Hej!

Vi har precis byggt färdigt en friggebod, eller tja, färdig så när som på ventilationen. Friggeboden är på 15 kvm och uppdelad i två rum: ett mindre på ca 4kvm och ett större på ca 10kvm. Mellan rummen är det en vägg och ingen direkt öppning (båda har dörrar ut). Friggeboden är isolerad och har ångplast och golvvärme (i båda rummen).

Så, frågan är nu: hur bör detta ventileras på vettigast sätt. Jag hade innan besök på lokala bygghandeln ställt in mig på en frånluftsventil och en tilluftsventil i båda rummen men väl där så slutade jag med att jag köpte följande:

1. Fresh TL98F för ventilering av det stora rummet (som ska fungera som typ gästrum/kontor).
1. Fresh Blockventil o85 för det lilla rummet (som ska fungera som förråd)

Bygghandeln tyckte inte det behövdes några frånluftsventiler utan att dessa två "tillluftsventiler" (enligt bruksanvisningen) skall fungera. Stämmer detta bra och är det en vettig lösning eller bör jag göra något mer?


Tacksam för svar!
 
Plast i vägg o tak innebär att det alltid behöver vara varmare inomhus än ute. Ventilationsmässigt kommer det inte att fungera nåt vidare men om det inte skall lukta gammal husvagn efter ett par år så bör nog en avfuktare vara med i spelet. Alternativ är en fl-fläkt i förrådet med fuktstyrd hastighet och alltid åtminstone 12-13 grader i det större rummet.
 
Ja, alltså golvvärmen är termostatstyrd för att alltid hålla minst 16-17 grader även under vintern. På sommaren så kan det väl utan tvekan vara varmare utomhus, iaf under delar av dagen, kommer det ge problem?

Luftfuktare undviker jag gärna. Andra liknande bodar jag sett har ofta en tillluftsventil strax ovan golv och sedan en frånluftsventil nära taket. Är detta en ok lösning givet mina förutsättningar? Eller ska frånluftsventilen då vara en fuktstyrd fläkt som du nämner?

En annan fundering jag har är att tilluftsventiler jag sett oftast sitter nära golv men den TL98F jag har säger Fresh att den ska sitta högt upp på väggen.... Vad gäller?

//magnus
 
varm luft stiger uppåt och ju högre gallret sitter ju fortare strömmar luften ut.Den mängd luft som strömmar ut måste ersättas med ny luft utifrån och sitter det andra gallret på samma höjd så uteblir den termiska funktionen och ventileringen fungerar bara när det blåser ute. Därför luktar de flesta campingstugor mfl gammal husvagn
http://www.fuktsakerhet.se/sv/luft/tryck/Sidor/default.aspx
 
Ok, så jag prövar först med ett tillluft långt ner i mitten på stugan i kombination med två frånluftsventiler nära taket, ett i varje rum. Skulle det behövas antar jag att jag kan konvertera dessa till fläktar för att få mer fart på ventilationen.

Tackar för råden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.