Hej,

Jag börjar bli färdig med första delen av en omfattande renovering av huset - övervåningen. Kommer snart att färdigställa alla innerväggar och jag kan inte bestämma mig för hur jag ska belysa rummet så jag tänkte kolla om någon har några tips?

Det är ett rum på ca 32 kvm golvyta med lågt snedtak (ca 2,4 m högt i mitten och 1,1 m längs ytterväggarna). Murstocken går rakt genom rummet och det står även en kamin bredvid den.
Rummet är tänkt att användas som sovrum, åtminstone till att börja med medan jag renoverar på undervåningen. Om det passar som sovrum kommer det att få vara det huvudsakliga sovrummet även fortsättningsvis, om det inte funkar så blir det någon form av gästrum/andra sovrum.
Det finns två fönster, ett på varje kortsida. Ett litet ovanför trappan (trappan kommer upp i den grå ytan i bilderna) och ett lite större fönster som jag eventuellt tänkt byta till ett ännu större, möjligtvis med sneda kanter på som följer taket.

Här är en enkel skiss jag gjorde i Sketchup av rummet:

Ov_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ov_5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ov_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni kan ignorera soffan. Jag kommer troligare att bygga någon form av garderobs/förvaringssystem längs den väggen istället om rummet kommer att fortsätta användas som sovrum.

Jag hade gärna lyst upp taket underifrån på något sätt och använt det som reflektor (kommer bestå av vit liggande panel) men jag vet inte hur jag ska kunna placera den belysningen utan att den blir bländande.
Spottar i taket är spåret jag varit inne på mest hittills - hidealite Comfort G2 Tune, 4 - 8 stycken. Men med en spridningsvinkel på 36 grader och såpass låg takhöjd kanske det inte blir speciellt bra ändå.

Så, någon som har några idéer eller erfarenheter av liknande projekt? Tacksam för all feedback :)
 
Redigerat:
Till att börja med, eftersom att du är i första stadiet utav renoveringen så tycker jag att du ska satsa på fönsterspottar i samtliga fönster i huset. Detta kan du se som grundbelysningen i huset och att du sedan får komplettera övrig belysning. I detta rummet så vet jag inte riktigt hur stora fönstren är, men säger vi att dom är någorlunda skalenliga så skulle jag satt två stycken Hide-a-lite Core 45 grader i stora fönstret och två stycken 120 grader i lilla fönstret.

Hur mycket är det som är synligt utav takstolarna? Kanske går det att montera aluminiumprofiler med LED-strip i ovanpå varje balk som lyser upp i taket. Annars kan man antingen fälla in eller montera utanpåliggande aluminiumprofiler som är kanske 5 meter långa som löper längs med taket. En på varje sida. Annars spottar som du själv säger.

Lamputtag och några snygga plafonder går ju också, men kanske finns risk att man slår i huvudet om takhöjden inte är allt för imponerande?

//Patrik
 
  • Gilla
OlafH
  • Laddar…
Kul att höra, slängde nämligen iväg en beställning på 2 x 5 meter LED-strip igår. Kändes efter några dagars betänketid som ett trevligare alternativ till spottar. Tänkte börja med att försöka rikta dem från taknock ner mot/längs med snedtaket för att få till ett indirekt allmän-ljus. Kommer nog även placera ett lamputtag i taket för att ha som alternativ i framtiden. Men det är som du säger, takhöjden på max 2,35 ger inte så mycket möjligheter där.

Tackar för tipset om de två Hide-a-lite spottarna, ska kika närmare på dem!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hålelr precis på med ett vindsprojekt själv och går i samma funderingar.
Jag vill ha rätt bra ljus, inte ngn mysbelysning i 1a hand, så jag behöver rätt starka LED, men vill förstås inte betala flera tusen per skena...

Har bättre förutsättningar för uplights då jag har stödsträvor som går i vinkel mot taket (ned mot väggarna) där jag ev tänkte montera belysningen...

Vilka LED strips blev det ? Hur starka är dom ?

/K
 
Chansade på strip från Kina efter att ha läst runt en del här på forumet. Körde på 5050 24v med 60 led/m. Har inget lumen/m på dem men anges generellt vara "High brightness". Jag tror det är större risk att de är overkill (åtminstone för mitt ändamål) än för svaga. De ska dimmas/kontrolleras med Z-wave.
Här är annonsen: http://s.aliexpress.com/yQ7nQRFj

Har inte fått dem än (15-45 dagar lev tid) så kan inte uttala mig om de duger. När jag provkört dem kan jag rapportera och när de sitter uppe kan jag posta bilder (men det kan dröja ett tag).
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Up-lights på takbjälkarna kunde vara ett alternativ...
Typ:
eur-og-67.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara jag som inte gillar fönsterspottar? Jag kommer ihåg när vi letade hus och vi kom till ett vi var intresserade av. När vi, jag och frun, kom in såg vi fönsterspottarna direkt, tittade på varandra och gick ut igen.

Vi håller på med inredning av vår vind också just nu. Vi får lite högre i tak, ca 2,65 m, men samtidigt låter vi snedtaket gå ner och har bara låga väggar på ca 250 mm längs med taket. Hade vi haft takbjälkar kunde up-light-alternativet varit intressant. Vi har ännu inte bestämt oss om vad vi skall ha, men jag kommer sätta 2 st lamputtag nära nock för att kunna testa olika alternativ. Troligtvis kommer det bli någon form av spot alternativt plafond.

Jag ser fram emot bilder på din lösning.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Halloj alla intressanta lösare... hur gick det för er?? Jag våndas över detta nu då jag behöver belysa en trång hall med snedtak och skulle gärna se lite lösningar ni gjorde (och min är verkligen trång! 210 i takhöjd i 20 cm innan det börjar slutta rejält så man ska bara kunna passera igenom men behöver det ju rejält upplyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.