Hemmakatten
Min, subjektiva, åsikt är att jag aldrig nånsin kommer att lägga laminatgolv i vårt hus.

Och det trots att vi själva nästan desperat behöver lägga nytt golv. Vi la in 2007 ett mycket dyrt vitlutat och vitlaserat en-stavs gran lamellparket från Rappgo/Mörka Skogs. Efter bara nåt år så stod åsarna upp och det ser ut som om "cellulosan" (heter det så?) har gröpts ur. Vi borde förstås ha reklamerat, vilket vi inte gjorde.

Nu ser golvet rent ut sagt förjäkligt ut och vi behöver ca 90 kvm nytt golv. Det kommer antingen bli kalksten från Norrvange (+1100/kvm) eller ett annat trägolv med kvalitet + kostnad för hantverkare. Vi har inte råd just nu men jag har ett "golvkonto" så nästa år blir det av.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att jag hellre väntar för att ha råd med annat golvmaterial än laminat.
 
M
Kährs parketten var mycket enklare att lägga än de varianter jag haft att göra med tidigare. Ikea laminat från 90-talet som skulle limmas och bankas ihop inte kul. Pergo klick laminat, klart bättre och dyrare.

Tänk på expansionsutrymme runt om min 10mm eller 1.5mm per m bredd på golvet, kan bli en hel del vid öppen planlösning. Ett trick är att plocka bort nedersta delen av gipset på väggarna så får man 13mm tillgodo där som inte syns.
 
M
Kallebo skrev:
Vi la laminat i köket på vårt förra hus. 29kr/kvm på cheapy. Dubbla skumgummimattor under och det blev hur bra som helst. Kostade typ 500 kr totalt. Alltså hundra kr mindre än en kvm av mnils trägolv ovan.

Lika bra? Kanske inte men vi slapp arbeta hela den hösten
500/29 = 17m2

Jag har IKEA laminat i köket i min lägenhet, det är inte snyggt efter 15år, reser sig i kanterna och det blir stora springor på vintern mellan planken trots att det är limmat. Men billigt var det och när jag la in det så var inte lägenheten värd så mycket vilket gjorde att jag inte ville lägga några större pengar på det.
 
Det är ju lustigt att de flesta jämför "ett billigt laminatgolv" med "ett dyrt parkettgolv".

Kan ingen jämföra ett relativt dyrt laminatgolv med ett billigt parkettgolv? :)
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det är ju lustigt att de flesta jämför "ett billigt laminatgolv" med "ett dyrt parkettgolv".

Kan ingen jämföra ett relativt dyrt laminatgolv med ett billigt parkettgolv? :)
Det är nog det jag är ute efter, egentligen :) laminatet vi har nu är ju väldigt billigt till både pris och utseende och parketten vi har är ju den -79, dock omslipad och lackad.
 
hsd
Jag la Pergo, dyrt laminat i ett rum och ett billigt ekparkettgolv i ett annat rum, i fortsättningen blir det inga fler laminatgolv
dessutom tål laminaten ingen yttre påverkan, typ tappad vas eller vatten som inte torkas upp innan det landat på golvet
 
Redigerat:
M
hsd skrev:
Jag la Pergo, dyrt laminat i ett rum och ett billigt ekparkettgolv i ett annat rum, i fortsättningen blir det inga fler laminatgolv
dessutom tål laminaten ingen yttre påverkan, typ tappad vas eller vatten som inte torkas upp innan det landat på golvet
Jag har motsatt erfarenhet. Har ett Pergo laminat i sovrummet ser likadant ut nu som när det las förutom en incident med ett hack precis innanför dörren men lyckades byta ut den skadade plankan när jag möblerade om. Bara att riva upp och klicka ihop igen.

I vardagsrummet la försäkringsbolagets byggare in ny ekparkett efter en vattenskada från element för några år sedan och den parketten är rent skräp. Den var tillverkad i Sverige men det stod inte något fabrikat på paketen. I de flesta kortskarvar mellan lamellerna har det trängt in fukt och skapat missfärgning, även mitt på plankorna inte bara i skarvarna mellan plankorna. Och då har vi varit tämligen försiktiga och bara våttorkat med ytterst lite vatten.
 
