Hej, vi renoverar ett -40 tals hus. Huset har 400mm sågspån under trägolvet. Jag funderar om man kan sätta vattenrören direkt på det nuvarande golvet, eller måste man ha någo mellan rören och golvet? Det gamla trägolvet är mycket starkt och stabilt.
Vi tänkte använda oss av gipsmetoden, där vi mellan rören fyller upp med gipsskivor och sen fyller upp där rören är med gipsmassa eller någon typ av murbruk.
Huset ligger i södra Finland, om det har någon betydelse.

Johan
 
Ingen expert som kan uttala sig? Behövs någo papper på golvet eller en gipsskiva under slingorna?

Johan
 
Terve! Oro med trädgolvet. Det är temperatur känsligheten som skulle oroa mig. Spånskiva som man brukar ha är "dödare" i materialet och klarar mycket högre temp. Så du kommer nog inte kunna köra fram så varmt vatten som du kan göra med spån.
Man brukar säga max 27 på trädgolv. Sen ska värmen upp genom resten. Så med så låg framtemp som 27 grader så blir det nog inte så varma golv.
 
Tack för ditt svar! Vad beror det på att trägolvet klarar av max 27? Vad händer alltså om man kör varmare?
 
Jag skulle säga att det inte är några problem alls att köra golvvärmen på det gamla brädgolvet. När man pratar om golvvärme och trägolv så tänker man på parkett som man lägger ovanpå. Blir golvet för varmt kan parketten glipa i springorna och bli ful. Det är ju dock inte ett problem med undergolvet så bekymra dig inte för det.

Vad jag har förstått så är gipsmetoden något som i princip bara existerar i Finland. Den fungerar säkert bra men det blir nog svårt att få mycket respons om den från andra än Finländare.

Jag konverterade mitt hus till golvvärme för några år sedan och jag valde dels att lägga EPS i de flesta rummen men i köket blev det spårat golvspån direkt på det gamla undergolvet. Om jag skulle göra om projektet så skulle jag nog välja att lägga golvspån överallt då det bygger lite mindre på höjden samt att det blir en lite stummare konstruktion. nackdelen är att det är mer jobb att lägga golvspån samt att det är lite dyrare.
 
Tack för ditt svar Janus82.
Jo gipsmetoden har jag fått mycket feedback om just här i Finland och de flesta anser att det är en bra metod. Och med bra metod betyder förmånlig och att man själv lätt kan fixa det.
Om jag hade mera $$ hade jag säkert valt någon utav dina tips :)

Lite delade åsikter är det dock om jag måste sätta ett lager gipsskiva ännu på slangarna eller inte. Vissa säger att man kan sätta laminatgolvet direkt på slingorna andra säger att man måst ha en skiva imellan. Har ni någo åsikter om det?

Åtminstone verker det ok att lägga slangarna direkt på befintliga trägolvet.


Johan
 
Du borde lägga värmefördelningsplåtar kanske...
 
Inte om man använder sig av gipsmetoden.
 
Är det verkligen så mycket billigare med gips kontra spårade skivor? När jag fixade mitt hus så fick jag offert på gipsmetoden från ett Finskt företag som ville etablera sig i Sverige och det var mer eller mindre samma kostnad för materialet.

Jag kan som sagt inget om gipsmetoden och hur man bör bygga upp över den innan man lägger golv. Men när man gjuter in slingor så är det väl alltid viktigt att få en tillräcklig övergjutning så att värmen blir jämn och inte kommer i varma stråk. Nackdelen med en för stor övergjutning är ju att det isolerar så att man måste ha högre framledningstemperatur och då tappar man en av de stora fördelarna med golvvärme (låg framledningstemp ger bättre COP på värmepumpen).

Bara för att jag är nyfiken, hur mycket bygger gipsmetoden på höjden? Med spårade spånskivor är det inga problem att lägga parkett eller laminat (minst 14mm) direkt på de skivorna. Det gör att det bara krävs en golvhöjning på 22mm mot det gamla undergolvet.
 
Hittade bara en sida på näte som hade pris för spårade spånskivor och de kostade 30€/m2 (hohho).
Gipsskivor som är menat för golv går för 8€/m2. Det far dock två lager av dessa (13mm+13mm). Vi kommer nämligen att köra med 20mm rör.
Ifall man har spårade spånskivor behöver man också värmefördelningsplåtar som kostar ca. 10€/m2.
Med gipsmetoden så använder man inte dessa. Så prisskillnaden borde bli ganska så stor.

Om jag sätter vattenslingorna direkt på golvet och 2 gipsskivor brevid och ett varv gipsskiva ännu på allihopa kommer golvet att stiga med 13mm+13mm+13mm + laminatet/parketten.
Med spårade skivor skulle golvet stiga med 22mm för spånskivorna +laminatet/parketten.
Vi har dock inga problem att golvet stiger lite.

En annan fördel med gipsmetoden är att man kan själv välja mera vart slingorna skall sättas, t.ex tätare vid fönstren och ytterväggarna.

Johan
 
Nu ska jag inte tjata på att du ska byta system men om du ska ha 3 lager med gips så blir det ju sammanlagt 24 EUR per m[SUP]2[/SUP] bara för gipsskivorna, sen tillkommer ju gipsbruket som man ska runt rören, vad kostar det?
I Sverige kan man köpa spånskivor för 20 EUR per m[SUP]2[/SUP] alternativt spårad EPS för 10 EUR per m[SUP]2[/SUP]. Till bägge dessa lösningar tillkommer då värmefördelningsplåtar för ca 13 EUR per m[SUP]2[/SUP]. Totalsumman blir då någonstans runt 23-33 EUR per m[SUP]2[/SUP] exklusive slang. Nog borde man kunna få ungefär samma priser i Finland? Annars så går det ju färjor från ert håll också. :)

Oavsett vilket förläggningssätt som du väljer så ska du inte oroa dig för att lägga slingorna tätare vid fönster och ytterväggar. Mitt hus har bara 80mm isolering i väggarna och ungefär hälften av fönstren är klassiska 2-glas från 1962. Jag har inte märkt av något kallras eller liknande problem hemma trots att vi under vintern har ner mot -20 grader.
 
M
Jag tror att spårade spånplattor med reflekterande plåt är det bästa alternativet för att slippa värma upp krypgrunden allt för mycket.

Det är alltså yttemperaturen på golvet som ska vara max 27C, inte framledningstemperaturen. Framledningen är väl mellan 45-50C när golvet når 27C.

Jag skulle även rekommendera att dra igång golvvärmen på låg temp så fort som möjligt så att golven inte får en chock för att du drar på 40C vatten direkt. Det gjorde nämligen vi och det har skapat många stora rörelser med lite sprickor och problem med lister.

Vänta även med att sätta lister tills efter vintern så kommer det bli snyggast :)
 
Men gips lagrar värmen bättre än spånskivor och det är till fördel om man exempelvis vill värma huset på natten med billig el. Bara ett inlägg från sidan i debatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.