De är så här de blir när billigaste anbudsgivaren får jobben
 
Japp, känns så tryggt så nu när kommunen ska spränga ner VA-ledningar bara meter från huset på två sidor. Kommer det inga fler inlägg från mig framåt höstkanten så vet ni varför. Lägsta anbudet vann.... :D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mexitegel skrev:
Japp, känns så tryggt så nu när kommunen ska spränga ner VA-ledningar bara meter från huset på två sidor. Kommer det inga fler inlägg från mig framåt höstkanten så vet ni varför. Lägsta anbudet vann.... :D
Glöm inte att dokumentera huset rejält så ev dödsbo kan driva processen ;)
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Som sagt, mexitegel är bland de värsta att spränga nära, så se till att han som besiktar huset gör ett bra jobb, o skriver ner dina värden så mycket de går
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Japp, har haft ett första samtal med hon som gjorde den första riskbedömningen. Det gav inte mycket mer än att jag fick känslan av att hon tyckte jag var besvärlig....vilket ju är helt sant... :D
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
De sprängde för fjärrvärme där jag bodde på 80- talet, ungefär 1km gata, där berget låg direkt under asfalten hela vägen, flera ställen sprängde de bort berg typ 30 cm från huset. man hörde nästan inte explosionen, lät mera som de tippade ett lass med sten. Vid en av sprängningarna så hade jag sett kvällen innan att de förberett för laddning precis utanför porten (2m från dörren). Precis när jag skulle till jobbet på morgonen hördes varningstutet.

Så jag väntade... och väntade... Till slut gick jag ut trots varningen, då var det redan sprängt, och ingen faran över hade hörts. Påpekade det lite surt för sprängaren som menade "det var en så liten sprängning så han ville inte störa med tutan". Folk stod vid busshållplatsen ca 10m från sprängningen.
 
Jag tror att det fuskas mer med sprängningar där avståndet till risk är större, det blir billigare med få hål, och mycket laddning i varje. Men om det är en känsligare sprängning så kör de mer "by the book".
 
Här ska de använda något som de kallade "försiktig sprängning". För en lekman låter det som en självmotsägelse.... Men ni som är insatta, vad innebär det?
 
Man spränger en serie laddningar med en fördröjning per laddning. Dvs vibrationerna är väldigt små. Vibrationsnivåerna är som att spränga en liten fjutt laddning. Skitlöjligt ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Japp, känns så tryggt så nu när kommunen ska spränga ner VA-ledningar bara meter från huset på två sidor. Kommer det inga fler inlägg från mig framåt höstkanten så vet ni varför. Lägsta anbudet vann.... :D
Se till att en sakkunnig besiktningsman går igenom ert hus innan. Detta skall bekostas av kommunen.

En vän till mig var i en liknande situation när dom skulle spränga för den nya motorvägen. Men det var betydligt längre än ett par meter. Dom fick en spricka i murstocken som dom fick ersatt av kommun.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag tror att det fuskas mer med sprängningar där avståndet till risk är större, det blir billigare med få hål, och mycket laddning i varje. Men om det är en känsligare sprängning så kör de mer "by the book".
De fuskas inte mer, men salvorna är betydligt större och mer kraftfulla ju längre ifrån du kommer ett riskobjekt.

Man anpassar alltid hålsättningen efter förutsättningar. Självklart vill man spränga så billigt och effektivt som möjligt
 
mexitegel skrev:
Här ska de använda något som de kallade "försiktig sprängning". För en lekman låter det som en självmotsägelse.... Men ni som är insatta, vad innebär det?
Försiktig sprängning är luddigt uttryck, i praktiken innebär de att du skjuter mot vibrationsmätare i tätort. För oss i branschen Kan en stor salva vara 1 kg och en liten 10 ton sprängämne. Som sagt, man får anpassa sig efter förutsättningarna
 
hempularen skrev:
De sprängde för fjärrvärme där jag bodde på 80- talet, ungefär 1km gata, där berget låg direkt under asfalten hela vägen, flera ställen sprängde de bort berg typ 30 cm från huset. man hörde nästan inte explosionen, lät mera som de tippade ett lass med sten. Vid en av sprängningarna så hade jag sett kvällen innan att de förberett för laddning precis utanför porten (2m från dörren). Precis när jag skulle till jobbet på morgonen hördes varningstutet.

Så jag väntade... och väntade... Till slut gick jag ut trots varningen, då var det redan sprängt, och ingen faran över hade hörts. Påpekade det lite surt för sprängaren som menade "det var en så liten sprängning så han ville inte störa med tutan". Folk stod vid busshållplatsen ca 10m från sprängningen.
Just tutan kan 3:e man störa sig på, händer ibland att man låter bli att tuta vid sprängning, då vid dagis, skolor osv, just därför att barn blir som tokiga och springer mot riskområdet. De lär sig att tutan innebär sprängning och de vill de ju såklart uppleva. Detta görs självklart i samråd med lärare föräldrar rektor osv.
 
Chrissofsweden skrev:
Se till att en sakkunnig besiktningsman går igenom ert hus innan. Detta skall bekostas av kommunen.

En vän till mig var i en liknande situation när dom skulle spränga för den nya motorvägen. Men det var betydligt längre än ett par meter. Dom fick en spricka i murstocken som dom fick ersatt av kommun.
Fel, byggherren bekostar besiktning av fastigheter, nu kan ju kommun vara byggherre också men ni förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.