Hejsan!

Jag och min sambo har precis köpt en stuga (från 1957), den är på 40 kvm, plus en ytterligare stuga på 15 kvm. Efter besiktningen så visade det sig att krypgrunden behöver dräneras och detta tänkte vi omgående genomföra på egenhand.

Så där av har vi lite frågor:

1. Det blev ett fkv värde på 16,7%. Hur dåligt värde är detta i sammanhanget?

2. I besiktningsprotokollet står det följande: "Svackorna i krypgrunden bör fyllas med grus och därefter plasttäckas". Då är frågan vilket typ av grus (makadam eller singel) man skall använda och vilken storlek?

3. Räcket med att fylla igenom ojämnheterna/svackorna med grus eller är det bäst att lägga ett lager grus i hela krypgrunden, innan man plastar?

4. Här läst mycket kring dränering i krypgrunden och många pratar om plast, men det finns även en hela del som pratar om platonmatta och några som nämner krypgrundsisolering. Vad skall man satsa på och vad ger det bästa resultatet?

5. Om man vill göra en mindre dränering längs en husvägg, hur tycker Ni man skall genomföra en sådan på ett bra och smidigt sätt?

6. Några andra smarta tips?


Vore jätte tacksam om Ni kunde svara på dessa frågor..

Ha det Gött
/ Johan
 
Det är ganska stor skillnad mellan krypgrunder. Därför är det ganska svårt att ge recept på distans.
Jag har i alla fall lagt sprängsten typ 5x5 cm och 10x10 cm och sen plast på och sen isolering ovan på plasten i form av stenull skivor, med god resultat. Går bra med tvättad grov singel oxå (inte innehålla finkornig).
 
Redigerat:
Matstj skrev:
Det är ganska stor skillnad mellan krypgrunder. Därför är det ganska svårt att ge recept på distans.
Jag har i alla fall lagt sprängsten typ 5x5 cm och 10x10 cm och sen plast på och sen isolering ovan på plasten i form av stenull skivor, med god resultat. Går bra med tvättad grov singel oxå (inte innehålla finkornig).
Några frågor till dig:

1: Hur kommer det sig att du både plastade och isolerade?
2: Vilken typ av krypgrundsisolering använde Du?
3. Placerade Du grus endast i svackorna eller placerade Du gruset i hela krypgrunden?

Ha det Gött.
 
blavitt81 skrev:
Några frågor till dig:

1: Hur kommer det sig att du både plastade och isolerade?
2: Vilken typ av krypgrundsisolering använde Du?
3. Placerade Du grus endast i svackorna eller placerade Du gruset i hela krypgrunden?

Ha det Gött.
1- Plasten är till för att makångan inte kommer upp och isoleriengen funkar som kondensspärr. Det vill säga varm luft som träffar kallyta (marken) inte kondenseras. På grundmuren blev det cellplast, inte för att jag gillar det utan var mest praktiskt. Min krypgrund är uteluftsventilerad, din ?
En annan sak som isoleringen gör är att hålla marken kall på sommar då sänks ångtrycket i marken.
2- Stenull
3- Hela krypgrunden, det är för att bygga ett kapillärbrytande skikt. Därför är det viktigt att gruset är ren och inte innehåller finkornigt material.
Utsidan av grundmuren har jag ingenting, varken isoleringsmatta eller skivor eller liknande saker. Ingen dränering i form av dräneringsrör som leder bort vatten heller. Det är mest pga markförhållandena.
 
Nu skall jag försöka vara lite tydligare :-D
Huset står på ett berg som sluttar och som innehåller en del svackor/gropar. Det är cirka en höjdskillnad på en meter. Från högsta läget på berget till marknivå.

Så frågan är hur man dränerar här på bästa sätt? Räcker det att fylla igen svackorna eller skall man fylla igen höjdskillnaden? Sedan är det ju plasta som gäller.

Alla tips är av intresse - tack på förhand
 
Den vanligaste åtgärden numera verkar vara att lägga krypgrundsisolering och plast, alternativt bara krypgrundsisolering som är ångtät. Med krypgrundsisolering avses då den typen som ser ut som liggunderlag i skumplast, ca 10 mm tjock.

Att ha ett kapillärbrytande skikt har ingen betydelse om man har ett tätt skikt över. Poängen med att lägga grus är nog mest för att få ett någorlunda jämnt och rent underlag för plasten och isoleringen.
 
f91jsw skrev:
Den vanligaste åtgärden numera verkar vara att lägga krypgrundsisolering och plast, alternativt bara krypgrundsisolering som är ångtät. Med krypgrundsisolering avses då den typen som ser ut som liggunderlag i skumplast, ca 10 mm tjock.

Att ha ett kapillärbrytande skikt har ingen betydelse om man har ett tätt skikt över. Poängen med att lägga grus är nog mest för att få ett någorlunda jämnt och rent underlag för plasten och isoleringen.
Tack för Ditt Ditt svar... Några följdfrågor som Du/Ni gärna får hjälpa oss med

1. Så om jag förstår Dig rätt så gör det ingenting om det är en höjdskillnad med andra ord, men att det är enklare om man planar ut de ytor (med grus) som är på samma nivå?

2. Många krypgrundsisoleringar behövs ingen plast (står oftast ersätter plast). Men blir det ett betydligt bättre resultat med både plast och krypgrundsisolering?

3. Hur fäster man plast/isoleringen på bästa sätt? Specialtejp eller vad gäller? Det är som sagt endast berg i krypgrunden?

4. Hur mycket makadam (kg) skulle Ni rekommendera för oss att satsa på för att endast plana ut svackorna/groparna med? Vet att det är jätte svårt att svara på, men huset är endast på 40 kvm plus ett gästhus på 15 kvm. Vi väljer mellan 250, 500 samt 800 kg?

5. Hur många cm överlapp är lagom?


Som sagt alla tips uppskattas och tackar på förhand!

/ Johan
 
FG skrev:
Är det en sommarstuga eller åretruntboende? Är det problem med fukt och mögel i krypgrunden idag eller är det åtgärder i förebyggande syfte? Vad man bör göra för åtgärder och vilket material som bör användas varierar ju beroende på objektet i fråga.

Kan rekommendera att du läser på den här sidan:

[länk]

[länk]


Det är en sommarstuga. Det är inget mögel idag, men det är ett fuktigt klimat och vill göra detta i förebyggande syfte.
 
Är det inte smartast att krypgrundsisolera berget? Antingen med krypgrubdsisolering alternativt krypgrundsmatta? Innan dess jämnar man ut ytorna/svackorna med makadam, för att enklare kunna isolera. Efter detta så plastar man. Vad tycker Ni om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.