpet finns också på plats och även barnspärren till lådan. Det enda som egentligen saknas är inkoppling av vatten och avlopp till tvättstället i badrummet och inkoppling av vatten och avlopp till köket. T o m alla lister ser ut att finnas på plats om allt går som planerat. Gäller bara att man inte glömt något som är viktigt.
 
H
Glöm inte brandvarnare. Dom måste vara uppsatta
 
Se till att inga möbler finns på plats.
Barnspärr på knivlåda
Brandvarnare.
Badrum är handikappsanpassad
Im-kanal besiktad
Intyg på säkervatten
El intyg
Ventilation
 
  • Gilla
korrekorre och 2 till
  • Laddar…
Bra tråd! Så jag passar på med en bi-fråga ;)

Om man har bygget ett garage som ska ha plåttak som ytskickt, och allt är klart utom just plåten. Takpapp ligger på.
Kan man få slutbesked då? Eller måste plåten på också?
 
Mikael_L
Thiasvovve skrev:
Se till att inga möbler finns på plats.
Barnspärr på knivlåda
Brandvarnare.
Badrum är handikappsanpassad
Im-kanal besiktad
Intyg på säkervatten
El intyg
Ventilation
Sverige är fantastiskt ... :|
 
hus520 skrev:
Glöm inte brandvarnare. Dom måste vara uppsatta
Vi hade våra liggandes i förpackningar på köksbänken, det gick också bra tydligen 😀
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
O
Thiasvovve skrev:
Se till att inga möbler finns på plats.
Barnspärr på knivlåda
Brandvarnare.
Badrum är handikappsanpassad
Im-kanal besiktad
Intyg på säkervatten
El intyg
Ventilation
Jag har svårt att tänka mig att de kräver allt detta för att få slutbesked. framförallt Intyg säkervatten samt el intyg.
Att toaletten är handikappanpassad är väl inga större problem, det har väl redan gjorts vid bygget. Det skulle vara om man slängt in ett stort badkar....
Barnspärr på knivlådan är däremot det viktigaste... viktigare än avlopp och vatten... :D
Framförallt då man inte vet vilken som är knivlådan...
 
O
Krille4 skrev:
Så börjar huset närma sig att bli klart och slutsamråd är bokat till den 8/6. Jag är inte orolig för att vi ska uppfylla de formella kraven för slutbesked såsom att vi uppfyller alla krav i bygglovet, kontrollplanen och startbeskedet. Vi vet också att det i sådant fall blir ett interimistiskt slutbesked då vi ska inreda övervåningen och göra en utbyggnad och detta är också utrett med kommunens bygglovshandläggare.

Frågan är bara vad som egentligen kan hindra ett slutbesked? Att en list saknas förstår jag går igenom utan problem och att vi inte får slutbesked om vi saknar kök förstår jag också. Frågan är bara var gränsen går? Jag misstänker t ex att en provisorisk yttertrappa kan vara ok så länge den inte är direkt farlig? Hela tomten är inte utgrävd ännu och frågan är om det också är ok? Om rörmokaren inte hinner koppla in vatten/avlopp till köksön med häll - får man då ett slutbesked men med anmärkning?

Har googlat en hel del men hittar inga riktiga svar så jag hoppas på era erfarenheter.

/Krille
Kraven är väl att du ska kunna bo där. Alltså måste kök och badrum vara klara. Då även vatten och avlopp.
 
  • Gilla
bosse53
  • Laddar…
Så är slutsamrådet genomfört och vi fick muntligen och via mail besked om att vi får ta huset i bruk och flytta in. Det formella slutbeskedet kommer om några dagar via post.

Slutsamrådet i huset tog 20 minuter varav större delen gick åt till att kontrollera dokumentationen och sedan gick de runt och kollade i en minut innan det var klart.
 
  • Gilla
korrekorre
  • Laddar…
Undrar vad bygglovshandläggare egentligen är till för ...
I alla fall inte för att underlätta ett bygge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.