Hej
Har lite frågor om radon och blåbetong. Vi är spekulanter på ett hus som har blåbetong i vissa delar. Huset är i kanonskick och ligger förmodligen 500k under marknadspris (3milj).
I Byggnadsbeskrivning står det så här.

Grundkonstruktion:
Sutterängkällare med motfyllda källarytterväggar av betonghålsten.
Innerväggar i källare av betonghålsten/lättbetong

Stomme:
Bjälklag mellan vångsplan av betong.
Trä i ytter och innerväggar
Takstolar av betong.

Uppmätt värde innan åtgärd var 280 Bq/m3 medel. Nu är mekanisk till och frånluft installerat, ny långtidsmätning visar 60 Bq/m3 i medel. Detta värdet är väl väldigt bra?

Frågor:
1. Betonghålsten innerhåller inte blåbetong om jag fattat det rätt?
2. 280Bq/m3 är det mycket eller lite för att vara blåbetong? Läst att det kan vara siffror upp till 1000 Bq/m3 om hela huset är i blåbetong. Så vi hoppas att det bara är några innerväggar som är av det.
3. Som dom skrivit "Bjälklag mellan våningsplan av betong" kallar man blåbetong bara för betong? Eller alltid lättbetong?

Har beställt en Gammamätare så skall boka en ny visning för att se om man kan mäta sig fram.
Själv tycker jag inte det är så farligt, men min omgivning har fått mig att börja tveka. Vissa säger i princip att det huset är osäljbart..

Mvh / Knoxx
 
  • Gilla
Neimar
  • Laddar…
1. Korrekt.

2. Svårt att säga. Egentligen bör du veta varifrån blåbetongen kommer eftersom det varierar rätt kraftigt. Men 280 Bq/m3 är ju inte så mycket i sammanhanget så den är säkert lågstrålande. Enklast är att mäta gammastrålningen för att få reda på detta (som du ska göra). En gammamätning avslöjar också om det finns markradon. Det är inte helt ovanligt att en stor stor del av radonet kommer från markradon.

Nu gick ju radonvärdet ner med F, så man kan ju anta att det inte är så mycket markradon. Men jag har sett hus där "radonåtgärder" gjort allt värre, just p.g.a. markradon.

3. Det är sällsynt. Normalt är bjälklagen gjutna, även om det finns bjälklag av vit siporex (ej radon). Det bör du kunna se direkt genom att kika upp i taket från källaren.
 
tommib
Om mätningen visar 60Bq/m3 nu så är det inget att fundera på ur radonsynpunkt. Dt är så lite att andra saker kommer döda dig först. Det hade iofs varit sant med det första värdet också så länge du inte röker inomhus.
 
Tackar för svaren
 
Svårt att veta hur mycket man kan lita på säljarens långtidsmätning också.
Puckarna måste ju gå att placera i mer eller mindre gynsamma lägen?
Kanske råkar man också ventilera lite extra under tiden mätningarna pågår?
Välja "rätt" rum att mäta i osv...
Surt om du flyttar in, gör en egen mätning och får fyrdubbla värden.
 
Sen är ju risken med radon väldigt, väldigt begränsad om man inte har någon lungsjukdom eller är storrökare... 280 bq är ju redan ett bra värde och ev. radon från blåbetong hindras ju av målfärg och/eller tapeter.
 
Ja hoppas på att det är inneväggar som är av blåbetongen. För vi skall ändå bygga bastu och sätta in badkar så några väggar skall ju ner i vilket fall som helst. Det är bjälklaget jag är lite fundersam på om det kan vara nåt. Har småbarn så det är därför man är lite velig. Bes mannen hade inte sett ett så avancerat system för att ta bort radon iaf. 100k hade det kostat.
 
1000 Bq/m3 kan uppmätas utomhus (på enstaka platser)

10% av alla bostäder i Sverige beräknas ha värden över riktvärdet, 200 Bq/m3. Det är också vanligare förekommande i villor än flerbostadshus så det borde vara mer än 10% av alla villor.

I dokumenten från mätningarna bör det stå var puckarna är placerade och mätvärdena på respektive puck. Inte ovanligt att någon puck, t ex i en källare med dålig ventilation har ett mätvärde markant högre än en puck som legat på övervåningen. Har tittat på hus som legat strax över det rekommenderade gränsvärdet där pucken i källaren uppmätt 3-400 och den på ovanvåningen uppmätt 100. I de fallen har vi inte omedelbart planerat några åtgärder, då vi inte planerat sovrum i källaren. Ska man ha sovrum på den våningen kanske vi hade varit lite mer kräsna.

