Hej!
Jag läser till husbyggnadsingenjör och skriver mitt examensarbete nu om intelligenta bostäder. Jag har gjort en enkät angående intresse för lite olika funktioner som kan tänkas ingå i en intelligent bostad.

Jag skulle vara väldigt tacksam om du vill hjälpa mig genom att fylla i den :)

Den tar 5-10 min och kommer att behandlas anonymt.

https://docs.google.com/forms/d/1yDR08Qz7IszDRarlK7UBSDBexRLb7yivl4200EctVOw/viewform

Mvh
Tobias Nilsson
 
  • Gilla
Zushaa
  • Laddar…
Svarat😃
 
  • Gilla
Drakdräparen
  • Laddar…
Ojojoj, vad många nollsvar. :surprised: Men så är jag miljömupp.
 
  • Gilla
Drakdräparen och 2 till
  • Laddar…
Jag vill ju utreda hur populärt det är :) Så även om det är nollsvar så ger det ett resultat, så det gör inget :p
 
På fråga 14a gick det inte att välja "2" av någon anledning.
 
  • Gilla
Drakdräparen
  • Laddar…
Vet inte om jag vill ha ett dumt hem eller om jag bara ogillar fjärrstyrning, men många säkerhetsfrågor får mig att välja bort en del funktioner som annars hade varit praktiska, t ex fjärrstyrt dörrlås. Tänk själv den dagen i januari när det ringer en indier och vill ha en lösensumma för att slå på värmen och stänga av ventilationen, samt sluta köra belysningen som en strob och pumpa rick astley på maxvolym.
 
  • Gilla
Drakdräparen
  • Laddar…
Tänkte hjälpa dig. Men tyvärr behöver man ett Googlekonto :thumbdown:
 
  • Gilla
Drakdräparen
  • Laddar…
Hmm det var ju märkligt, vet inte vad det beror på. Där någon som svarat 2 på den frågan så förhoppningsvis fungerar det som det ska nu:)
 
Hmm det var ju märkligt ccf, vet inte vad det beror på. Där någon som svarat 2 på den frågan så förhoppningsvis fungerar det som det ska nu
 
Haha jo det hade ju varit förargligt ghoti:D Jag tror det är många som tänker som du, och är oroliga över säkerhetsaspekten. Men man ska nog vara rätt duktigt om man ska hacka systemen. Man för överväga fördelarna med nackdelarna där precis som med allt annat:)
 
Mmm jag klickade i så att man bara skulle kunna göra den en gång. Men visste inte att det innebar att man var tvungen att ha ett googlekonto. Men då vet jag det till nästa gång:)
 
Jag har inget Googlekonto och har inte kunnat fylla i enketen.

Om du vill så kan du bokföra mitt svar att jag inte vill ha någon av de där funktionerna även om de skulle vara gratis.

Jag är inte alls mot tekniska framsteg men jag har egna erfarenheter av att ha 5 plusgrader inomhus och laga mat på vedspis och bära in vatten och ut slask och skita på utedasset i -20 grader.
Därför vet jag att uppskatta sådana moderniteter som rinnande varmt och kallt vatten och diskho med avlopp och WC och elektriska lampor och vedeldad centralvärme och elektrisk spis. Allt komfortteknologi en människa kan önska sig!

Dessutom tycker jag att det vansinnigt slöseri med både pengar och naturresurser att installera såna där saker....utom möjligen lampan som vet om någon är i närheten.
 
Stort tack till alla er som svarat på enkäten! Jag behöver inte fler svar nu! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.