Corpes skrev:
Är det ingen här inne som har problem med zonindelning och känner igen sig i mitt probem som jag beskrev för några poster sen?

Supporten är ju omöjlig att komma fram till, totalt värdelöst att dom inte säger i telefon vilken plats i kön man hamnat i....
Jag har samma problem, den räknar inte metrarna när den följer gränstråden. Det funkar varken i version 1.97 eller 1.98. De kommer med nästa uppdatering, när den kommer kunde dom inte svara på.
 
Jag har min inställd på 2 zoner.
Zon 1 har jag på 1m och 60%
Zon 2 har jag på 70 m och 40%.
Ibland följer den tråden till 70 meter och börjar där, sen är det väl studsarna som avgör var han tar vägen.
Tycker att han klipper bra i båda zonerna.
Mitt problem är att jag uppdaterade till 1.97 och 1.98. Sedan dess så fastnar den lite här och där vilket den inte gjorde när jag körde 1.58. Den gör konstiga helvändningar till synes utan anledning, ska kolla om jag kan få tag i 1.58 via supporten och ned gradera mjukvaran, om ingen här sitter på en äldre mjukvara som man kan få ta del av.
 
UGL skrev:
Jag har min inställd på 2 zoner.
Zon 1 har jag på 1m och 60%
Zon 2 har jag på 70 m och 40%.
Ibland följer den tråden till 70 meter och börjar där, sen är det väl studsarna som avgör var han tar vägen.
Tycker att han klipper bra i båda zonerna.
Mitt problem är att jag uppdaterade till 1.97 och 1.98. Sedan dess så fastnar den lite här och där vilket den inte gjorde när jag körde 1.58. Den gör konstiga helvändningar till synes utan anledning, ska kolla om jag kan få tag i 1.58 via supporten och ned gradera mjukvaran, om ingen här sitter på en äldre mjukvara som man kan få ta del av.
Du verkar ha ungefär lika inställt som jag (kör på v1.58) men min robot går ENDAST till zon 2 som ligger 70m bort. För att han ska klippa i zon 1 så får jag lyfta den manuellt dit.........

Rätta mig om jag har fel men jag trodde att i mitt fall att roboten går till zon 1 fler ggr/dag än till zon 2 men det kanske är uträknat på hela veckans schema?
 
De har fått igång mätning med maskinen. Gör såhär: sätt maskinen på slingan, öppna och tryck på hem knappen. Men innan ni stänger och låter den gå iväg tryck på tvåan så ni får upp statusrutan. Stäng luckan. De funkade på min med 1.98. Men tryck inte på stoppknappen då försvinner siffrorna så anteckna siffrorna medans den kör. Tycker dock inte zonindelningen funkar ändå:(
 
Det var därför jag uppdaterade mjukvaran, för att få zon delningen att fungera. Tyvärr så kom det andra bekymmer
Med den nya mjukvaran. Om jag var du skulle jag försöka strypa passagen mellan dom 2 zonerna så att den inte studsar ut så lätt. Uppdatera inte med V1.98 är mitt råd.
 
Corpes skrev:
Är det ingen här inne som har problem med zonindelning och känner igen sig i mitt probem som jag beskrev för några poster sen?

Supporten är ju omöjlig att komma fram till, totalt värdelöst att dom inte säger i telefon vilken plats i kön man hamnat i....

Nej som jag skrev tidigare har jag inga större bekymmer med zonindelning. Det gäller som sagt att förstå vad denna indelning man kan göra betyder i praktiken, ur robotens lilla synvinkel. Man gör en "override" på den inbyggda slumpalgoritmen och då måste man förstå innebörden av vad man gör. Det är inga procentsatser på klipparea man ställer in utan man måste experimentera med olika släppavstånd längs slingan och se vad som ger önskat utfall balanserat mot hur ofta man väljer att göra dessa "specialsläpp" för de olika områdena man har på sin gräsmatta.

Bara att prova sig fram som jag ser det, inga konstigheter.
 
  • Gilla
b0dd3 och 2 till
  • Laddar…
Harald Blåtumme skrev:
Nej som jag skrev tidigare har jag inga större bekymmer med zonindelning. Det gäller som sagt att förstå vad denna indelning man kan göra betyder i praktiken, ur robotens lilla synvinkel. Man gör en "override" på den inbyggda slumpalgoritmen och då måste man förstå innebörden av vad man gör. Det är inga procentsatser på klipparea man ställer in utan man måste experimentera med olika släppavstånd längs slingan och se vad som ger önskat utfall balanserat mot hur ofta man väljer att göra dessa "specialsläpp" för de olika områdena man har på sin gräsmatta.

Bara att prova sig fram som jag ser det, inga konstigheter.
Ja, att kalla det zonklippning är inte riktigt rättvist. Det är som du skriver att man släpper den så den börjar klippa i zon 4 direkt. Men den kan lika väl pga slumpen tuta iväg till zon 1 direkt och figurera där hela laddningen.
 
Jag förstår att den kan vandra direkt till zon1 om den släpps i zon2 och tvärtom men jag trodde självklart att ställer man in två olika zoner så ska roboten åka till BÅDA zonerna (beroende på vilken uppdelning man gjort i menyn) och släppas där, inte som i mitt fall att den ENDAST åker ut på slingan till zon2.
 
Corpes skrev:
Jag förstår att den kan vandra direkt till zon1 om den släpps i zon2 och tvärtom men jag trodde självklart att ställer man in två olika zoner så ska roboten åka till BÅDA zonerna (beroende på vilken uppdelning man gjort i menyn) och släppas där, inte som i mitt fall att den ENDAST åker ut på slingan till zon2.
Kan man använda sig av zonindelning oavsett om man kör autoläge eller om man kör egna tidsinställningar, spelar det någon roll?
 
Hej,

Även jag har fått problem med mi WG790E.1 sedan jag uppdaterade till 1.98, snurrar runt på slingan & har svårt att hitta hem, detta problem hade jag inte på 1.79, skall för säkerhets skull gå över skarvarna en gång till men tror inte problemet ligger där då den funkade klockrent innan uppdateringen.
 
Behnke skrev:
Hej,

Även jag har fått problem med mi WG790E.1 sedan jag uppdaterade till 1.98, snurrar runt på slingan & har svårt att hitta hem, detta problem hade jag inte på 1.79, skall för säkerhets skull gå över skarvarna en gång till men tror inte problemet ligger där då den funkade klockrent innan uppdateringen.
Har samma problem. Kör längs med slingan men efter ett tag så ska den söka upp slingan på nytt. Och då orkar den inte köra hem:( sjukt irriterande.
 
Jag verkar också ha fått samma problem efter att ha uppgraderat till 1.98 från orginal 1.58 på min WG791E.1.

Att få tag på gammal firmware hade varit bra tror jag.
 
Ja har 1.97 på datorn om någon är intresserad av den. Men ni som har problem med att den inte går hem skicka till supporten så vi kan få med de i nästa uppdatering.
 
palmen100 skrev:
Ja har 1.97 på datorn om någon är intresserad av den. Men ni som har problem med att den inte går hem skicka till supporten så vi kan få med de i nästa uppdatering.
Redan anmält, men 1.97 vore tacksamt. :)

Mvh Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.