Planerar sommarens projekt. Jag ska bygga en 5 meter lång avskärmning/spalje med lite pergola ovanpå. Platsen är åt öster så den får inte sol hela dagen. Utsatt för vinterstormar. Det är vid husets entré, så det är paradplatsen. Jag har begränsat mitt urval till rosor som är hårdföra och tål lite halvskugga. Gärna blomning olika tidpunkt.

Denna lista har jag fått ihop.
Ghislaine de Felingonde ( sommar till höst), Wrams Gunnarstorp (remonterar), Gerbe Rose (remonterar), Wilhelm (röd sent blommande), Klematis Romantica (mörkt lila sensommar), ytterligare en klematis (ljus)

Slutligen behöver jag någon ros som blir lite högre som kan bre ut sig där uppe på pergolan. Står i valet mellan Awakening (blekrosa blommar alltid), Emily Gray (sommarblommande gul) eller Alchimyst (sommarblommande vit-organde-rosa).


Får jag plats med alla dessa? Om inte, vilken ska bort?


Huset är vitt, faluröd panel och ockragula fönster. Funderar på att måla pergolan i falurött eller kanske omålat tryckimpregnerat. I synfältet växer redan nu en Flammentanz (till vänster när man tittar mot huset - pergolan ska vara till höger)

Tackar på förhand för er input!
 
Om dessa blir frodiga så blir det nog lite trångt. På 5 m räcker det med 1-2 hyfsade klätterrosor, lite beroende på hur kraftiga/härdiga/starkväxande de är.

Kan absolut rekommendera Rhapsody in Blue, Russeliana och Constance Spry. (Constance Spry kan klättra på överliggaren.) Sedan har vi också Veilchenblau och Long John Silver. Veilchenblau kanske är i klenaste laget om den står utsatt. LJS växer kraftfullt med långa kraftiga stammar. Kan även rekommendera Venusta Pendula.

Alchemyst är för kraftigväxande. Vår drar iväg 2 m långa grenar varje år, 2-3 cm tjocka och med tillhörande stora grova extremt påflugna taggar. Den är fin men bör stå långt från ställen där man passerar förbi...

"Huset är vitt, faluröd panel..."? Vitt eller falurött?

Personligen tycker jag inte tryckimpregnerat (eller vanligt virke) ska vara ofärgat. Roslagsmahogny eller rödtjära tycker jag kan bli bra. Är dessutom enkelt med återkommande färgning efter xx antal år, bara att slafsa på där man kommer åt. Ingen skrapning eller rengöring eller annat elände vid ommålning.
 
Tack för dina förslag!
Jo, att det räcker med två stora klätterrosor är samma råd som jag fick på odla-forumet. Synd, jag som vill ha så många!

Jag har landat i att ta Wrams Gunnarstorp och Gerbe Rose samt en sent blommande mörklila klematis (har inte riktigt bestämt mig eftersom jag fick flera bra förslag). Constance Spry var med i funderingarna ganska länge. Minns nu inte varför jag ändå föredrog Gerbe Rose.... Russeliana har jag också funderat på, men eftersom jag aldrig sett den i verkligheten gick den också bort. Huset är vitkalkat, så vita rosor går bort. Det är gavelpanelen som är röd (eller rättare sagt ska bli röd, än så länge är den brun)

Anledningen till att jag fastnade för Wrams Gunnarstorp och Gerbe Rose är (förutom att de är vackra o doftar) att de är hårdföra och ej behöver täckas, Klarar halvskugga, samt framför allt att de remonterar. När rosblomningen pausar inför återblomningen kommer klematisen att pryda platsen.

Ja det blir troligtvis en rödmålad spaljé/pergola, eftersom jag kom på att när rosorna är avlövade kommer konstruktionen vara väldigt synlig. En möjlig lösning är också att ta granstörar 'naturell' för konstruktionen, men granstörar är inte enkla få tag i på den skånska slätten.....
 
Lite utanför ämnet, men kan vara bra att veta.
Jag planterade klätterrosor i höstas, dom överlevde vintern och satte fart, men inte på höjden ??
Här om morgonen fick jag se varför, ett rådjur stod och knaprade i sig topparna på skotten.

