Hej

Har nyligen köpt ett hus från 50-talet som står på betongbjälklag på krypgrund. Som ett led i att se hur det ser ut under golvet valde vi att riva ut allt utan reglarna i ett av rummet. (vi skulle ändå byta ut plastmattan i rummet) Såg väl helt ok ut under lite vit påväxt på pappen som täckte gamla isoleringen. Alla reglar var torra och fina. Har inte haft hus innan så är relativt novis varav frågorna.

1. Betongbjälklagen har ju rört på sig varför det är ”öppet” ner till krypgrunden mellan de olika lättbetongsplattorna, inga stora springor men man känner ju att det drar. Ska jag foga igen dessa under hela huset för att få varmare golv eller ska det vara springor?

2. Reglarna är endast 9 cm, kan inte bygga på dessa då det inte är speciellt hög takhöjd vilken isolering är bäst? Tänkte mig mineralull.

3. Förutsatt att jag köper mineralull vad ska jag lägga under eller kan detta ligga rakt mot betongen mellan reglarna? Har fått en massa bud och det som jag tycker låter vettigast är vindpapp/tjärpapp under och över isoleringen. Stämmer detta?

Hälsningar
Daniel
 
Om du har möjlighet Lägg upp några bilder så blir det lättare att svara.
 
20160517_221838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda bilden jag hade på mobilen kan ta några fler när jag kommer hem
 
Vindpapp under är nog lämpligt, helst heltäckande.
Lite bättre isolering om de använder mineralull med lamda runt 33.
 
Ok tack!. blir lite svårt att täcka hela golvytan då jag helst inte tar upp reglarna som sitter fastspikade i betongen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.