Min gamla trotjänare har nu lämnat in 😢 motorn startar fortfarande men chassit , drivning och hjulen är skrot .... Så det är dags att köpa nytt 😄
Eftersom den gamla briggs o sprutton verkar ha evigt liv trots min misshandel av denna maskin så är jag inne på en stiga med Elstart för frugans skull .... Är det nån som har erfarenhet av denna maskin ? Stiga multiclipp 50 + SE B och då tänker jag på elstarten och drivningen !!
Ja jag vet briggs är en skitmotor men jag har bra erfarenhet av dom trots allt 😂 den gamle har ju gått i 12 år och det enda jag gjort är bytt olja och förgasar membran för 50 spänn .. Den har sina egenheter , lite trög i starten ibland som gjort husse förbannad men ett par svordomar senare går den 😈 .... Ojdå blev visst nån sorts hyllning av min gamla klippare men 12 år sätter sina spår 🙁 vila i frid gräsklippar jävel !!!
 
Inte just den modellen men mina föräldrar har 2st stiga med elstart och drivning med 4-5år på nacken, har gått helt utan bekymmer och det med en gräsyta på ca 3000kvm. Tjockt gräs dessutom.
Batterierna är givetvis underhållsladdade vintertid.

12år är inget för en briggs, gjorde mig nyligen av med en med 38år på nacken, gick kanonfint!
B&S är som volvo 240, dom startar och gör det dom ska, varken mer eller mindre...
 
Det var just det , motorn går fint men chassit är helt slut ! Hjulen är spruckna , drivningen funkar inte och har låst sig så att man måste lyfta bakhjulen för att vända ! Handtaget har börjat få sprickor i infästningen vilket snart innebär att jag får sparka den runt gräsmattan 😈 + en hel del rost ....
Om dom har haft den typen av maskin i 4-5 år får man väl ge den godkänt .. Livslängden på en modern produkt är ju inte mycket längre .....
 
Med tanke på att din förra rostat upp skulle jag inte köpa en ny som kan rosta utan en klippo med aluschassi... Eller en beggad/skuren klippo och transplantera motorn.
 
Jag jobbar på en återvinnings anläggning så tanken finns naturligtvis där ... Men jag vill göra det i lugn och ro .. Två klippare är bättre än en 👍
Har en annan idé oxå ... Min finurlige fd granne en pensionär på nästan 80 hade byggt om sin uttjänta klippare till
Kompost kvarn / rishugg som imponerade på mig , kanske blir en sån
Man vet aldrig ✌🏻️
 
Multiclip 50 seb är en mycket trevlig maskin. Dessutom med galvat chassi så du har ett bra rostskydd.....
 
Tja!
Jag kör med en liknande stiga (50S) med elstart o driv som komplement till storklipparn. Är riktigt nöjd hittills. Men hur hon åldras återstår väl att se.. Eller köp robotklippare :)
 
Aknur skrev:
Tja!
Jag kör med en liknande stiga (50S) med elstart o driv som komplement till storklipparn. Är riktigt nöjd hittills. Men hur hon åldras återstår väl att se.. Eller köp robotklippare :)[/QUOTE

Med tanke på alla trådar om Robot klippares fel och brister osv . Så tror jag att vi väntar ett tag till 😎. Dessutom behöver jag motionen 😳
Men troligtvis blir det en med tiden ....
 
Sådär då är klipparen inköpt och monterad , provstartad och första klippningen är på gång ....
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde ha köpt en med uppsamlare. I södra Västerbotten ligger det björklöv och dräller överallt och de har de gjort de senaste 15 åren.....(Hihi)
 
Har en med uppsamlare oxå men använder den aldrig .... Löven måste hanteras varsamt för att hålla hela säsongen 👍😂
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Blev du nöjd med maskin?
Jag provkörde den ena av mina föräldrars på ett lite brutalt sätt, 40cm högt tjockt gräs klippte i fullbredd och den orkade med! Körde över 2 gånger på högsta klipphöjd innan jag gick över en tredje gång på näst lägsta, jag är imponerad!
 
Tykon skrev:
Blev du nöjd med maskin?
Jag provkörde den ena av mina föräldrars på ett lite brutalt sätt, 40cm högt tjockt gräs klippte i fullbredd och den orkade med! Körde över 2 gånger på högsta klipphöjd innan jag gick över en tredje gång på näst lägsta, jag är imponerad!
Jag är väldigt nöjd med klipparen 👍
Men precis som du skriver så måste man klippa 2 ggr för bra resultat vid mycket högt gräs ... Men inte för att den inte orkar utan den lägger ner gräset så det inte blir klippt ...
 
L Löven4ever skrev:
Sådär då är klipparen inköpt och monterad , provstartad och första klippningen är på gång ....
[bild]
Hur startar man den? Är det någon startspärr? Dubbelkommando? Vi fick med en till vårt hus men vi får inte igång den. Den ska funka, typ helt ny. Batteriet fullt. Är vi för korkade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.