Verkar som om jag postade det här på fel ställe, ber om ursäkt och hoppas att någon ändå kan svara.

Jag postar eftersom jag är lite nervös över en av mina innerväggar och behöver råd. Det är en vardagsrumsvägg med puts över ett annat material, tror det är tegel längst in, i en byggnad från 40-talet. Bostadsrätt. Väggen är inte bärande.

Problemet är att det har uppstått sprickor i väggen. Den första såg jag för flera år sedan. Pratade med bekanta och läste på nätet och folk verkade tycka att det var en gammal sättningsskada. Några år senare fick jag ommålat och målaren täckte sprickan med någon slags nät.
Nu, ytterligare några år senare, har jag fått nya sprickor.

En spricka går i hörnet mellan innerväggen och yttervägg och snett in. Den tycks gå genom hela väggen eftersom man ser den även på väggens andra sida. Den andra sprickan är nära dörröppningen i rummet och den verkar inte gå rakt igenom väggen.

Det känns sådär, speciellt eftersom jag inte har någon kunskap om det här och inte vet var jag ska vända mig. Föreningen verkar inte intresserad eftersom det är en innervägg.
Det jag är mest rädd för är att väggen ska rasa, så jag hoppas att någon kan försäkra mig om att den inte kommer att göra det :confused:
Det jag undrar är dessutom varför de här sprickorna uppkommer. Huset är ju såpass gammalt att det borde ha satt sig? Likaså om det här är ett byggtekniskt problem eller bara något kosmetiskt- dvs bör jag anlita någon för att komma och fixa det- och isåfall, vem kan hjälpa till med något som detta? Murare?- eller skulle det räcka med sätta upp renoveringsgips över? Vilken prisklass rör det sig i att få det här fixat?


Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Redigerat:
Omöjligt att söga utan att se en bild, men det är inte ovanligt att puts spricker efter 70 år. Om det är en icke bärande vägg är det förmodligen putsad lättbetong.
 
Om det är en genomgående spricka i väggen och som går på diagonalen så låter det som en sättningsspricka.
Har ni dränerat om nyligen?
 
Microkatten
Vad finns under lägenheten? Kan det vara någon i en ev lägenhet under som har gjort något med bärande delar? Innan man åtgärder är det ju alltid bra att veta orsaken, så du inte bara åtgärdar kosmetiska delar, t.ex. med hönsnät och liknande.
 
C
Om sprickan är genomgående kan det vara väldigt knepigt att reparera på ett sätt så att inte putsen så småningom spricker igen. Antingen fixar du det kosmetiskt och får räkna med att sprickan kommer tillbaka, eller så får man på lämpligt sätt åtgärda/fixera sprickan i väggens stomme. Eller så får man, som du är inne på, klä med gips eller något annat skivmaterial.
 
Jag får nog revidera min post, jag insåg att sprickan vid ytterväggen inte går som jag skrev att den går. Den går från ca en meter in på väggen och snett ner mot ytterväggen.

Det var en del vattenproblem i källaren i höstas där de fick riva upp och renovera pga vattenskada vid ett väldigt kraftigt regnoväder, kan det ha haft något med saken att göra?

Kan lägga till att det är smala sprickor, inte några gapande hål det är fråga om. Man kan lätt spackla över dem (även om de som ni skriver nog skulle komma tillbaka), det är mer att jag är rädd att det ska vara något värre som ligger bakom som behöver åtgärdas för att jag inte ska åka på en massa problem längre fram.

Lägenheten ligger på andra våningen, så det är en likadan lägenhet under. Tror inte att de har rivit några bärande väggar pga lägenhetens planlösning (skulle bli en väldigt konstig lägenhet på grund av hur rummen ligger), men de kan ju ha flyttat något. Ska kanske be föreningen kolla upp det.

Tack för alla svar än så länge!
 
Redigerat:
"Det var en del vattenproblem i källaren i höstas där de fick riva upp och renovera pga vattenskada vid ett väldigt kraftigt regnoväder, kan det ha haft något med saken att göra? "
Ja det kan det. Det bör du kolla med föreningen. De vet väl mer om saken, och var de gjort något.

"Lägenheten ligger på andra våningen, så det är en likadan lägenhet under."
Då bör den också ha likadana sprickor. Kolla med grannen, (eller föreningen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.