I mitt minimalistiska hus har jag inbyggd tvättpelare i bad/duschrummet. Väggarna är svart kakel. Så småningom är det dags att byta tvätt-och torken. Var hittar jag svarta "vitvaror"?
 
Inte helt praktiskt med svart!
http://tvattonline.se/svart-tvattmaskin skriver:
Till nackdelarna med svarta tvättmaskiner – och svarta vitvaror i allmänhet brukar följande detaljanmärkningar särskilt betonas:

Fingeravtryck och fettfläckar – liksom vita kalkavlagringar och tvättmedelsrester – är mer synliga på svarta tvättmaskiner än på motsvarande vita modeller. Svarta tvättmaskiner behöver således torkas av oftare. Även små, finkorniga dammpartiklar är mer synliga på svarta tvättmaskiner.

Hos somliga tillverkare innebär den svarta färgen att kontrasten mellan texten på programvred och display blir svårtydd. I synnerhet om textfärgen är grå istället för vit, vilket ofta är fallet på moderna maskiner. Detta är dock en petitess – dock väl värd att begrunda för perfektionisten som eftersträvar en alltigenom felfri slutprodukt.
 
Tack, electrolucaren, precis vad jag är ute efter. Vettiga priser också.

Jag förväntade mig tyckanden härinne :) men ibland finns det en önskan att få fram en lockande totaleffekt ... under dessa tio år har jag irriterat mig på att tvättpelaren är vit när resten av rummets väggar är svart. Inte ens i duschhörnan har det svarta kaklet varit svårbehandlat. Och det där med små kletiga barnahänder och våta hundnosar på alla fönsterväggar som går ner till golvet är faktiskt ett större problem. Med ungarna kan man åtminstone be och böna (även om det inte hjälper) men med jycken är det kört.

Bad/duschutrymmet skulle få sig ett rejält lyft. Sen återstår bara att måla bastudörren svart också. Blir toppen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.