Min BRF kommer byta fönster, vi pratar ca 300st(!) fönster, från mycket stora, till små källargluggar.
Flerfamiljshus från 1951-1952, nyputsad fasad (ca 2 år sedan)
Otroligt korkat av dåvarande styrelse att inte byta fönster i samband med fasadrenoveringen, men så kan det gå när synen är olika.

Hur som helst, nu blåser vindarna åt andra hållet o fönsterbyte blir av.

Det har presenterats en lösning med sk insticksfönster, där man låter gamla fönsterkarmen sitta kvar, detta för att inte sabba den putsade fasaden. Jag kunde läsa mig till i andra trådar att riskmomentet finns när man tar bort en karm där man putsat över själva karmen. När jag tittat på våra fönster så ligger det ingen puts på karmen, men det ligger en liten liten klick på kortsidan av fönsterblecket.(ibland ingen puts, ibland på ena kortsidan, nån enstaka gång på båda kortsidorna av blecket)

Om det går, skulle jag vilja föreningen byter allt, även fönsterkarmen.
Jag känner inte till hur man monterat karmen i väggen, spik eller skruv? (Man har tex spikat fast köksksåpen direkt i tegel/tretongväggarna) Jag funderar på detta då det kanske styr demonteringsmetoden av fönsterkarmen. Om man är varsam så kanske det går att demontera rubbet utan att sabba putsen(?) vad tror ni?

(klicka på bilden så blir den större)

4r.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4rr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det finns en mellanlösning där man bara byter fönsterbåge och glas men låter den gamla karmen vara kvar. Dvs man specialtillverkar nya bågar i samma mått som de gamla men med isolerglas.

Jag tycker det är ledsamt att se alla gamla hus där man sätter in nya mindre fönster i befintliga karmarna och sätter fula plåtsjok runt om för att dölja skarven.
 
f91jsw skrev:
Det finns en mellanlösning där man bara byter fönsterbåge och glas men låter den gamla karmen vara kvar. Dvs man specialtillverkar nya bågar i samma mått som de gamla men med isolerglas.

Jag tycker det är ledsamt att se alla gamla hus där man sätter in nya mindre fönster i befintliga karmarna och sätter fula plåtsjok runt om för att dölja skarven.
Måste instämma, bäst är att byta rubbet o behålla så mkt av den gamla stilen som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.