Om laminatet inte tål yttre påverkan låter det snarare som det är fanergolv och inte laminatgolv. Vi har visserligen inget laminatgolv (vi har mest plastmattor) men vi har laminathyllplan och vårt 20 år gamla köksbord har laminatskiva (den har blivit lite flammig, men inga repor eller märken).
 
För snart 10 år sedan lade jag in parkett i mitt dåvarande hus. Absolut en trevlig känsla, men den varade inte så länge då golvet snart såg ut som skit, beroende på barn och livet i största allmänhet. Gjorde även misstaget att välja al som är lite väl mjukt, det räckte nästan att titta på golvet så blev det ett märke.

Är nu på jakt efter golv till mitt nya hus, och det lutar allt mer åt laminat. Besökte Bauhaus och häpnade lite över vilka fina laminat de hade, hittade ett som estetiskt absolut är förstavalet. Texturen på golvet gör att jag tror att få kommer avslöja det som just ett laminat. Priset 169/m2 känns som rena fyndet. Skulle det vara mindre bra får det väl funka som undergplv, men det skulle jag inte tro.

De hade även parkett från 169, såg och kändes helt ok ut.
 
Subjektivt kanske ja, men känslan jag har efter att ha lagt Tarketts Soundlogic laminat i våra sovrum är positiv, men ändå med lite blandande känslor. Golvet är fint, mjuk och behagligt att gå på och är slitstarkt. Men det blir kallt under vinterhalvåret och hur noga jag än var med att få underlaget jämnt, sviktar det på ett par ställen.

Det kostar ungefär 250kr/kvm

Vi kommer även lägga det i köket när det renoveras men då lägger vi golvvärme under flytspacklingen....
 
Hej!

Jag lade laminat i entreplanet och är inte nöjd. Slamrigt, hårt och sponten har på något ställe gett sig pga hög belastning och att foamen ger med sig.
Dock har det fyllt sitt syfte, vi lade det för att barnen skulle kunna gå bananas med leksakerna under några år. Nu är dem 4 & 2år så nu lägger vi in ett riktigt ek parkett istället.
Ett fint trägolv hade dem slaktat med mycket märken på dessa år.
 
  • Gilla
Vanillas
  • Laddar…
Att laminat är hårt har jag lite svårt att se som ett problem, en stor del av finessen med ett laminat är ju just att det är hårt och därmed tål mycket utan att ta skada.

Jag tycker det blir lite som att sätta upp en glasvägg och sen klaga över att den är för genomskinlig.
 
  • Gilla
Rodrigo Camacho
  • Laddar…
Kaliz skrev:
Hej!

Jag lade laminat i entreplanet och är inte nöjd. Slamrigt, hårt och sponten har på något ställe gett sig pga hög belastning och att foamen ger med sig.
Dock har det fyllt sitt syfte, vi lade det för att barnen skulle kunna gå bananas med leksakerna under några år. Nu är dem 4 & 2år så nu lägger vi in ett riktigt ek parkett istället.
Ett fint trägolv hade dem slaktat med mycket märken på dessa år.
Det är nu den riktiga slakten av golvet börjar :)
 
  • Gilla
zalsson
  • Laddar…
Laminat hårt och kallt? Vi hade plastmatta direkt på ouppvärmd betong förut? :D

Kan säga att med ett lager foam och laminatgolv ovanpå det (plastmattan ligger alltså kvar) är det en mycket varmare känsla.
 
Om man inte tar hänsyn till konstruktionen av undergolv (betong, trä, mellanbjälklag, platta, isolering, etc) och sedan vad som som finns ovanpå (typ av dämpskikt, tjocklek, etc), samt vilket golv man lagt (kvalité, tjocklek, storlek, etc) så blir det omöjligt att jämföra något.
Ojämnt underlag, dåligt isolerat och kallt, lumppapp och tunt/billigaste möjliga golv ger ett resultat, jämfört med t.ex. helt plant golv med riktig isolering, 2-3 mm underlagsskivor och sedan ett 10-12 mm flytande golv av bättre kvalité.
Så vad är det vi jämför i tråden, lite äpple, päron och kanske en grapefrukt utifrån vad som smakar sött?
Man måste sedan själv bestämma sig för utseendet och vad det får kosta.
 
  • Gilla
Pontus Hagberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.