Med ett mätvärde på 60 Bq/m3 efter åtgärd och 280 Bq/m3 innan så skulle jag absolut inte klassa det som "osäljbart", varken före eller efter åtgärd. 60 Bq/m3 är väldigt bra i jämförelse med de mätningar jag sett (nu bor jag visserligen i Uppsala och har letat hus i ett område där det förekommer ganska mycket markradon).

Men kör på med en gammamätning om ni känner er osäkra. :)
 
Riskerna med radon är väldigt överdrivna i mitt tycke.

Risken att utveckla lungcancer för en icke rökare är ca. 0,2% vid 0 Bq/m3 radon. Vid 800 Bq/m3 är risken förhöjd till ca. 0,5% enligt Strålsäkerhetsmyndigheten.
Vid 60 Bq/m3 torde då den ökade risken gå från 0,20% till 0,23% ungefär...

Sen finns det ju en hel massa annat som också orsakar lungcancer av olika grad, avgaser, vägdamm, passiv rökning, rök/partiklar från eldstäder/kaminer, föroreningar, gaser, damm, etc.
Så länge man håller sig borta från cigaretter så spelar det ingen (eller en extremt minimal) roll om du har 60,280 eller 500 Bq/m3 radon i ditt hus...
 
Anders243 skrev:
Enklast är att mäta gammastrålningen för att få reda på detta (som du ska göra). En gammamätning avslöjar också om det finns markradon.
Nej, gammamätningen mäter strålning från byggnadsmaterialet, inte markradon. Men gör en egen mätning på några väggar, ytter- och innerväggar, för att få veta, samt evt sätt upp puckar själv. Bara för att det är blåbetong betyder det inte att den har höga radonhalter, det är stor variation främst beroende på var skiffret bröts ifrån.
Jag sällar mig till skaran som tycker riskerna för icke-rökare är grovt överdrivna. Troligen betydligt farligare med vedeldning.
 
Ja, det var så jag menade.. men jag var nog inte så tydlig. :)
Markradonhalt = total radonhalt - (halt som härrör från byggnadsmaterial) i enklaste fall.

Hur mäter "vanliga" gammamätare? Är det "by count" eller har man mäter man med en scintillator och får ut spektrumlinjer? Jag har inte tänkt färdigt än, men jag tycker nog att spektroskopi-metoden borde kunna mäta markradon eftersom man då borde få linjer från radonets sönderfall, men inte se de övriga sönderfallskedjorna som leder fram till bildandet av radondöttrar

Jag har dock ingen egen scintillator+fotomultiplikator så jag har inte testat än. Dock har jag ett kalibrerat gamma-känsligt GM-rör som visade att vår blåbetong strålade ungefär lika mycket som modernt tegel, (d.v.s. mätmart, men inte så mycket).

Slutligen: Jag tror inte heller radon är speciellt farligt, men det är ju dumt att potentiellt öka halterna genom att öka F-ventilation (== undertryck) om man har markradon. Själv bytte jag till FTX med svagt undertryck, och förutom lägre radonhalter är huset mycket mer behagligt och badrum mm blir aldrig immiga nu. ;)
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
S sulfobus skrev:
Nej, gammamätningen mäter strålning från byggnadsmaterialet, inte markradon. Men gör en egen mätning på några väggar, ytter- och innerväggar, för att få veta, samt evt sätt upp puckar själv. Bara för att det är blåbetong betyder det inte att den har höga radonhalter, det är stor variation främst beroende på var skiffret bröts ifrån.
Jag sällar mig till skaran som tycker riskerna för icke-rökare är grovt överdrivna. Troligen betydligt farligare med vedeldning.
Gammamätning mäter som jag har förstått det den faktiska strålningen som finns just där och då du mäter, oavsett källa. Pratade med radonmätningsfirma idag som också entydigt hävdade detta.
 
KJD KJD skrev:
Gammamätning mäter som jag har förstått det den faktiska strålningen som finns just där och då du mäter, oavsett källa. Pratade med radonmätningsfirma idag som också entydigt hävdade detta.
Det är riktigt att man kan mäta markstrålning, men det kräver känsligare instrument och längre mättid. Den "vanliga" gammamätningen detekterar endast strålningen från uran i byggnadsmaterialet, inte radonet i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.