tommib
Jag hade satt uttaget i taket istället och sluppit hela problemet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om man bortser ifrån det felkopplade uttaget så tycker jag det ser ut precis som ett arbete som de flesta elektriker brukar lämna efter sig. Mediokert och lite slarvigt och ogenomtänkt, huvudsaken det går snabbt.

Elektrikerna här på forumet brukar vara snabba att förklara hur jävligt det ser ut och hur man borde göra istället och jag tror säkert att de gör fina jobb när de kopplar där hemma åt sig själv. Hur de kopplar hemma hos kund vet jag inte, men de flesta elinstallationer jag sätt av "legitimerade" elektriker brukar hålla den där nivån.
 
Då undrar man vart du bor och verkar? Dessutom brukar det väl vara så att det man gör "hemma" inte alla gånger håller den standard som kunder får.
 
dory skrev:
Lamputtaget var tydligen inte klart så det ska åtgärdas. Det går till ett lysrör som döljs av en "taklist" i bilden. Sladden går alltså inte tillbaka in i skåpet utan till lysröret.
Det här låter som rent skitsnack från hans sida. Han har helt i onödan klippt hål i uttaget, och gjort en regelvidrig installation. Det där uttaget är bara att slänga, och han har inte sparat någon tid på att göra på det sättet.
Jag hade inte släppt in honom igen, det här jobbet gör du bättre själv.
 
Finndjävel skrev:
Hur de kopplar hemma hos kund vet jag inte, men de flesta elinstallationer jag sätt av "legitimerade" elektriker brukar hålla den där nivån.
Där har vi inte samma åsikt. Möjligtvis i ett garage eller ladugård.
Om jag tittar runt hos kompisar (och hemma hos mig) så ser det inte ut så. Inte i närheten ens.
Eller jo förresten, om den som bor det har grejat själv. Då kan man få se lustiga lösningar.
 
S
Finndjävel skrev:
Om man bortser ifrån det felkopplade uttaget så tycker jag det ser ut precis som ett arbete som de flesta elektriker brukar lämna efter sig. Mediokert och lite slarvigt och ogenomtänkt, huvudsaken det går snabbt.

Elektrikerna här på forumet brukar vara snabba att förklara hur jävligt det ser ut och hur man borde göra istället och jag tror säkert att de gör fina jobb när de kopplar där hemma åt sig själv. Hur de kopplar hemma hos kund vet jag inte, men de flesta elinstallationer jag sätt av "legitimerade" elektriker brukar hålla den där nivån.
Suck, inte dåligt med smutskastning heller.
Nej, jag gör inte sådär dåliga jobb åt kunder, inte ens i närheten. Jag gör lika snygga utanpåliggande installationer hemma som hos kunder. Skillnaden är att hemma så kan jag lägga många extra timmar/dagar på att riva väggar osv. för att få kabeln infälld.
 
SueCia skrev:
Suck, inte dåligt med smutskastning heller.
Nej, jag gör inte sådär dåliga jobb åt kunder, inte ens i närheten. Jag gör lika snygga utanpåliggande installationer hemma som hos kunder. Skillnaden är att hemma så kan jag lägga många extra timmar/dagar på att riva väggar osv. för att få kabeln infälld.
De elektriker som hänger på det här forumet har antagligen ett större intresse och mera yrkesstolthet än genomsnittet så jag tror säkert att ni gör ett bättre jobb också.
Jag tycker dock att när man synar äldre hus med ytmonterad el så brukar elinstallationerna överväldigande ofta se för jävliga ut, även nyare installationer. Sen vet man ju inte alltid om det är en elektriker eller en hemmapulare som gjort dom.
 
S
Finndjävel skrev:
De elektriker som hänger på det här forumet har antagligen ett större intresse och mera yrkesstolthet än genomsnittet så jag tror säkert att ni gör ett bättre jobb också.
Jag tycker dock att när man synar äldre hus med ytmonterad el så brukar elinstallationerna överväldigande ofta se för jävliga ut, även nyare installationer. Sen vet man ju inte alltid om det är en elektriker eller en hemmapulare som gjort dom.
Där kan jag hålla med om att de som hänger på forumet här har större intresse av hus än många andra. Men jag är den enda på firman jag jobbar som hänger på byggahus, och jag vet att den absolut slarvigaste elektrikern vi har på firman (som fick sluta göra privatkundsjobb och istället jobba på industrin) aldrig någonsin skulle lämna efter sig ett så fult jobb som trådskaparen i denna tråd fått..
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Idag när jag tog en eftermiddagskopp kom jag att tänka på denna tråden, förra sommaren råkade jag sitta där när jobbet på bilden utfördes och tog nu en bild. Ingen lärling som gjorde detta, fullt betald helsvensk arbetskraft osv ett lokalkontor med >50 montörer till en större aktör.

Alltså inte fel att byta tex elmonts ingen till någon. :)
Tyvärr heller inget direkt anmärkningsvärt om man följer just vad flera från denna fillial lämnar efter sig.

EI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dock några ggr så svårt (näst intill omöjligt?) att få till en snygg kabelförläggning på en tegelfasad än en kulospikning inomhus
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Urk....
Det är säkert svårt att göra en installation på en tegelfasad men man undrar ju ändå när man ser den där bilden om alla kablar verkligen är nödvändiga eller om det hade räckt med en femledare och lite eftertanke.
 
Mikael_L
Ja och nog har jag sett ännu sämre jobb utförda av "riktiga" elektriker också ... :confused:

Om detta gjordes i olika etapper, lite nytt allteftersom så kan det vara anledningen till att det inte blev en trefasgrupp och 5-ledare.
Men det kan lika gärna bero på bristande förmåga att tänka till på utförandet eller något så enkelt som att det inte låg en rulla 5-ledare i bilen. :|


Men 5-ledare och/eller sätta kabeln uppe vid "takfoten" är ju saker som hade förbättrat utseendet rejält.
Tegelväggar är svårt!
 
Man kan nog vara rätt säker på att installationen "kompletterats" efterhand Jag tycker mig se att man satt fast (ny ?) kabel med buntband och det naturliga sättet att klamra flera kablar sida vid sida är väl att använda TSK eller TKK för en eller flera kablar i alla fall vid nyinstallation.
 
Det är bara att följa installationen från höger->vänster mot ingången och dosan höger om dörren med kabel nedåt i list så är det klarlagt vad som utfördes vid tillfället jag såg. Alltså de mest fackmässigt diskreta delarna gjorda i ett svep, följer väl det taffliga jobbet från dörren åt andra hållet där man fått anpassa sig efter vad som var på plats där. Verkar vara lite svagström och högtalardragningar som är draget buntat och i rörstumpar där, inget som har med jobbet till höger att göra direkt.

Finns inte så mycket att tillägga eller försvara här inte ens den naturliga modulen 25 cm på teglet har utnyttjats konsekvent vid klamringen, inte heller ett försök att välja två vettiga höjder för dosorna osv. Ser det mest som en manifestation av entropilagen på en elektrikers makroskala, :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det hade väl synts mindre om man förlagt all horisontell kabel uppe vid taket och den vita listen istället för mitt på väggen. Och kanske t.o.m i en kanal.
Men det är min smak och tycke........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.