Jag har haft rosor och rådjur i alla tider på mina tomter, men aldrig varit med om att dom käkat på rosorna.
 
Rådjur äter det mesta. Dock har jag inte mycket rådjur här. Hararna däremot brukar ge sig på nyplanterade buskar hos mig, dock inte rosorna såvitt jag vet.
 
Jodå, rosor är mums för rådjur, (och hästar kan jag tillägga av egen erfarenhet...).

Wrams Gunnarstorp och Gerbe Rose kan nog bli bra.
Rosa väldoftande rosor är alltid rätt. (y)

Har själv ingen av dessa, men kan istället bifoga ett par bilder på Russeliana. (Iofs inte samma som verkligheten, men ändå. Jag har aldrig gjort något mer än att plantera, binda upp vid behov, samt klippa bort enstaka döda grenar/toppar. Mkt robust, växt- och blomvillig utan krus, samt med en svag men god doft.)

Russeliana m fl.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Russeliana.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå håller på så åker Constance Spry med på bild också. (Samma behandling/omdöme som för Russeliana-beskrivningen ovan.)

Constance Spry (buske ny).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Constance Spry (blomma).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit nr 2: Det kom av misshugg med en bild på rosen Hippolyte (blomma med 3 knoppar runt). Lyckas inte få bort den av ngn anledning, (trots att den togs bort dels innan jag skickade in svaret, och sedan vid editering nr 1). Störigt att editeringen inte riktigt fungerar?
 
  • Russeliana (troligtvis).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Constance Spry uppe vid taket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Sommartorparn skrev:
Tack för dina förslag!
Jo, att det räcker med två stora klätterrosor är samma råd som jag fick på odla-forumet. Synd, jag som vill ha så många!
Att två räcker betyder ju inte att du inte kan ha tre stycken om du vill, för det kan ju bli snyggt om två olika rosor växer in i varandra så att man får blommor i olika färger bredvid varandra. Eller så väljer du sådana som inte blir väldigt stora/breda, den klätterros som mina föräldrar hade mot husväggen var inte mer än en dryg meter bred.
 
Fina bilder Oldboy!
Russeliana är svårbedömd vad gäller färgen när man ser på bild. ibland ser den mörkröd ut, på andra bilder drar den åt violett, men på din bild (bild nr 2) är den snarare ceriseröd. Hur skulle du själv beskriva den röda färgen ( jämfört exempelvis med Flammentanz) ? Är det Constance Spry som är uppe under taket? Trodde inte hon blev så hög.

BirgitS, hur mycket rosorna kommer att växa återstår att se (blåsigt läge). Men eftersom passagen/sittplatsen är ganska smal, vill jag undvika att det hela utvecklar sig till ett platskrävande taggbusktrassel. Föredrar nog fylla på med ytterligare en klematis om rosorna inte fyller ut spaljen
 
Svaret på Russelianans färger är som med många andra rosors att det varierar. Alla är rätt. Färgen ändras ju äldre rosen är, (blomman, inte själva plantan), och beror också på vädret, samt förmodligen också lite på själva plantans genetiska uppsättning, dess läge (sol-skugga), geografisk plats och jordart. Och, (som också framgår av bilden), så är den inte homogent färgad, också det som många andra rosors färger. Nyutslagen är den mer djuprosa (typ cerise) sedan bleks framförallt de yttre kronbladen av solen, och ju äldre blomman blir desto mer drar den åt lila. Ganska vanligt bland gammaldags purpurfärgade rosor. Det gör att alla färgerna förekommer samtidigt på busken iom att den får många blommor och att de inte slår ut samtidigt.
Kan inte jämföra med Flammentanz då jag inte har den, men av vad jag sett/läst så är den mer röd.

Japp, det är Constance Spry som är uppe vid nock (5-6 m). Viss skillnad i storlek mot den nyplanterade...

När det gäller klätterrosor (spaljeade/uppbundna) så tycker jag att det är betydligt enklare att hantera om rosorna inte växer ihop. I alla fall när de är så frodiga som Russelianan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.