Zushaa skrev:
Ja, det tyckte jag med :)
Men frågan är hur man då skulle kunna lägga upp frågeställningarna :)
Omfattningen av exjobbet är på 15 hp.
Frågestälknngen blir om tekniken är fungerande metod för dränering av källarväggar o golv.
Angående kommentaren från tommib, ta det med ro. Det är folk som inte begriper sig på tekniken och tror att den är skämt !
Angående kontakt med företag, tycker jag att mejla funkar mycket bättre än att ringa.
Företag är i första hand intresserad att veta vad du vill göra hos de. Att skriva, jag vill göra ett exjobb hos er räcker inte. Du måste ha ett förslag på vad du vill göra hos de och varför. Vad du vill åstadkomma hos de genom ditt exjobb och hur företaget kan ta nytta av det.
Detta kan du beskriva bäst, kortfattad genom ett mejl.
CVn,ska vara så kortfattad så möjligt.
Första sidan utbildning o sånt och vad du är för person, andra sidan arbetslivserfarenheter.
Två sidor max, en snygg bild av did på första sidan gör susen.
Personligt brev där du beskriver vad du vill göra för exjobb.
Många företag har exjobb förslag på sina sidor. Alternativet är exjobb poolen.
 
  • Gilla
Zushaa
  • Laddar…
tommib
Många bra tips från Matstj där, håller lite otippat med om det mesta. Jag tycker dock som jag skrev att man gott kan ringa och fråga hur det går, det visar att man är intresserad.

Förutom det om elektroosmos. Men läs för all del själv och bilda dig en uppfattning, så försöker vi att inte degenerera denna tråd till pajkastning också.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Matstj skrev:
Frågestälknngen blir om tekniken är fungerande metod för dränering av källarväggar o golv.
Angående kommentaren från tommib, ta det med ro. Det är folk som inte begriper sig på tekniken och tror att den är skämt !
Angående kontakt med företag, tycker jag att mejla funkar mycket bättre än att ringa.
Företag är i första hand intresserad att veta vad du vill göra hos de. Att skriva, jag vill göra ett exjobb hos er räcker inte. Du måste ha ett förslag på vad du vill göra hos de och varför. Vad du vill åstadkomma hos de genom ditt exjobb och hur företaget kan ta nytta av det.
Detta kan du beskriva bäst, kortfattad genom ett mejl.
CVn,ska vara så kortfattad så möjligt.
Första sidan utbildning o sånt och vad du är för person, andra sidan arbetslivserfarenheter.
Två sidor max, en snygg bild av did på första sidan gör susen.
Personligt brev där du beskriver vad du vill göra för exjobb.
Många företag har exjobb förslag på sina sidor. Alternativet är exjobb poolen.
Tack så mycket för dina fina tips!
En del företag som Skanska, PEAB och NCC har ansökan om exjobb på deras hemsida och jag har faktiskt skickat in mitt CV och personligt brev med förslag, måste kanske bara uppdatera lite :) Samtidigt är jag rädd att de kräver väldigt detaljerade frågeställningar om ett specifikt ämne, då jag inte vet exakt vad jag vill skriva om och (många ämnen som snurrar omkring i min hjärna) och vet heller inte vad företagen är ute efter exakt.

Ska försöka uppdatera mina ansökan på de olika företagen och får hoppas på det bästa :)
 
Här är några andra förslag som jag själv valde mellan innan jag valde intelligenta bostäder:

1. Förtätning av städer
2. Prefab jämfört med platsbyggt. Vad är bäst
3. Passivhus och inneklimat
4. BIM
5. För o nackdelar med inhyrd personal jämfört med att ha egna anställda
6. Konkurrens från utländsk arbetskraft
 
  • Gilla
Fahmy och 1 till
  • Laddar…
Ingenjörsstudenten skrev:
Här är några andra förslag som jag själv valde mellan innan jag valde intelligenta bostäder:

1. Förtätning av städer
2. Prefab jämfört med platsbyggt. Vad är bäst
3. Passivhus och inneklimat
4. BIM
5. För o nackdelar med inhyrd personal jämfört med att ha egna anställda
6. Konkurrens från utländsk arbetskraft
Tack så mycket för dina förslag!
Jag tror jag ska välja att fördjupa mig inom BIM, får se hur det blir :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Drakdräparen
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Jag skrev själv förra året, inom hållbart byggande, mitt arbete handlade om fukt i välisolerade träbyggnader typ passivhus. Inom det området finns det mycket kvar att göra.
Hej!
Jag går byggnadsingenjör och jag försöker hitta ett ämne skriva om men hitta typ inget.
Hur tänkte du?vilka tänkte du på? har du nåt förslag till mig, det skulle verkligen uppskattas.
 
larsbj larsbj skrev:
Jag skrev själv förra året, inom hållbart byggande, mitt arbete handlade om fukt i välisolerade träbyggnader typ passivhus. Inom det området finns det mycket kvar att göra.
Hej, kan du länka artiklar, rapporter inom detta ämne?
 
Z Zushaa skrev:
Hej
Hej Mitt namn är Sama och skulle gärna behöva hjälp av dig om hur du började med ditt exarbete

0707414838 detta är mitt nr du kan jättegärna smsa mig eller mejla på sama.tara@icloud.com

Jag går min sista termin på byggingenjörsprogrammet och ska skriva mitt examensarbete nu till hösten. Problemet är att jag har idé-torka just nu då jag har kontaktat flera olika företag men har inte fått någon respons direkt. Jag har kollat runt på nätet, läst på lite för inspiration men vet inte vad exakt jag kan skriva om. Det var så att jag först hade någon tanke om att skriva om vilka byggnadstekniska åtgärdet det finns för att renovera lägenheter byggda under miljonprogrammet med avseende på hållbar utveckling. Dock blev inte ämnet accepterat av min examinatör. Känner mig så vilse just nu och hoppas på att någon kunnig kan ge mig någon idé.

Jag kan säga att jag har stort intresse för:

1. Hållbart byggande
2. Miljöcertifiering
3. Projekledning inom byggprojekt
4. Miljövänligare alternativ av byggnadsmaterial
 
Jag undrar om nån ger mig förslag på Examenarbete vill skriva om i byggkonstruktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.