Av ett dödsbo har vi fått möjlighet att köpa en av tre tomter i Limhamn utanför Malmö. Även om namnen på tomtområdena låter fina: Bellevy och Rosengård, så är ju ett miljonprogramsområde alltid ett miljonprogramsområde. Är det någon som kan säga om 200.000 är för mycket att betala för en tomt? Hur är det med problem och stökighet? I Stockholm där vi bor finns problemområden med fina namn, vad sägs t. ex. om Hallonbergen. Låter fint va…men är inte så fint som det låter.
 
Limhamn och Bellevue tillhör Malmös bästa områden, däremot ska du nog vara lite försiktig vad gäller Rosengård.
 
Novis, tack för tipset. Det är lite svårt för oss i Stockholm att veta hur ett område är bara för att det låter fint som t. ex. Bellevy, men ligger brevid Rosengård. Skall kanske tacka nej då???
 
Tja, kan du köpa en tomt i Limhamn eller Bellevue i Malmö för 200,000:- är du bara att gratulera. Skulle tro att ett normal pris ligger runt miljonen eller däröver. Eller är det något mysko med tomterna?
/divine
 
Eftersom det är ett dödsbo så måste man väl röja och kratta, för det lär väl inte vara underhållet på länge. Det enda som är gör det lite osäkert för oss är att de tre tomterna som ligger brevid varandra också verkar ligga brevid eller i ett miljonprogramsområde. Vi inte har möjlighet att åka och titta före det att vi skall lämna besked så därför söker vi hjälp här.
 
Lantmäteriet borde kunna hjälpa er med kartunderlag så att ni ser exakt hur mycket "i" miljonprogramsområdet tomterna ligger. Jag känner inte till Malmö i detalj, men om era tomter ligger längs en gata som har infart från annat håll än miljongettot, t.ex. och om det inte finns några bra gång- och cykelvägar mellan era tomter och Rosengård, och om tomterna inte ligger mitt emellan Rosengård och R's skola t.ex.

Lantmäteriet kan även ge er taxeringsvärdet på grannfastigheterna och förmodligen även storlek på dem, byggnadsår på eventuella hus osv.

En fastighetsmäklare i Malmö kan väl också ge er en fingervisning om läget är bra eller dåligt. Förutsätter att ni har fastighetbeteckning och/eller adress till tomterna.

Om ni inte har möjlighet att se tomten innan ni köper den, bör ni även förvissa er om hur terrängen ser ut, hur geotekniken är, vad detaljplanen föreskriver, osv.
 
Det är något som inte stämmer här, Bellevue och Limhamn ligger i västra Malmö, Rosengård ligger på östra sidan. Ta reda på adressen så kan jag berätta var det ligger.
 
Tack alla ni som hjälpt mig.

Jag ringde kommunens VA-kontor och dom sa att anslutningsavgifterna i Malmö ligger på c:a 100.000. Även om jag inte vet så mycket om Malmö kan det väl inte vara helt fel att köpa tomt för dubbel VA-avgift. Här hemma i Stockholm är avgifterna 10% av tomtpriset.

Det stora problemet är bara att jag var tvungen att köpa alla tre tomterna. Skrev på i fredags; så nu sitter jag med tre obesedda tomter och mycket mindre pengar att bygga för.

Är det någon som kan säga hur jag skall berätta århundradets sämsta affär för min fru???
 
Förresten, jag hade uppfattat namnet fel skall vara Rosenvång och inte Rosengård, men höghus som höghus.
 
Du kan väl alltid säga till din fru att marken kan bli värdefull en vacker dag... :D
 
Du har nog gjort ditt livs klipp !!

På hemnet fanns endast 3 st tomter i sydvästra malmö (2 st i bellevue), dessa kostade runt 2-2,5milj kr styck.

Grattis !
 
Han som krängde tomterna har redan ringt och frågat om jag vill annulera köpet av allihop eller kanske två eftersom jag varit så osäker. Han sa att han ville göra en god gärning då. Jag svarade att jag vill fundera och titta på tomterna först. Han påstod då att så länge inte jag sökt lagfart kan han häva köpet och i så fall kräva mig på skadestånd. Lite nervis blir man för jag måste vänta att söka lagfart, sån kostar ju pengar och just nu har jag av naturliga skäl lite magert. Har försökt kolla upp om han har rätt men inte fått klart besked.
 
Om du är intresserad kan jag lösa en av tomterna av dig på studs (om priset är en win-win situation)!

OK
 
Vill du sälja en av tomterna, så hör gärna av dig. Vi vill komma igång och bygga under våren 2004.
 
Har du köpt 3 tomter a 600' så är det väl läge att åka och titta på dom? Ifall du vill glädja frun kan du alltid sälja av 1-2 via mäklare om priset är rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.