Hej!

I vintras köpte jag ett litet timmerhus från 40-talet. Tidigare ägarna hade väl kanske inte skött om huset jättebra, så avloppsröret under diskbänken borde (enligt ägarnas son) ha bytts. Det läckte, inte jättemycket men ja, det läckte. Under diskbänkens trägolv finns sågspån som isolering.

Röret byttes ut och det blev sannolikt tätt. Men det var en konstig lukt därunderifrån. Rörmokaren tyckte bara att det luktade "gammal diskbänk" men jag är luktkänslig och kunde inte glömma det hela. Enligt mig luktade det "fuktigt jordgolv" vilket inte kändes optimalt. Jag har stor respekt för fukt.

I samma veva var det en besiktningsman från försäkringsbolaget här. Han hade en fin apparat med sig (rutinerad snubbe i jämförelse med mig så att säga haha) som påvisade fukt i min badrumsvägg. Det märkliga enligt oss båda var att fukten liksom började mitt på väggen och nedåt. Dvs det började ovanför handfatet. Där finns ju liksom ingenting mer än en vägg.

Lukten under diskbänken blev värre och värre. I samråd med en rätt händig granne så ställde jag upp skåpdörrarna för att vädra ut fukten. Vårluften är ju torr. Bröt upp plankgolvet också så att det skulle komma in luft bättre. Men då blev jag typ sjuk...det blev tungt i bröstet och jag mådde illa av lukten... så då stängde jag till eländet - som naturligtvis bara blev värre trots det torra vårvädret och det numera ickeläckande avloppsröret.

Jag har nu grävt ur sågspånet så gott jag har kunnat genom diskbänksutrymmet. Jag ser alltså golvet under det tidigare sågspånet (betong som är taket på den underliggande källaren) och timmerväggen. Timmerväggen är klart fuktig! Lukten är mycket bättre nu när spånet är borta så nu kan jag ha öppet för vädring utan problem men visst finns det en lukt.

Väggen ligger en bra bit över markytan pga källaren.

Jag har kollat hängrännorna och det är visserligen en grej som inte är optimal vid diskbänksväggen men jag är skeptisk till att det kan göra att den blir så fuktig. Men jag vet inte vad fukt klarar av att ställa till med. Det rinner nämligen lite vatten på insidan hängrännan, så pass så att det droppar ner under hängrännan. Lite lite droppar det även från brädan som hängrännan sitter i. Men det mesta regnvattnet leds ändå bort till stupröret. Väggen verkar inte bli blöt av detta såvitt jag har kunnat se. Nu har det visserligen inte regnat nåt på hela våren förrän i förrgår. Men då borde det väl inte heller vara blött i väggen av det??!!

Badrumsväggen ligger i vinkel mot fast på andra kanten av den köksvägg som är fuktig. Dvs det är samma inåtgående hörn av huset. Så på nåt sätt känns det som att fuktskadorna hör ihop......men jag vet ju inte.

I brist på bättre idéer har jag ställt ner en torrboll under plankgolvet vid diskbänken. På ett par veckor har den bara genererat kanske en halv dl vatten (max) trots att jag klart känner fukten i timret. Borde den inte ta upp mer?

Vad kan detta vara?? Min granne börjar också ge upp tron att det är läckaget från avloppet som har orsakat så mycket ackumulerad fukt...
 
  • yttervägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • diskbänk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det kan vara vad som helst i ett sånt hus, i princip.

Men jag tror ju inte att det har med hängrännan att göra. Dels så har du fasaden som stoppar, sen så krävs det extremt mycket vatten för att en timmerstock ska bli genomvåt.

Har du vattenröre till kallvatten,varmvatten eller värme som går i väggen eller golvet? Är ju inte ovanligt att en skarv börjar läcka när den är så gammal.

Att torka ut en timmerstock tar en stund och där har nog torrbollen ingen jättebra effekt. Man behöver nog en avfuktare som både värmer upp utrymmet och avfuktar luften.
 
Redigerat:
På toa finns det rör enligt bild, men det känns inte så troligt att dessa rör har orsakat fukt ända upp ovanför handfatet?

Under diskbänken ser du rör på bild. Det var det grova avloppsröret som läckte förut. Det är timret till vänster i bilden som känns fuktigt trots att det nu stått öppet ett par veckor. Men det är ju lite svårt att få ner fräsch luft därunder. Har börjat blåsa lite hårblås ner där men det är ju inte heller en optimal lösning....men jag har inget annat än. Har funderat på en avfuktare som du säger. Har det pågått en tid är det kanske en del fukt som ska bort. toa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har förstås ett element under köksfönstret, med tillhörande rör. Och i köksskåpet i innersta hörnet om man kollar på utebilden går det ett par lite grövre rör (värme tror jag).
 
M
Ptja, nått finns nog där i alla fall som gör att det blir blött. :)

Kan det annars vara något fel på köksfönstret som gör att det kommer in vatten i väggen? Det känns högst otroligt, men vatten som kommer in via fönstret kan nog utan problem ta sig till hörnet, men så mycket längre tar det sig nog inte i sidled.

Egentligen finns ju bara några få scenarion: otät fasad, vatten/värmeledning i vägg eller ytterligare ett avlopp som läcker. Det är min teori i alla fall.

Annars måste man nog ta upp ett inspektionshål i väggen, men då får man ju kolla upp vad som gäller för tätskiktet i just ditt gamla badrum så man inte blir tvungen att riva hela badrummet när man brutit det.

Att gå via fönsterkarmen med en Inspektionskamera är ju ytterligare ett alternativ :)
 
Redigerat:
Jo blött är det helt klart...men i toaväggen går ju rören utanpå väggen :) Tror mest på röridén snarare än fönstret (men vad vet jag). Hur kollar man det enklast och bäst? Riva upp hela golvet och väggen? (Låter förstås jobbigt.) Eller kan man på nåt sätt kolla trycket i rören om det sjunker vid belastning (som man gör när man testar bromsarna på bilen typ, man trycker ner gaspedalen och ser om det är stumt...)?
 
M
Sorry - uppdaterade mitt inlägg medan du skrev :)
 
M
Behöver ju inte vara rör till just detta rummet som ligger i väggen, kan ju vara förbipasserande också.

Jag är lite för dålig på reglerna kring badrum för att kunna säga vad som är lättast. Men att ta upp väggen brukar ju ge bäst resultat tyvärr.
 
Demontera foder, plåter och kanske fasdaen kring fönstret. JAg har sett ett par ställen där regn driver in underifrån när det blåser. Det trycks upp under fönsterplåtar och in. Ev kan ditt innerhör (utomhus) vara ett vindfång som gör att regnvatten tvingas in uppåt sas. Det går att täta med silicon och se till att alla delar sitter tajt. Det kan också blåsa upp under fasaden.

Ursäkta rörigt svar, ska på mote :) Lycka till!
 
O
Investera i en avfuktare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.