Hej!
Ska byta låshuset. Får inte ut cylinderpropparna (eller cylindervingarna eller puggarna).

Enligt instruktion ska man följa monteringsanvisningen baklänges, börja med nyckeln till kl 2 och ta ut vänster och sedan kl 10, ta ut höger.

Har försökt att känna efter på något sätt vid kl 2 (drar proppen med en näbbtång) - men det känns absolut ingenting. (Proppen har blivit lite sliten after näbbtångandet)

Tips? Hjälp!

Låssmeden tar 1600 för att köra hit ut. Sedan tar han 1000 för huset, vilket också lät mycket.

Tacksam för alla svar, tips och hejarop.

MVH! /marcus

DSC_0210-01-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Prova tvärt om, dvs dra i höger först. Prova också med nyckeln i andra läget.
 
De borde släppa, håll spänn genom att dra i proppen samtidigt som du ställer nyckeln i rätt läge sedan vrider du nyckeln lite fram och tillbaka tills den fastnar och du kan dra ur cylinderproppen (musöron).
Ibland går det lättare om du duschar lite med assa sprayen vid proppen så låsstiftet får bättre rörelse men det brukar sällan behövas.

I vilken ordning du lossar dem spelar ingen roll om den ena inte släpper så testa att lossa den andra.
Om en vägrar släppa så går det att fortsätta vrida under spänn så hittar du hålet för andra sidan om det skulle vara skadat.
 
Redigerat:
Tackar för de båda svaren! Uppmuntran gjorde att jag försökte en gång till och nu provade jag andra proppen först. Dessutom hade jag sprejat på lite crc förra gången och lite smörj är ju aldrig fel.

Så nu funkade det. Höger propp släppte och när jag kände hur det skulle kännas fixade jag vänster också.

Tackar för hjälpen! Ny ska jag beställa ett nytt låshus. Besparing på 1600 iaf.

Ha en fin sommar!


DSC_0230~01.jpg
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Du ska inte smörja med crc, använd från assa avsedd produkt
 
Om du sprayat 5-56 i låscylindern så kan du beställa nya låscylindrar när du beställer låshuset.
Om du endast haft lite vid cylinderpropparna så är det inget större bekymmer om du tar bort smörjmedlet.
5-56 blir som klister i lås, du bör använda assa spray eller liknande istället.
Vad du än gör smörj inte cylindern med 5-56 innan återmontage.
Även CRC låsolja bör du hålla långt borta från dina lås.
 
Redigerat:
Tackar för förtydligandet och att ni fångade mitt slarv!

Jag hade inget bättre tillhands och det blev lite drastiskt. Jag tog på själva cylinderpropparna, så jag hoppas att det ordnar sig om jag torkar bort det noggrannt och tar assa låsspray istället. Tackar för tydliga tips @123abc.
 
Tack för bra info i denna tråd, men trots det lyckades jag ändå inte få bort pluggarna. Det visade sig efter att ha kontaktat Certego i Lund, att ställa nyckeln i ”kl. 10 och kl. 14” gäller för äldre ASSA-lås (ASSA 700). För nyare lås (ASSA Twin och ASSA då-serien) ska nyckeln istället ställas i ”kl. 13” för den högra pluggen och ca. i ”kl. 21” för den vänstra pluggen. Då var det efter lite lirkande inga problem!
 
  • Gilla
Danielssontommy och 1 till
  • Laddar…
H HaKie skrev:
Tack för bra info i denna tråd, men trots det lyckades jag ändå inte få bort pluggarna. Det visade sig efter att ha kontaktat Certego i Lund, att ställa nyckeln i ”kl. 10 och kl. 14” gäller för äldre ASSA-lås (ASSA 700). För nyare lås (ASSA Twin och ASSA då-serien) ska nyckeln istället ställas i ”kl. 13” för den högra pluggen och ca. i ”kl. 21” för den vänstra pluggen. Då var det efter lite lirkande inga problem!
Det skiljer för olika låscylindrar, om man lägger lite tyngd på cylinderpropparna och sedan vrider nyckeln så känner man när nyckeln är i rätt position för att demontering.
d12, d13, twin
Illustration av ASSA låscylindrar med pil pekande på rätt positionsindikator för nyckelinsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

700
Två diagram som illustrerar processen för att positionera en nyckel i en låscylinder för demontering, med en ASSA-nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyivilla och 2 till
  • Laddar…
Hej alla! Nu har jag lirkat och ryckt, mjukt och hårt i alla lägen som går.

Dom "sitter löst" men kommer inte loss, se film!

vad göra?
 
Håll tången med ena handen och försök dra ur cylinderproppen lite lätt så det är lite tryck på den sedan vrider du samtidigt nyckeln sakta tills stiftet som håller cylinderproppen på plats låser fast nyckeln.
Testa positionerna enligt den övre instruktionen i bilden då du har assa twin, om du har tryck så kan du vrida tills du känner att nyckeln låses fast och då bör cylinderproppen lossna.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Min går inte att ta ut försökte med all möjlighet
 
  • Nycklar i lås, orange tagg, OOPS, suddig bakgrund, metall, säkerhet, tillträde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Det skiljer för olika låscylindrar, om man lägger lite tyngd på cylinderpropparna och sedan vrider nyckeln så känner man när nyckeln är i rätt position för att demontering.
d12, d13, twin
[bild]
700
[bild]
DETTA!
Att det skulle vara så svårt att hitta den infon att det skiljer. Överallt stod det kl 2 för vänster och 10 för höger (inklusive videon på Yales hemsida). Jag stod med tången och vred försiktigt fram och tillbaka för att hitta rätt läge i säkert en timme...

Sen såg jag till slut denna posten. Mitt ASSA 2002 skulle man ha kl 1 för den högra och kl 9 för den vänstra. Gick på direkten. Tack snälla!
 
  • Gilla
McDoit och 1 till
  • Laddar…
H HaKie skrev:
Tack för bra info i denna tråd, men trots det lyckades jag ändå inte få bort pluggarna. Det visade sig efter att ha kontaktat Certego i Lund, att ställa nyckeln i ”kl. 10 och kl. 14” gäller för äldre ASSA-lås (ASSA 700). För nyare lås (ASSA Twin och ASSA då-serien) ska nyckeln istället ställas i ”kl. 13” för den högra pluggen och ca. i ”kl. 21” för den vänstra pluggen. Då var det efter lite lirkande inga problem!
Tack för tipset med 13/21.. Äntligen! 😅
Försökte lirka med nyckeln fram och tillbaka vid olika lägen, framförallt med 10/14 som Yale doorman instruerar om. Konstigt att de inte nämner det i deras video.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.