Jag skulle föreslå Bert Karlsson som ny bostadsminister. Han är den som har potential att lösa bristen av på billiga bostäder. Peter Eriksson lär inte kunna leverera särskilt mycket alls.

Bert bygger folkhemmet
 
joorå!
peter kommer se till så att alla villaägare kommer få se nya uppfinningar på skatteuttag,
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Det är en lite märklig kombination dessutom; bostads och digitaliseringsminister. Tittar vi i näringslivet finns det nog rätt få kombinerade fastighets- och it-chefer. Delade uppdrag är aldrig bra, antingen tar det ena överhanden eller så blir inget gjort.

Dock är väl Peter en av de Miljöpartister som faktiskt kan få något gjort om man ska säga något till hans försvar. Han lyckades ju till exempel driva igenom vansinnesprojektet Botniabana. En förlustaffär som vi kommer få betala på så länge den finns kvar...
 
Jag har inga förhoppningar att den sittande regeringen skall kunna lösa bostadssituationen. I vanlig ordning kommer lösningen vara subventioner, subventioner och subventioner för dom som bygger hyresrätter.

Personligen (och tydligen i likhet med Borg) tror jag det behövs ett flertal åtgärder. Bland annat måste man inse att vi måste bygga mycket mer på höjden i våra storstadsområden. Det är vansinnigt att inte utnyttja ytan uppåt när det är så trångt på backen. Förhoppningsvis blir Norra Tornen i Stockholm och Karlatornet i Göteborg startskotten för ett tänkande på höjden istället.

Avsevärt fler tomter måste styckas av och göra möjliga för husbyggnation. Kommuners möjlighet att säga nej måste begränsas. Överklagan till förbannelse skall inte existera. Snabbare handläggning av avstyckningar och bygglov. Man skall inte kunna hänvisa till att ett område inte är detaljplanerat som nekande för byggnation. Detaljplanera ett område skall inte få ta år. I dagens läge tror jag byråkratin avskräcker många från att bygga.

Det måste bli billigare att pendla så det blir rimligt att bygga några mil utanför storstadsområde.

Avreglera hyresmarknaden.
 
Finns inget av de stora byggbolagen som är intresserade av att bygga bort någon bostadskris, oavsett va regeringen vill och hoppas på, i slutändan handlar allt om pengar, och en bostadskris trissar uppe priserna.
 
engs
buspojken skrev:
Finns inget av de stora byggbolagen som är intresserade av att bygga bort någon bostadskris, oavsett va regeringen vill och hoppas på, i slutändan handlar allt om pengar, och en bostadskris trissar uppe priserna.
Inte bara de, alla som äger en bostad i ett någorlunda attraktivt område och ser sin bostads värde rusa i höjden. Staten direkt då de får procent på stämpelskatt och pantbrev, indirekt av att folk är mer benägna att renovera etc och mer skatt inkommer det vägen. Kommunerna då de kan sälja tomtmark dyrt och höja arrendeavgifterna (med hänvisning till marknadsläget) om man inte har friköpt tomt.

Detta är väl en detalj i sammanhanget, men tycker det är sällan man ser nybygge / utökning av regelrätt kvartersbebyggelse numera. Istället för att t.ex. utöka ett kvarter och ta av kanten på ett grönområde, slänger man ett eller några ströhus mitt på grönområdet.

Dels ger det en känsla av att det är privat mark runt om även om det inte är det, så ingen nyttjar längre grönområdet. Dels är min magkänsla att det är betydligt mindre yteffektivt, mindre antal lägenheter / m2 mark tagen i anspråk, men det kanske är fel.
 
MP är väl det parti som är mot all bebyggelse i all debatt. konstigt att så låta en miljöpartist få ansvaret.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
buspojken skrev:
Finns inget av de stora byggbolagen som är intresserade av att bygga bort någon bostadskris, oavsett va regeringen vill och hoppas på, i slutändan handlar allt om pengar, och en bostadskris trissar uppe priserna.
Förhoppningsvis driver det folk och företag ur städerna och till andra billigare områden. Kan bli Stockholms förlust, men hela Sveriges gagn.
 
DennisCA skrev:
Förhoppningsvis driver det folk och företag ur städerna och till andra billigare områden. Kan bli Stockholms förlust, men hela Sveriges gagn.
De är just företag som måste ut på landsbygden, tidigare fanns många statliga arbetstillfällen utanför stan men de försvinner mer o mer. Utan arbete så dör landsbygden sakta men säkert
 
Noseone skrev:
MP är väl det parti som är mot all bebyggelse i all debatt. konstigt att så låta en miljöpartist få ansvaret.
Utom modulbostäder eller om det finns en flygplats man kan bygga om till bostadsområde. Kanske riva motorvägar och bygga bostäder där blir nästa förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.