Hej,
Är det någon som vet hur man tjuvkopplar, dvs byglar, ett kylskåpstermostat som är kopplat enligt fotot. Det är ett kylskåp från Electrolux (ER 8309 B) och jag är inte säker på vilka av de tre kablarna som skall kopplas ihop. Någon därute som vet? Tack på förhand!
DSC_0032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OBS 240 volt, så dra ut kontakten från vägguttaget och isolera noga!!!
Koppla ihop alla, utom gul/grön så skall kompressorn gå igång och lampan inne i kylskåpet fungera.

Jag gjorde så för ett tag sedan när mitt termostat gick sönder. Hade ett tidur på kylskåpskontakten och ställde in det så det gick en kvart i timmen för att hålla kylan.
 
  • Gilla
  • Älska
Oen och 3 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
OBS 240 volt, så dra ut kontakten från vägguttaget och isolera noga!!!
Koppla ihop alla, utom gul/grön så skall kompressorn gå igång och lampan inne i kylskåpet fungera.

Jag gjorde så för ett tag sedan när mitt termostat gick sönder. Hade ett tidur på kylskåpskontakten och ställde in det så det gick en kvart i timmen för att hålla kylan.
Tack för tipset, skall prova detta under morgondagen!
 
Det funkade! Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Oen och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Nu har jag fått hem termostaten som jag beställt på nätet. När vi kopplar in den så går kylskåpet på max hela tiden. Vi har dubbel- och trippelkollat att vi kopplat in den rätt men den funkar ju inte som den ska. Vad kan ha blivit fel? Kan det vara "ståltrådsgivaren" som hamnat fel? Är det väldigt känsligt? Någon som vet?
 
Ja, den är känslig! Ståltådsgivaren är ett rör med sluten ände och får absolut inte knäckas eller vikas alltför hårt, för då finns det en risk att det blir läckage eller stopp och termostaten får fel värde.
 
Hej igen! Vi verkar ha hittat felet. Anslutningarna på den nya termostaten satt annorlunda än på den gamla. Nu har vi flyttat om kablarna så att siffran vid stiftet och färgerna på kablarna överensstämmer med hur de var kopplat på den gamla termostaten. Kylskåpet har nu ökat temperatur till 6 grader, från minusgrader. Håller tummarna för att vi fått till det nu! :)
 
  • Gilla
Oen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.