När jag kom hem idag har min sambo varit vänlig och dragit upp ett antal maskrosor med uppdragare LÄNGS BEGRÄNSNINGSKABELN som nu efter två år är helt osynlig. Tack.

Att slita upp hela kabeln är inte aktuellt, dels är det jobbigt men framförallt tar det ju två år innan den försvinner igen.

Har sett att det finns kabelavbrottsdetektorer att köpa, med en sändare och en mottagare.
Något som lockar just nu är ju att koppla in 230V i ena änden av sladden och ta en vanlig spänningsdetektor...


Gissar att det INTE är en jättebra ide att göra det dock. Bättre förslag?
Hur mycket spänning behövs? Att stoppa i 24VAC eller så i marken borde inte göra så mycket?
 
Det låter farligt. Man kan tydligen hitta ett avbrott med en fm-radio, googla det.

Ett annat tips jag läste någonstans var att koppla in ett aggregat till ett elstängsel om man råkar ha tillgång till ett.

Man skall då kunna lyssna sig till avbrottet då det kommer att smätta där pga att strömmen hoppar ned i jord eller över till den andra ändan av kabeln om den är helt av.
 
D
Du vet väl ganska väl var kabeln går. Är det inte bara att se efter maskroshål där kabeln går då???

Annars kan du ju göra en reflektionsmätning i ena kabeländan och mäta sig fram till var avbrottet är?
 
Jag hittade kabeln lätt och geschwinnt med en am-radio (1 MHz ungefär) men för att hitta avbrottet krävdes resistansmätning mellan ena anslutningen vid laddstationen och olika punkter på kabeln, med en lång FK-sladd för att nå.

Nackdelen är ju att man punkterar isoleringen men eftersom kardelerna är förtennade är det nog överkurs att försöka isolera hålen.
 
Bra tips! Har tyvärr ingen am-radio såvitt jag kan komma på. Jo, i bilen!! :)

Fick ca 6 kOhm/meter i gräsmattan mellan två mejslar som jag körde ner där det var lite småfuktigt.
Det är 2,2M över slingan. Funderar på om det börjar kittla under fötterna om jag tar en 12-230V spänningsomvandlare och ett bilbatteri och kopplar på hoho. Kan det bli så att jag råkar döda diverse kryp?
 
D
martin43 skrev:
Funderar på om det börjar kittla under fötterna om jag tar en 12-230V spänningsomvandlare och ett bilbatteri och kopplar på hoho. Kan det bli så att jag råkar döda diverse kryp?
Jo, om du kallar dig själv för kryp så kan det nog hända... :D
 
Jag vet att det är minst 3m till avbrottet. Bör bli max 230v/3m=75V/m, jag får stå med fötterna ihop och gummistövlar. :)
 
Skönt att höra att man inte är ensam :D , lallade tidigare ikväll runt i godan ro och plockade maskrosor, ser till slut att roboten står still. Jahapp.... Tog en timme att lokalisera brottet genom att gräva runt med fingrarna i alla hål. Hädanefter går jag minst 10 m ifrån kanten med kabelmördaren!
 
Det finns ju ofta radio i mobiltelefonen. Prova om du har en sådan, det kanske hörs där också. Antennen sitter då oftast i headsetet/öronpropparna så du får släpa runt med sladden och se om det brusar på olika sätt.

(Några 75 V/m blir det f.ö. knappast - det blir 230V fram till avbrottet. Har du jfb går den nog med en gång. Bättre att använda batteri, lång extrasladd och en lampa för den aktuella batterispänningen.)
 
Det fanns mycket matnyttigt i den tråden!
Min lösning var att vänta på att sambon kontrollerat alla hål tills hon hittade brottet - och det gjorde hon. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Spänningssätt kabeln och se var maskarna kommer upp :)

Eventuellt vattna lite längs slingan med om det är torrt ute
 
  • Gilla
millez
  • Laddar…
D
Henke2 skrev:
Spänningssätt kabeln och se var maskarna kommer upp :)
Som jag uppfattade det så spänningssatte TS kabeln med 230V och sedan lät han sambon stoppa ner fingrarna i maskroshålen och se när sambon började se spännande ut...?

martin43 skrev:
Min lösning var att vänta på att sambon kontrollerat alla hål tills hon hittade brottet - och det gjorde hon. :)
 
DIY_freak skrev:
Som jag uppfattade det så spänningssatte TS kabeln med 230V och sedan lät han sambon stoppa ner fingrarna i maskroshålen och se när sambon började se spännande ut...?
Sen kan man ju klippa av kabeln på fler ställen så det blir riktigt bra. Ju fler skarvar desto bättre har vi ju lärt oss...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.